محله بالات استانبول

محله بالات استانبول | مسیر دسترسی + جاهای دیدنی

محله بالات استانبول رو اگه بخوام برات توصیف کنم، باید بگم انگار یه تیکه از گذشته‌ی این شهره که هنوز زنده‌ست و داره نفس می‌کشه. کوچه‌های باریک و سنگفرش‌شده‌ش با اون ساختمونای رنگارنگ و قدیمی، حس و حال یه شهرک اروپایی کوچیک رو بهت می‌ده که پر از ماجراست. وقتی توی بالات راه می‌ری، به معنای واقعی کلمه داری تاریخ رو لمس می‌کنی؛ از خونه‌های قدیمی یهودی‌ها گرفته تا کلیساهای ارتدکس و کافه‌های کوچیکی که تو هر گوشه و کناری قایم شدن.

تبلیغات

دسترسی به محله بالات استانبول

محله بالات استانبول کجاست؟

محله بالات یکی از قدیمی ترین و زیباترین جاهای دیدنی استانبول هستش که تو بخش اروپایی شهر قرار داره. این جاذبه نزدیک محله فنر، تو منطقه فاتح واقع شده و کنار شاخ طلایی (که یه جورایی ورودی تنگه بسفره) قرار گرفته.

لوکیشن محله بالات روی نقشه

چگونه به محله بالات استانبول برویم؟

برای دسترسی به محله بالات استانبول میتونید از روشای زیر استفاده کنید:

اتوبوس
سفر با اتوبوس یکی از ارزان‌ترین و راحت‌ترین راه‌ها برای گشت و گذار توی استانبوله. از ایستگاه امینونو می‌تونید سوار اتوبوس‌های خط ۴۴B، ۹۹A و ۳۶C بشید و به سمت بالات برین. این خطوط خیلی پرطرفدارن و به شما امکان میدن تا از مناظر زیبا و جاذبه‌های اطراف لذت ببرید. همچنین، اتوبوس‌های خط ۸۷ هم هستن که شما رو از میدان تکسیم به بالات می‌رسونن.

مترو
نزدیک‌ترین ایستگاه مترو به بالات، ایستگاه هالیچ (Haliç) توی خط M2 هست. از اونجا می‌تونید با تاکسی یا حتی پیاده به بالات برید و در حین پیاده‌روی از خیابان‌های سنگ‌فرش و خانه‌های رنگی و زیبا لذت ببرید.

تاکسی
اگه دنبال راحت‌ترین و سریع‌ترین راهید، تاکسی بهترین گزینه‌ست. تو استانبول تاکسی‌ها به راحتی در دسترس هستن و شما می‌تونید از هر جایی که هستید به راحتی به بالات برسید. البته یادتون باشه که این گزینه معمولاً گران‌تر از بقیه روش‌هاست.

دولموش
دولموش‌ها (مینی‌بوس‌ها) هم گزینه خیلی خوبی هستن. این مینی‌بوس‌ها از ایستگاه امینونو به سمت بالات حرکت می‌کنن و می‌تونید با هزینه کمتری به مقصد برسید. این روش برای کسایی که دنبال تجربه‌ای محلی‌تر هستن هم خیلی مناسب و جذابه.

محله بالات استانبول چوکور

چگونه از میدان تکسیم به محله بالات برویم؟

اگه از تکسیم بخوای بری بالات، حدود ۴ کیلومتر فاصله‌ ست، در واقع باید از گلدن هورن رد بشی، که یه جورایی مثل یه رود پهنه که استانبول رو به دو قسمت تقسیم می‌کنه. پس علاوه بر مسافت، مسیر هم یه کم خاصه.

اولین گزینه‌ات، همون اتوبوس‌های خط ۵۵T هست. از میدان تکسیم سوار می‌شی و مستقیم می‌بردت تا دلِ محله‌ی بالات. این روش خیلی راحت و مستقیمه، مخصوصاً اگه نمی‌خوای از وسایل نقلیه مختلف استفاده کنی.

