شهر زیرزمینی کاریز کیش

شهر زیرزمینی کاریز کیش | معرفی + قیمت بلیط ۱۴۰۳ + جاهای دیدنی

جزیره کیش پر از جاهای دیدنیه که باید تو چندتا سفر مختلف بری و همه رو از نزدیک ببینی. یکی از جاذبه های گردشگری کیش که حتما اسمش به گوشت رسیده، شهر زیرزمینی کاریز هست. یه جایی که تو دنیا هم معروفه و یه ترکیب فوق‌العاده از هنر ایرانی و طبیعت زیبای این جزیرست. همین ترکیب هم باعث شده که کلی گردشگر، هم از ایران و هم از خارج، برای دیدن این شگفتی به جنوب ایران سفر کنن. کاریز ۱۶ متر عمق داره و قدمت ۲۵۰۰ ساله داره. با دیدن این شهر، می‌تونی از مهارت و ذوق و سلیقه ایرانی‌ها لذت ببری.

موزه شهر زیرزمینی کاریز

شهر زیرزمینی کاریز کجاست؟

این مجموعه تو بلوار میرمهنا قرار داره، یه کم بعد از میدان المپیک و قبل از میدان فارور. راحت می‌تونی با تاکسی به اونجا برسی. میشه گفت از شهر تاریخی حریره فقط ۱۰ دقیقه پیاده روی داره. لوکیشنشم هم برات گذاشتم که راحت پیداش کنی.

آدرس: بلوار میرمهنا، حد فاصل میدان المپیک و میدان فارور

لوکیشن شهر زیرزمینی کاریز روی نقشه

ساعت بازدید شهر زیرزمینی کاریز

تاریخچه شهر زیرزمینی کاریز

کاریز، همون قنات خودمون، یه جور سیستم قدیمی برای آوردن آب‌های زیرزمینی به سطح زمین بوده. توی کیش هم از این کاریزها استفاده می‌کردن که قدمتش به بیش از ۲۵۰۰ سال می‌رسه. این کاریزها آب شیرین رو برای مردم جزیره تامین می‌کردن. شاید کاریز کیش از نظر طول و عمق چاه‌ها به پای بقیه کاریزهای ایران نرسه، ولی یه چیز خیلی مهمی داره. چون جزیره کیش خیلی صافه، رسوندن آب‌های زیرزمینی به سطح زمین کار خیلی سختی بوده.

تا یه مدتی این قنات خاکی بود و کسی تحویلش نمی‌گرفت. اما کم کم مردم فهمیدن که آبش شیرینه و هواش خنک و دلنشینه. سنگ‌هاش هم که مرجانی بود و یه عالمه قصه و رمز و راز توش داشت. همین موضوع باعث شد که یه عده سرمایه‌گذار پول بذارن وسط و این قنات رو احیا کنن. سال ۱۳۷۸ بود که با همت مردم و سرمایه‌گذاران، این قنات دوباره زنده شد، ولی این بار به جای یه قنات معمولی، تبدیل شد به یه شهر تاریخی و باستانی. همه چیز از یه نفر به اسم مهندس حاجی حسینی شروع شد. ایشون یه ایرانی مقیم آلمان بودن که بعد از ۳۲ سال دوری از وطن، برگشتن ایران و این قنات رو دیدن. دلشون برای این قنات قدیمی سوخت و تصمیم گرفتن که دوباره زنده‌اش کنن. حاجی حسینی با پول خودش یه پروژه مرمت راه انداخت و با استفاده از اصول معماری ایرانی، قنات رو از نو ساخت.

بیشتر از ۱۰ هزار متر مربع وسعت داره و پر از غرفه‌های صنایع دستی از ایران و همه جای دنیا، رستوران‌های سنتی و مدرن، موزه و کلی چیزهای دیگه ست. انگار که یه دنیای جدید توی اعماق زمین کشف شده! عمقش هم ۱۶ متره، یعنی یه عالمه پله باید پایین بری تا به اون پایین برسی. موقع مرمت و بازسازی منبع آب شیرین و کانال‌هاش، یه جوری حفاظ گذاشتن که آبش آلوده نشه. این حفاظ‌ها رو “کول” می‌گن که در واقع استوانه‌های سیمانی هستن و دور چاه‌ها، تونل‌ها و قنات‌هایی که حفر شده می‌ذارن تا ازشون محافظت کنن.

