غار کتله خور

غار کتله خور | قیمت بلیط 1403 + ساعت کاری + مسیرها

تو کشورمون غارهای قشنگ و دیدنی کم نیست، اما یکی از غارهای آهکی ایران که توی کل دنیا فقط یه نمونه ازش پیدا میشه، غار کتله خور توی زنجانه. این غار 7 طبقه داره و از جنس آهکه، یه همچین چیزی تو هیچ جای دیگه دنیا پیدا نمیشه! اما فقط تعداد طبقاتش نیست که کتله خورو خاص کرده، یه عالمه قندیل و مجسمه آهکی رنگارنگ هم هست که انگار یه عالمه هنرمند کار کردن و این مجسمه‌ها رو ساختن. اگه میخوای اطلاعات بیشتری ازش داشته باشی پس این مقاله از مجله گردشگری رو از دست نده.

غار کتله خور بیجار

غار کتله خور کجاست؟

تو دلِ استان زنجان، یه غار خشکی-آبی قشنگ هست که اسمش کتله‌ خوره. این غار توی شهر گرماب قرار گرفته و اگه بخوای از قیدار بری، 60 کیلومتر راه داری. از همدان هم 173 کیلومتر و از تهران 411 کیلومتر فاصله داره.

عکس غار کتله خور

مسیر دسترسی به غار خشکی آبی کتله خور

چطوری بریم غار کتله خور؟ اول باید بریم شهر گرماب، توابع شهرستان خدابنده استان زنجان. نزدیکترین شهرها به گرماب و غار، زنجان و همدان هستن که مسیرهای مختلفی دارن:

راه زنجان ـ گرماب

دو تا مسیر برای رفتن به غار از زنجان هست:

1- اول باید از جاده زنجان-ابهر به سمت ابهر بری. توی راه که رفتی، یه سه‌راهی به اسم سلطانیه می‌بینی. اونجا باید از سمت راست وارد جاده سلطانیه بشی. بعد از سلطانیه، مسیرتو از توی شهر قیدار ادامه بده تا به جاده قیدار-بیجار برسی. یه کم که تو این جاده بری، به شهر کرسف می‌رسی. از اونجا باید وارد جاده دلایر سفلی بشی و تا گرماب بری. دیگه از گرماب تا غار فقط 6 کیلومتر فاصله مونده و خیلی راحت می‌تونی بهش برسی.

زمان تقریبی: 2 ساعت و 30 دقیقه

مسافت: 146 کیلومتر

2- از جنوب شهر زنجان وارد جاده بیجار شو. مستقیم برو تا به روستای خورخوره بیجار برسی. اونجا باید وارد جاده قیدار – بیجار بشی. بعد از اینکه به روستای تاتارده رسیدی، وارد جاده گرماب شو. همینطور صاف برو تا به شهر گرماب و در نهایت به غار کتله خور برسی.

زمان تقریبی: 2 ساعت و 40 دقیقه

مسافت: 177 کیلومتر

راه همدان ـ گرماب

این غار خوشگل حدود 153 کیلومتر با همدان فاصله داره و با ماشین حدود 2 ساعت و 40 دقیقه طول می‌کشه تا بهش برسید. مسیرش هم اینجوریه که از شمال همدان باید برید سمت جاده بیجار. بعدش هم باید همین جاده رو ادامه بدید تا به شهر گرماب برسید.

راه تهران ـ گرماب

از تهران تا اونجا حدود 360 کیلومتر راهه و بدون ترافیک 5 ساعته می‌رسی. مسیرش اینجوریه: اول باید بری رو اتوبان تهران – قزوین، بعد از قزوین وارد جاده زنجان شو و بعدش برو سمت ابهر. از ابهر هم باید جاده ابهر – قیدار رو بگیری تا برسی به قیدار. اونجا باید وارد جاده بیجار بشی و تا گرماب بری.

تصاویر غار کتله خور

تاریخچه غار آهکی کتله خور

یه زمانی یه کوه آهکی به اسم “کوه ساقیزلو” بوده که پر از آب‌های زیرزمینی بوده. این آب‌ها کم‌کم و آروم‌آروم توی سنگ‌ها و صخره‌ها نفوذ کردن و شروع کردن به حل کردن آهک‌ها. توی طول سال‌ها، این کار یه عالمه حفره ایجاد کرد و نهایتا غاری که الان می‌بینیم به وجود اومد.