ولی اگه ماجراجو هستی و دوست داری جاهای بیشتری از استانبول رو ببینی، ترکیب مترو و تراموا هم می‌تونه جذاب باشه. اول با خط M2 مترو از تکسیم می‌ری به ایستگاه ویزنچیلر. این قسمت هم خودش جذابه چون از دل شهر رد می‌شی. بعد از ویزنچیلر پیاده می‌شی و می‌ری سمت تراموا خط T1 که یکی از پر رفت‌وآمدترین خط‌های شهره. این تراموا تورو به امینونو می‌رسونه، جایی که می‌تونی کلی قایق و کشتی رو ببینی که از گلدن هورن رد می‌شن و منظره فوق‌العاده‌ای از شهر و دریا بهت می‌ده. بعدش، از همون‌جا با یکی از اتوبوس‌های خط ۹۹A یا ۴۴B می‌تونی به بالات برسی. این مسیر شاید یه کم طولانی‌تر باشه، ولی مطمئن باش حسابی ارزش داره، چون کلی منظره و جاهای باحال رو می‌بینی.

اگه از اون دسته‌ای هستی که می‌خوای خیلی سریع و بی‌دردسر برسی، تاکسی هم یه گزینه خوبه. مخصوصاً اگه عجله داری یا نمی‌خوای تو شلوغی مترو و اتوبوس معطل بشی. البته تاکسی تو استانبول قیمتش یه کم بالاست، مخصوصاً اگه ترافیک باشه، ولی خب، هم راحت تری و هم زودتر میرسی.

تاریخچه محله بالات

تاریخچه محله بالات

محله بالات یکی از قدیمی‌ترین و پرماجراترین محله‌های استانبوله که تاریخش برمی‌گرده به قبل از دوره بیزانس. حضور یهودی‌های سفاردی تو این محله داستان‌های زیادی داره. سال ۱۴۹۲ میلادی، وقتی یهودی‌ها به‌خاطر تفتیش عقاید از اسپانیا فرار کردن، سلطان بایزید دوم یه ناوگان به اسپانیا فرستاد تا اونا رو نجات بده و به استانبول بیاره. یهودی‌ها تو بالات ساکن شدن و با زبون و فرهنگ خودشون اینجا زندگی رو شروع کردن.

بالات قدیما به دو بخش تقسیم می‌شد: “Afuera” (بیرونی) و “Ariento” (درونی)، که هرکدومشون فضای خاص و آدمای متفاوتی داشتن. بعد از اون، تو دهه ۱۹۳۰ هم یه سری یهودی‌ها از اروپا به‌خاطر فشار نازی‌ها به استانبول پناه آوردن و بیشترشون تو بالات جا گرفتن.

اما بعد از زلزله ۱۸۹۴ و همچنین مهاجرت یهودی‌های ثروتمند به شیشلی، بالات کم‌کم از رونق افتاد و به یه محله مهاجرنشین تبدیل شد. با گذشت زمان و توسعه گردشگری، این محله دوباره مورد توجه قرار گرفت و یونسکو هم به بازسازی خونه‌های قدیمی پرداخت و بالات رو تو فهرست میراث جهانی ثبت کرد.

امروز تو بالات، می‌تونی کلیساها و مسجدهای تاریخی رو کنار هم ببینی. این محله پر از آدم‌های مختلف از مذاهب و قومیت‌های گوناگونه و یه ترکیب جالب فرهنگی داره. کنار بالات، محله قدیمی فنر هم هست که اونم از زمان‌های دور محل زندگی یونانی‌ها بوده، هرچند که حالا ترکیب جمعیتی اونم تغییر کرده. کلی آدمای مشهور هم اینجا زندگی کردن؛ از ترک‌های سرشناس گرفته تا یه شاهزاده مولداوی و والاشی. قدم زدن تو این محله یه جورایی مثل اینه که تاریخ زنده می‌شه جلو چشمت. از هر گوشه و کنار یه داستان می‌شنوی.

خانه های رنگی بالات

خانه های رنگی بالات

یه چیز خیلی خاص تو محله بالات استانبول، خونه‌های رنگارنگ و قدیمی‌شه که مثل یه رنگین‌کمون تو خیابون‌های سنگ‌فرش و شیب‌دار اینجا قرار گرفتن. این خونه‌های چوبی که سن‌شون از ۵۰ سال هم بیشتره (بعضیاشون حتی تا ۲۰۰ سال عمر دارن!)، حسابی محبوب شدن و هر کی میاد استانبول حتماً چندتا عکس باهاشون می‌گیره. چون این منطقه توریستی شده، الان اطراف همین خیابونا کلی کافه و رستوران باز شده که می‌تونی توشون بشینی و یه چیزی بخوری، همزمان از حال و هوای قدیمی و قشنگ محل لذت ببری.

جاهای دیدنی بالات استانبول

این محله قدیمی و باصفا، تو گذشته محل زندگی اقلیت‌های مذهبی بوده؛ یعنی یهودی‌ها، ارتدوکس‌های یونانی و حتی مهاجرای بلغاری. هرکی واسه خودش گوشه‌ای از این محله رو خونه کرده بوده.

تصویر دروازه سیبالی

دروازه سیبالی

استانبول یه عالمه دروازه تاریخی داره که شاید خیلیا ندونن. یکی از اون‌ها دروازه سیبالیه که بخشی از دیوارهای باستانی شهره. این دروازه مال دوران روم قدیمه و یکی از ورودی‌های مهم شهر قسطنطنیه بوده. تو دوران بیزانس (همون روم شرقی)، اینجا نقش کلیدی داشته و مستقیم به دل شهر قسطنطنیه باز می‌شده. ولی خب حالا به خاطر تمرکز گردشگرا روی جاهای شلوغ‌تر و معروف‌تر مثل ایاصوفیه ست، خیلیا اصلاً نمی‌دونن که این گنجینه‌های پنهان مثل سیبالی هم وجود دارن. وقتی از این دروازه عبور می‌کنی، یه حس خاصی داری، انگار قدم به قدم تاریخو لمس می‌کنی!

نمایی از مسجد گل در بالات استانبول

مسجد گل

مسجد گل یا همون مسجد گل رز (Gül Camii) هم یه جاییه که تاریخ و معماری دو دوره مهم بیزانس و عثمانی رو با هم قاطی کرده. اینجا اول یه کلیسا بوده به اسم کلیسای سنت تئودوسیا و بعد از فتح استانبول توسط عثمانی‌ها، به یه مسجد تبدیل شده. داستان‌هایی هم دربارش هست، مثل اینکه بعد از فتح شهر، پر از گل رز شده بوده، یا اینکه اسمش به گل بابا یه قدیس مسلمون ربط داره. حالا دقیق معلوم نیست از چه زمانی این کلیسا به مسجد تبدیل شده، ولی اون چیزی که معلومه اینه که عثمانی‌ها از زیرزمین اینجا به عنوان انبار نیروی دریایی استفاده می‌کردن و بعدشم تو اواخر قرن ۱۵ به مسجد تبدیلش کردن. معماری اینجا یه جوریه که هم ردپای کلیساهای بیزانسی رو داره و هم عثمانی، واسه همین خیلی‌ها وقتی ازش بازدید می‌کنن، با دیدن تلفیق معماری دو دوره، گیج می‌شن!

مسجد سرخ یکی از دیدنی های بالات استانبول

مدرسه سرخ

حالا برسیم به مدرسه سرخ یا همون دانشکده ارتدکس یونان که یه زمانی یه مدرسه مذهبی بوده واسه تربیت روحانیون کلیسای پاتریارک قسطنطنیه. این ساختمون از قدیمی‌ترین و مهم‌ترین مدارس استانبول محسوب می‌شه و معماریش هم کاملاً متفاوت و خاصه؛ به سبک نئوگوتیک و با آجرهای قرمز که یه جورایی یادآور معماری بیزانسی هم هست. جالبه بدونی اینجا پنجمین برج بلند اروپا رو هم داره که خیلیا از وجودش بی‌خبرن! ساختمون مدرسه یه گنبد بزرگ هم داره که قبلاً به عنوان رصدخانه برای کلاس‌های نجوم استفاده می‌شده. یه جورایی ترکیب تاریخ، علم و معماری تو این بنا غوغا کرده!

کلیسای سنت جورج یکی از دیدنی های بالات

کلیسای سنت جورج

این کلیسا که از سال ۱۴۹۰ میلادی توی محله فنر باقی مونده، برای ارتدکس‌های یونانی به اندازه کلیسای سنت پیتر برای کاتولیک‌ها مقدسه. دیوارهای داخلی این کلیسا با نمادهای چوبی کنده‌کاری‌شده و طلایی تزئین شده که یکی از جذاب‌ترین بخش‌های بناست. داخل کلیسا می‌تونی نمادهای مذهبی از عیسی مسیح، مریم مقدس، جان باپتیست و البته سنت جورج رو ببینی. علاوه بر این، کلیسا پر از آثار و نمادهای مذهبی و تاریخی مربوط به داستان‌های کتاب مقدسه.

نمایی از کلیسای سنت استفان در نزدیکی محله بالات

کلیسای سنت استفان

این کلیسا یکی از خاص‌ترین بناهای استانبوله چون از آهن ساخته شده! بله، بیش از ۵۰۰ تن آهن توی ساخت این کلیسا به کار رفته. طراحی این کلیسا تو سال ۱۸۹۸ میلادی انجام شد و به خاطر سبک نئوگوتیک و تزیینات داخلیش حسابی معروفه. یه نکته جالبش اینه که این کلیسا رو اول توی وین ساختن و بعد با قایق از رود دانوب به استانبول آوردن و اینجا سرهمش کردن. حتی برج ناقوسش هم از روسیه هدیه گرفته شده. این کلیسا واسه بلغارها یه نماد خیلی مهمه چون یادآور استقلال و فرهنگشونه.  ، یه نشونه از دوستی و ارتباط بین کشورها.

کوچه راه‌پله محله بالات در استانبول

کوچه راه‌پله

آخرین جایی که نباید از دست بدی، کوچه راه‌پله (Merdivenli Yokus) توی محله بالاته. این کوچه با خونه‌های رنگارنگ و پله‌های قدیمی، یکی از نمادهای محله بالاته و محل محبوبی برای عکاسی گردشگراست. جالبه بدونی که خونه‌های این کوچه توی میراث جهانی یونسکو ثبت شدن و اکثرشون بر اساس معیارهای قدیمی بازسازی شدن.

 کلیسای وفتیزچی

کلیسای وفتیزچی یحیی یکی از عجیب‌ترین و خاص‌ترین کلیساهای جهانه که داستانش برمی‌گرده به زمان سلطان سلیم اول. می‌گن وقتی مصر رو فتح کرد، یه صومعه دید که چنان براش جذاب بود که تصمیم گرفت بر اساس همون، این کلیسا رو تو استانبول بسازه. ترکیب معماری عثمانی و مسیحی، اینجا رو تبدیل کرده به یه جاذبه منحصربه‌فرد.

جاهای دیدنی بالات استانبول

هتل های نزدیک بالات

اگه خواستید نزدیک این محله اقامت داشته باشید، میتونید به هتل های زیر مراجعه کنید:

نام هتل فاصله از بالات درجه هتل امکانات
هتل دوسو دوسی (Dosso Dossi Hotels & Spa Downtown) ۲ کیلومتر (۸ دقیقه با خودرو) ۵ ستاره استخر سرپوشیده و روباز، رستوران‌ها و کافه‌های متنوع، اتاق‌های لوکس، مرکز اسپا و تناسب اندام
هتل لازونی (Lazzoni Hotel) ۴.۴ کیلومتر (۱۳ دقیقه با خودرو) ۵ ستاره اتاق‌های لوکس، استخر سرپوشیده، مرکز تناسب اندام و اسپا، رستوران‌های محلی و بین‌المللی
هتل تکسیم تاون (Taximtown Hotel) ۴.۵ کیلومتر ۴ ستاره اتاق‌های مجهز، رستوران، اینترنت رایگان، دسترسی آسان به مراکز خرید و جاذبه‌های گردشگری
هتل یورو پلازا (Euro Plaza Hotel) ۴ کیلومتر ۴ ستاره اتاق‌های مجهز، استخر سرپوشیده و روباز، مرکز تناسب اندام، رستوران، دسترسی آسان به مراکز خرید
هتل د سیتی پورت (The City Port Hotel) ۴ کیلومتر ۳ ستاره رستوران، اینترنت رایگان، پارکینگ، نزدیکی به ایستگاه‌های حمل و نقل عمومی
هتل آبیسو (Abisso Hotel) ۲.۹ کیلومتر (۹ دقیقه با خودرو) ۳ ستاره ترانسفر فرودگاهی، صبحانه، اینترنت رایگان، نزدیکی به آثار تاریخی استانبول

چگونه به محله بالات استانبول برویم

جاذبه های گردشگری اطراف محله بالات

کالج ارتدوکس

این کالج ارتدوکس یه ساختمون خیلی قدیمیه که قدمتش به حدود ۵۰۰۰۰ سال قبل برمی‌گرده! البته یه خورده اغراق شده، ولی خیلی قدیمیه و قرمزرنگ. این ساختمون قبلاً یه مدرسه ارتدوکسی یونانی بوده که تو سال ۱۴۵۴ ساخته شده. اصلاً نمیشه از کنارش راحت رد شد، چون با اون رنگ قرمزش و ارتفاع بلندش حسابی جلب توجه می‌کنه. وقتی از نزدیک ببینیش، حتماً جذب زیبایی و شکوهش می‌شی.

 مسجد فتحیه (کلیسای پاماکاریستوس)

این مسجد که یه زمانی بهش کلیسای پاماکاریستوس می‌گفتن، تو منطقه فاتح استانبول واقع شده. داستان اینه که اول کلیسا بوده، ولی بعداً تبدیل به مسجد شده. چیزی که خیلی خاصش کرده، موزاییک‌ها و گنبدهای بی‌نظیرشه که تو طراحی موزاییک‌ها، تصاویری از حضرت عیسی (ع) تو موقعیت‌های مختلف به تصویر کشیده شده. اینجا یه جورایی ترکیب هنر و مذهب رو می‌تونی به بهترین شکل ببینی.

کنیسه اهریدا

کنیسه اهریدا از قدیمی‌ترین کنیسه‌های استانبوله که قدمتش به قرن ۱۵ برمی‌گرده. اینجا یه مکان خیلی مهم برای جامعه یهودی استانبوله. با تزئینات چشمگیر و آثار تاریخی که تو خودش داره، یه بینش جالب از میراث یهودی این شهر بهت می‌ده. وقتی واردش می‌شی، انگار داری تو زمان سفر می‌کنی!

 موزه چورا (موزه کاریه)

موزه چورا تو نزدیکی منطقه بالات قرار گرفته و بیشتر به خاطر موزاییک‌ها و نقاشی‌های دیواری فوق‌العاده بیزانسیاش معروفه. این موزه توی یه کلیسای قدیمی به اسم چورا ساخته شده که تاریخش به قرن چهارم برمی‌گرده. این کلیسا بعدها حسابی گسترش پیدا کرده و با یه عالمه آثار هنری جذاب تزئین شده. وقتی بری اونجا، می‌تونی صحنه‌های کتاب مقدس رو که به طرز هنرمندانه‌ای روی دیوارها نقش بسته، از نزدیک ببینی.

مسجد ایوپ سلطان

مسجد ایوپ سلطان توی منطقه‌ای به اسم ایوپ و نزدیک بالات قرار داره. این مسجد یکی از مقدس‌ترین جاهای استانبوله و به حضرت ایوپ، صحابی حضرت محمد (ص)، تقدیم شده. معماری شگفت‌انگیزش رو که ببینی، دلت نمی‌خواد از اونجا بیای بیرون. از حیاط مسجد هم یه منظره عالی از خلیج شاخ طلایی داری که واقعا هوش از سرت می‌بره.

 

Related Posts

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات پربازدید

سیری در وب