غار یخ مراد

غار یخ مراد | معرفی + قیمت بلیط + جاهای دیدنی

یه جای خیلی باحال و دیدنی تو جاده چالوس هست به اسم غار یخ مراد. این غار پر از قندیل‌های یخی خیلی قشنگه که از سقف آویزونن و دریاچه‌های یخی خوشگلی هم توش داره. یعنی یه منظره‌ی خیلی رویاییه که هر کسی عاشق طبیعت باشه، عاشقش می‌شه. این غار خیلی قدیمیه و  سال ۱۳۸۱ تو لیست آثار ملی ایران هم ثبت شده. جالب اینجاست که نسبت به بقیه غارهای ایران، داخلش خیلی سردتره. این غار یخی از چند تا اتاق بزرگ، یخچال‌های زیرزمینی و چاه‌های عمیق تشکیل شده و یه قسمتشم ۴ طبقه ایه.

تبلیغات

غار یخ مراد کجاست؟

برای بازدید از این غار که یکی از بهترین جاهای دیدنی کرج هستش، باید بری جاده چالوس. یه کم که بری، به یه جایی می‌رسی که اسمش گچسره. نزدیک همین گچسر، دو تا روستا هست به اسم‌های آزادبر و کهنه‌ده. غار یخ مراد هم همون حوالیاس.

آدرس: استان البرز، جاده چالوس، گچسر (نرسیده به خروجی دیزین)، روستای کهنه ده

لوکیشن غار یخ مراد روی نقشه

آب و هوای غار یخ مراد

مسیر دسترسی به غار یخ مراد

یخ مراد یه غار معمولی نیست. با بقیه غارهایی که تا حالا تو ایران دیدی خیلی فرق داره. چون دهنه این غار اون بالاهاست، تو ارتفاع! یعنی اگه بخوای بری توش، باید اول یه ساعت راه بری و کوهنوردی کنی تا بهش برسی. راستش رو بخوای، این مسیر خیلی راحتم نیست و باید یه کم زحمت بکشی تا به این غار خفن برسی.

در جواب این سوال که چگونه به غار یخ مراد برویم؟ باید بگیم: بسمت جاده چالوس برو. قبل از اینکه به گچسر برسی، بعد از حدود ۶۵-۷۰ کیلومتر یه تابلو می‌بینی که نوشته روستای کهنه ده. اونجا یه راه فرعی هست که باید بری توش. حدود چهار کیلومتر که رفتی، به یه دوراهی می‌رسی. راه سمت راست رو بگیر، که می‌رسونتت نزدیک غار. ماشینتو اونجا پارک کن و پیاده برو. تقریباً یه ساعت راه داری. نیم ساعت اولش راه خیلی شیب نداره، ولی بعدش باید یه کم کوهنوردی کنی.

غار یخ مراد گچسر

تاریخچه غار یخ مراد

ببین، یه سنگ بزرگ جلوی دهنه غاره که روش یه فسیل عجیب و غریب هست. این فسیل مال یه جانور دریاییه که خیلی وقته از بین رفته و اسمش کاردیتاست. دانشمندا با دیدن این فسیل گفتن که احتمالا این غار حدود ۵۰ میلیون سال پیش، یعنی وقتی که همه جا زیر آب بوده، شکل گرفته. البته بعضی دیگه از زمین شناسا فکر می‌کنن این غار خیلی قدیمی‌تره و ممکنه ۷۰ تا ۲۳۰ میلیون سال سن داشته باشه! خلاصه این غار یه چیز خیلی خاصیه و به خاطر همین، سال ۱۳۸۱ توی لیست آثار ملی ایران ثبت شد.

دخیل‌هایی که توی بخش‌های مختلف غار هستن، نشون میدن که مردم محلی اینجا رو یه مکان مقدس می‌دونستن و شاید واسه همین بهش میگن یخ مراد. بعضی‌ها هم می‌گن یخ‌هایی که تو حوض ته غار جمع می‌شه، خواص درمانی داره و برای انواع بیماری‌ها، مخصوصا مشکل بچه‌دار نشدن، خوبه. حتی یه عده دیگه هم باور دارن اگه کسی از این یخ‌ها بخوره، یه سال بعد به آرزوهاش می‌رسه!

جاذبه های غار یخ مراد

مشخصات غار یخ مراد

این غار خیلی پیچ‌ در پیچه و چندطبقه‌ ست که تو کل ایران کم پیدا میشه. توش پر از قندیل‌های یخی خوشگل و دریاچه‌های یخ‌زده‌ست که آدمو محو خودش می‌کنه. خیلی‌ها عاشق این غارن و برای دیدن این همه زیبایی به اینجا میان. راستی، کسی هنوز نفهمیده این غار تا کجا ادامه داره، چون خیلی بزرگ و پر از راهروهای پیچیده‌ست و غارنوردها نتونستن تا تهش برن. همینم به جذابیتش اضافه کرده.