بیشتر بخوانید: آکواریوم کیش

شهر زیرزمینی کاریز در جزیره کیش

دیدنی های شهر زیرزمینی کاریز کیش

  • توی کاریز کیش می‌تونی سنگواره‌هایی رو ببینی که قدمتشون بین ۲۷۰ تا ۵۷۰ میلیون ساله ست. یه چیز دیگه که کاریز رو از بقیه شهرهای زیرزمینی ایران متمایز می‌کنه، سقف مرجانی‌شه. این سقف زمانی بستر آب دریا بوده و قطر اون به ۷ متر هم می‌رسه! پر از صدف و آبزیانی هست که به صورت فسیل در اومدن و به راحتی می‌تونی اون‌ها رو ببینی. جالبه که بدونی، دانشمندان دانشگاه مونیخ آلمان با بررسی تعدادی از این فسیل‌ها، قدمت سقف رو بین ۵۳ تا ۵۷۰ میلیون سال تخمین زدن!
  •  تصور کنید لاک پشت هایی رو می‌بینید که صدها میلیون سال قدمت دارن! این فقط یکی از شگفتی‌های شهر زیرزمینی کیشه.
  • توی موزه خلیج فارس پر از فسیل‌های جالبه که از این منطقه پیدا کردن. قدیمی‌ترینشون ۵۷۰ میلیون سال قدمت داره، فکر کن! یعنی یه عالمه داستان توی این سنگ‌ها قایم شده. فقط فسیل نیست که توی این موزه می‌بینی. کلی سند و مدرک تاریخی هم مربوط به خلیج فارس و جزیره کیش هست که حسابی ت رو می‌بره توی یه سفر تاریخی. انگار یه کتاب تاریخ رو ورق می‌زنی، پر از اتفاقات و آدم‌های جالب.
  • تو مسیر کاریز، ۶ تا پایاب هست که یکی از اونها توی مجموعه فرهنگی سیاحتی شهر زیرزمینی کیش قرار داره و می‌تونی بری ببینیش. قدیم‌ترها، مردم محلی کوزه به دست از این پایاب‌ها آب شرب خودشون رو می‌گرفتن. این پایاب‌ها بیشتر از ۸۰۰ سال قدمت دارن. توی دوران قدیم، مخصوصاً تو قرن‌های پنجم و ششم هجری، کیش مرکز تجارت خلیج فارس و دریای عمان بوده و آب آشامیدنی اون برای کشورهای حاشیه خلیج فارس خیلی مهم بوده.
  • در این جا می‌تونید لایه‌های مختلف زمین رو از نزدیک ببینید و بفهمید چطور جزیره کیش شکل گرفته.
  • ۲۷۴ حلقه چاه در طول مسیر این کاریز وجود داره که از این تعداد ۷۴ چاه در مجموعه ی کاریز کیش قرار دارند. این چاه ها در گذشته برای برداشت آب از قنات استفاده می شدند و دیدنشون می تونه برای شما جالب و جذاب باشه.
  • آب این کاریز از دو رشته سرچشمه می گیره و پس از طی مسافتی به هم می رسن و در نهایت به شهر قدیمی حریره میرن. در طول مسیر می توانید نحوه ی جریان آب و چگونگی استفاده ی مردم از آن در گذشته رو مشاهده کنید.
  •  اگر به سقف کاریز نگاه کنید، می تونید حلقه ی چاهی رو ببینید که به تازگی در لایه ی مرجانی ایجاد شده. این چاه فرم مخروطی داره و دیدن اون می تواند برای شما جالب و دیدنی باشه.
  • گل مارن، یه جورایی مثل گل رسه، با این تفاوت که نرم و انعطاف پذیره و وقتی تو هوا خشک میشه، سفت و محکم میشه. توی شهر زیرزمینی کیش (کاریز) یه سری دیوار کشیدن دورش که از این گل ارزشمند محافظت کنن. از گل مارن نه فقط برای درمان درد مفاصل استفاده میشه، بلکه با ترکیب مواد دیگه میشه ازش آجر، کوزه و حتی سیمان هم درست کرد.
  • نکته جالبی که وجود داره اینه که این کاریزها رو با مهارت خیلی زیاد ایرانیان باستان حفر کردن. این کاریزها ۱۵ کیلومتر طول دارن و با یه شیب ملایم حرکت میکنن. از آبشون برای آبیاری زمین ها استفاده میشده و با یه وسیله شبیه به دلو میشد ازش آب برداشت.

بیشتر بخوانید: پارک دلفیناریوم کیش

تصاویر شهر زیرزمینی کاریز

بهترین زمان سفر به شهر زیرزمینی کاریز

یکی از چیزایی که باعث شده کاریز انقدر خاص بشه، هوای خنک و مطبوعی هست که همیشه توش داره. فرقی نمیکنه چه فصلی از سال به کیش سفر کنی، کاریز همیشه خنک و دلچسبه. این خنکی یه مزیت دیگه هم داره، اونم اینکه آب داخل کاریز همیشه توی دمای مناسبی میمونه و میشه ازش برای شرب استفاده کرد.