تصور کن یه زمین مستطیلی به بزرگی دو هکتار (دوهزار متر مربع) روبروت داری. حالا یه گودال خیلی بزرگ وسط این زمین کنده شده که 1500 متر مربع هم می‌شه. کارشناس‌ها می‌گن که یه زمانی باد و بارون و این چیزا، سنگ‌ها رو ساییده و یه سری شکاف تو زمین ایجاد کرده. بعدش هم آب بارون تو این شکاف‌ها جمع شده و کم‌کم یه غار بزرگ درست شده.

حدود 100 سال پیش، توی سال 1300، یه غار خفن توی استان زنجان پیدا شد. بعد از 30 سال، یعنی سال 1331، یه گروه کوهنوردی به اسم “نیرو راستی” که از بهترینای ایران بودن، دوباره رفتن سراغ این غار و حسابی گشتن و دیدنش. یکی از اعضای گروه، آقا سید اسدالله جمالی، اسم غار رو ثبت کرد و از اون موقع کتله خور رسما به عنوان یه غار شناخته شد.

قدمتش به بیش از 120 میلیون سال پیش میرسه! اینجا پر از بقایای انسان های اولیه، مثل اسکلت و … هستش. جالبه که این غار 7 طبقه داره و یه بخش خشک و یه بخش آبی هم داره.

بعد از این همه سال، کل این غار عظیم و طبقات مختلفش رو نتونستن کامل کشف کنن. تا حالا فقط تونستن 30 کیلومترشو بگردن و از 22 کیلومترش نقشه برداری کنن. مسیری هم که برای بازدید گردشگرا در نظر گرفتن، فقط 1200 متر از طبقه اول این غاره.

غار کتله خور استان زنجان

عجایب غار کتله خور

یه سری ها میگن که غار کتله خور تهش به غار علیصدر میرسه، یه جورایی انگار یه تونل زیرزمینی بین این دو تا غار وجود داره. البته این فقط یه حسه و تا حالا کسی نتونسته تا ته غار کتله خور بره و ببینه اونجا خبره.

یکی از چیزایی که کتله‌ خور رو خاص کرده، تعداد طبقاتشه. غارهای آهکی چند طبقه خیلی کم پیدا می‌شن، نه فقط تو ایران، تو کل دنیا. بعضیا می‌گن که کتله‌خور شاید 7 طبقه داشته باشه! فکر کن، غاری با 7 طبقه! همچین چیزی هیچ‌جای دنیا پیدا نمی‌شه. البته تا حالا فقط 3 طبقه ازش کشف شده و خیلی مونده تا ثابت بشه که واقعا 7 طبقه داره یا نه.

ساعت بازدید غار کتله خور

غار از 10 صبح تا 6 عصر بازه. دیدن همه جای غار هم بیشتر از 1 ساعت طول نمی‌کشه. فقط یادتون باشه که ورودی غار پولی هست و باید بلیط بخرید. اگه پول نقد داشته باشید که عالیه، وگرنه اگه کارت‌خوان نداشتن، دست خالی برنمی‌گردید.

غار کتله خور گرماب

قیمت بلیط غار کتله خور در سال ۱۴۰۳

خبر خوش برای طبیعت‌گردهای ایرانی دارم! قیمت بلیط غار کتله خور خیلی به جیب شما می‌سازه. فقط کافیه 120 هزار تومن پول نقد بذارید کنار و برید از این غار بی‌نظیر دیدن کنید. اما برای گردشگران خارجی یه جور دیگه‌ست. قیمت بلیط برای اون‌ها 350 هزار تومنه. قیمت بلیط در طول سال ممکنه تغییر کنه، پس بهتره قبل از سفر به غار، قیمت دقیق رو از طریق سایت یا تماس با شماره  ۰۹۱۲۴۴۱۱۱۲۸ استعلام بگیرید.

بیشتر بخوانید: قیمت بلیط غار سهولان

سوالات متداول

غار کتله خور چند کیلومتر است؟

حدود 30 کیلومتر

از زنجان تا غار کتله خور چند کیلومتر است؟

137KM

غار کتله خور در کدام استان واقع شده؟

استان زنجان، شهر گرماب

قیمت بلیط غار کتله خور در سال ۱۴۰۳ چقدر است؟

120 هزار تومان

 

Related Posts

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیست − 9 =

مقالات پربازدید