یخ مراد یکی از کم‌ یاب‌ترین غارهای چند طبقه ایرانه. چهار طبقه جدا از هم داره که اختلاف ارتفاعشون بیشتر از ۳۰ متره. یه چیز دیگه که یخ مراد رو خیلی خاص کرده، دمای خیلی پایینشه. معمولاً دمای غارهای ایران به خاطر اینکه هوا توشون جریان نداره و بخار آب هم نیست، حداقل ۱۰ درجه بیشتر از بیرونه؛ ولی این غار به خاطر اینکه منافذ زیادی داره و بین داخل و بیرونش هوا جریان داره و همچنین ارتفاع زیادش از سطح دریا، دماش خیلی کمتر از بیرونه. برعکس بقیه غارها که پر از تزیینات آهکی هستن، این غار تزیینات آهکی کمی داره و فقط توی قسمت‌های کوچیکی ازش آهک دیده می‌شه.

بیشتر بخوانید: رودخانه کرج کجاست

قندیل های غار یخ مراد

یه عالمه سوراخ ریز و درشت توی غار وجود داره که هوا رو جابه جا می‌کنه. این جریان هوا باعث میشه آب‌ها یخ بزنن و قندیل‌های خیلی قشنگی درست کنن. این قندیل‌ها گاهی خیلی بزرگن و مثل آویزون‌ها و چکیده‌های یخی، سقف و دیوارهای غار رو پوشوندن. وقتی نور به این قندیل‌ها می‌خوره، انگار یه دنیای جادویی تو دل کوه ساخته شده. علاوه بر قندیل‌ها، سنگ‌های خیلی عجیبی هم هست که بهشون می‌گن غارسنگ. این سنگ‌ها شکل‌های خیلی باحالی دارن، مثلاً شبیه دونه‌های نخود یا گل کلم. این سنگ‌ها هم از قطره‌های آب درست شدن که کم کم روی هم جمع شدن و این شکل‌ها رو به خودشون گرفتن.

راه رسیدن به غار هم خیلی قشنگه. یه رودخونه پرآب به نام آزادبر هست که پایین راهه و اطرافش پر از گل و گیاهای کوهیه. وقتی داری میری سمت غار، همه جا پر از برف هست و همین باعث میشه که زیبایی غار یخ مراد دو برابر بشه. دهانه غار هم که خیلی بزرگ نیست، حدودا سه متر طول و هشت متر عرض داره و تو ارتفاع ۲۵۰۰ متری از سطح دریاست.

دیدنی های غار یخ مراد

بخش های مختلف غار یخ مراد

غار یخ مراد کرج خیلی بزرگه و چندتا قسمت مختلف داره. سه تا سالن بزرگ، سه تا یخچال طبیعی زیر زمین و هفت تا چاه عمیق ۳۰ متری که انگار یه مارپیچ بزرگ رو تشکیل دادن. این غار شیب ۳۰ درجه داره و آدم باید با احتیاط بره تو دلش.

نکته توضیحات
تالار سنگلاخی اولین تالار غار که ۱۲ در ۱۸ متره و ارتفاعش ۶ متره. یه تخته سنگ بزرگ ۳ در ۵ متر هم داره که کفش صاف و گوده.
سه راهرو بعد از تالار اول راهروی راست: ۲۰ متر جلوتر به بن‌بست می‌رسه – راهروی چپ: ۵۰ متر جلوتر به لبه پرتگاه ۱۲ متری می‌رسه که باید تجهیزات غارنوردی داشته باشی – راهروی سوم: سمت چپ تالار، ۳ متر بالاتر از کف تالار و مسیر اصلی غاره که ۲۵۰ متر طول داره
تالار دوم بعد از ۱۵ متر پیاده‌روی تو راهروی سوم، به شکافی می‌رسین که با ورقه آهنی روش می‌تونین رد بشین. تالار دوم ۲۰ در ۲۵ متره و ارتفاعش ۱۰ متره. دو دهلیز داره که به چاه‌های هفت و هشت متری می‌رسن.
تالار سوم بعد از تالار دوم، تالار سوم قرار داره که ۳۰ در ۲۵ متره و سقفش از بقیه تالارها بلندتره. دیوارها و سقف این تالار پر از غارسنگ‌های زیبا به رنگ‌های نخودی و گل‌کلمیه.
دخمه دوقلو دخمه‌ای در انتهای غار که با پرتگاه ۵ متری از تالار سوم جدا شده. شامل دو فضاست: فضای اول ۷ در ۶ متر و فضای دوم ۴ در ۳ متر. هر دو فضا دریاچه‌های یخی دارن که یخشون تابستون تا ۱۰ سانتی‌متر ذوب می‌شه.