بیشتر بخوانید: برج ایفل کیش

امکانات شهر زیرزمینی کاریز

دو تا رشته بازار ۱۵ کیلومتری پر از مغازه های رنگارنگ منتظر شماست تا هر چی که دلتون میخواد رو پیدا کنید. از صنایع دستی و سوغاتی های سنتی ایران گرفته تا هر چیز دیگه ای که فکرش رو بکنید، تو این بازار پیدا میشه. یه مسجد یا نمازخانه تو این شهر زیرزمینی هست که سقفش پر از سنگواره و فسیل های قیمتیه. یه تجربه ی منحصر به فرد برای نماز خوندن تو یه مکان تاریخی.

اگه به تاریخ و فرهنگ خلیج فارس علاقه دارید، حتما یه سر به موزه خلیج فارس بزنید. بعدش هم میتونید تو عکاسخانه یه عکس یادگاری از این سفر هیجان انگیز بگیرید. یه عالمه رستوران و کافه تو شهر زیرزمینی کاریز هست که میتونید یه غذای خوشمزه بخورید یا یه قهوه بنوشید و از خستگیتون در بره.

قیمت بلیط شهر زیرزمینی کاریز

ساعت کاری شهر زیرزمینی کاریز

می خوای تو گرمای کیش یه عالمه خنک بشی و یه تجربه ی باحال داشته باشی؟ حتما باید به شهر زیرزمینی کاریز بری! این شهر زیرزمینی از صبح ساعت ۹ تا ۹:۳۰ شب منتظر شماست تا با خنکای دلنشینش سرحالتون کنه.

قیمت بلیط شهر زیرزمینی کاریز کیش

قیمت ورودی شهر زیرزمینی کاریز توی سال ۱۴۰۳، ۱۹۸ هزار تومنه. برای افراد بالای ۶ سال، تهیه بلیط الزامیه. لیط فقط برای همون تاریخیه که می‌خری، پس تاریخ رو با دقت انتخاب کن. قبل از رفتنت میتونی به شماره ۰۷۶۴۴۴۳۱۵۵۳ زنگ بزنی و هر سوالی داشتی بپرسی ازشون.

جاهای دیدنی نزدیک به شهر زیرزمینی کاریز

جاهای دیدنی اطراف شهر کاریز کیش

شهر حریره

شهر حریره مثل یه نقاشی قدیمی میمونه که یه گوشه از زندگی مردم جنوب ایران رو توی سده های دور نشون میده. یه قسمت از این شهر پر از خونه های بزرگ و اعیانی بوده که مال کدخدایان و بزرگان شهر بوده. احتمالا چند تا خانواده از یه فامیل توی این خونه ها زندگی میکردن. هنوز دقیقا معلوم نیست که بقیه قسمت های شهر برای چی استفاده میشده، ولی باستان شناس ها فکر میکنن که یه جوری با شغل اصلی مردم جزیره یعنی بازرگانی دریایی، صید مروارید و مرجان در ارتباط بوده. فاصلش تا شهر کاریز فقط ۴ کیلومتره.

جاذبه های گردشگری نزدیک شهر کاریز

دهکده المپیک

دهکده المپیک کیش یه مجموعه ورزشی خفنِ که هر چی بخوای توش پیدا میشه، از تیراندازی و اسب‌سواری بگیر تا استخر و کلی چیزای دیگه. یه عالمه ورزش باحال که می‌تونی امتحان کنی و حسابی کیف کنی. این دهکده فقط یه کیلومتری شهر زیرزمینی کیش فاصله داره، یعنی یه پیاده‌روی کوتاه و می‌رسی به دنیای ورزش و هیجان.

جاهای گردشگری اطراف شهر زیرزمینی کاریز

موزه مردم شناسی بومیان

فقط ۴ کیلومتر از شهر زیرزمینی کیش، یه گشتی کوتاه کافیه تا به موزه مردم شناسی بومیان کیش برسی. اینجا می‌تونی با تمام وجود، فرهنگ و آداب و رسوم مردمی که اصالتاً به کیش تعلق داشتن رو لمس کنی. یه دنیا اطلاعات و دیدنی‌های جذاب از نحوه زندگی، شغل‌ها، لباس‌ها، غذاها و رسومات خاص مردم بومی کیش در انتظارته.

Related Posts

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات پربازدید