غار یخ مراد البرز

بهترین زمان سفر به غار یخ مراد

اگه میخوای این غار یخ رو از نزدیک ببینی، بهترین وقت برای رفتنت اواخر زمستون تا اوایل بهار، یعنی اسفند و فروردین هست. تو این موقع از سال، قندیلای یخ خیلی قشنگ و درشت شده و غار حسابی روی فرمه! راستش از آذر ماه به بعد، کم کم قندیل‌ها شروع میکنن به شکل گرفتن و هرچی هوا سردتر بشه و بارون بیشتر بیاد، این قندیل‌ها بزرگتر میشن. اما با گرم شدن هوا از خرداد ماه به بعد، این قندیلای خوشگل آب میشن و آخر سر هم فقط یه دریاچه یخ کوچولو تو غار میمونه.

بیشتر بخوانید: هفت چشمه چالوس

مسیر غار یخ مراد

شرایط اقامت در غار یخ مراد البرز

اگه دلت میخواد یه شب رو کنار غار یخ مراد خوش بگذرونی و شب رو زیر ستاره‌ها بخوابی، می‌تونی توی اون دشتای سبزی که نزدیک غاره چادر بزنی. کنار چشمه هم جای خیلی خوبیه ها! ولی اگه اهل چادر زدن نیستی یا وسایل لازم رو نداری، نگران نباش. می‌تونی بری تو روستای گچسر که خیلی هم از غار دوره نیست، یه خونه یا اتاق اجاره کنی و خیالت راحت باشه.

غار یخ مراد کرج

قیمت بلیط غار یخ مراد

برای خرید تور غار یخ مراد کلاً حدود ۴۰۰ هزار تومن باید هزینه کنی. این قیمت شامل بلیت ورودی، صبحونه و یه چندتا خوراکی کوچولو هم میشه.

جاهای دیدنی نزدیک غار یخ مراد گچسر

علاوه بر اینکه این غار خودش یه دنیای دیگه اس با اون قندیل‌های یخی و راهروهای پیچ‌درپیچش، اطرافشم پر از جاهای دیدنیه. قبل یا بعد از اینکه از غار اومدی بیرون، می‌تونی بری سراغ این جاهای باحال و یه روز کامل رو خوش بگذرونی.

جاهای دیدنی نزدیک غار یخ مراد

روستای کهنه ده

روستای کهنه ده یکی از روستاهای سرسبز و خوشگل استان البرزه که چهار کیلومتری غرب روستای گچسر و کنار رودخونه گچسر واقع شده. این روستا فقط یه کیلومتر با غار قشنگ یخ مراد فاصله داره. تو کهنه ده می‌تونین از طبیعت سرسبز، چشمه‌های خروشان و آب‌وهوای خوب و نیمه کوهستانیش حسابی کیف کنین.

دیدنی های اطراف غار یخ مراد

روستای آزادبر

این روستا یه کمی اون طرف‌تر از غار یخ مراد و روستای کهنه ده‌س. راهش که زیاد طول نمی‌کشه، حدود یه ساعتی پیاده‌روی. تو راه هم یه آبشار کوچولو و یه چشمه‌ی گوارا هست که می‌تونی یه کم استراحت کنی و خستگی در کنی. آزادبر یه روستای کوهستانیه که زمستوناش خیلی سرده، ولی تابستوناش خییلی دل‌چسب. اگه دنبال یه جای آروم و دنج می‌گردی، این روستا بهترین گزینه است. طبیعتش خیلی بکر و قشنگه. مطمئنم از دیدن این همه زیبایی لذت می‌بری.

جاهای دیدنی اطراف غار یخ مراد جاده چالوس

گردنه عسلک

گردنه عسلک یه جای فوق‌العاده روی جاده گچسر به طالقانه که تقریباً ۱۶ کیلومتر از گچسر فاصله داره. این گردنه خیلی بالا، حدود ۳۱۰۰ متر از سطح دریاست! طبیعتش اونقدر قشنگ و کوهستانیه که آدم دلش میخواد ساعت‌ها اونجا بشینه و به دور و بر نگاه کنه. بعضی وقت‌ها هم مه اینقدر غلیظه که انگار توی یه دنیای دیگه ای هستی. اگه تو فصل بهار یا تابستون بری اونجا که دیگه حرف نداره! هواش اونقدر خنکه که انگار داری تو یه یخچال راه می‌ری. آدم دلش نمیاد از اونجا بره. تازه علاوه بر هوای خنک و مه، دشت‌های سبز و پر از گل‌های زرد و لاله‌های واژگون هم که چشم هر بیننده‌ای رو خیره می‌کنه. قله‌های معروف کهار و ناز هم که دیگه نگم برات چقدر قشنگن و منظره رو دیدنی‌تر می‌کنن.

 

 

 

Related Posts

دیدگاه‌ها 2

  1. مجتبی می‌گوید:

    در عین ترسناک بودن خیلی لذت بخشه تجربه ب این غار
    کسایی که نمیترسن حتما برن تست کنن😄

  2. جواد می‌گوید:

    باید حتما این غار رو تست کنم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *