روستای برغان کرج

روستای برغان کرج | معرفی جاذبه ها و دیدنی های اطراف آن

روستای برغان کرج که به چنارای هزار ساله و آلوچه‌هاش معروفه، از اون جاهاییه که حتماً باید یه بار ببینید. باغا و مزرعه‌های سرسبزش، درختای میوه، رودخونه‌های پرآب و ساختمونای قدیمیش، این چند سال اخیر خیلی مورد توجه گردشگرا بوده. این روستا یکی از بهترین جاهای دیدنی کرج محسوب میشه که توی قسمت جنوبی دامنه کوه البرز قرار گرفته. با مجله گردشگری همراه باشید تا بیشتر با این جاذبه جذاب آشنا بشید.

تبلیغات

روستای برغان کرج کجاست؟

این روستا تو دهستان برغان، بخش چندار شهرستان ساوجبلاغ، تو غرب استان البرز قرار گرفته. وسط کوه‌های البرز و در ارتفاع ۱۶۵۰ متری از سطح دریا، بین کرج و هشتگرد جا خوش کرده. مختصات جغرافیاییش هم ۵۰ درجه و ۵۶ دقیقه طول شرقی و ۳۵ درجه و ۵۷ دقیقه عرض شمالیه. برغان تو شمال غربی کرج قرار گرفته و فاصله‌ش تا مرکز شهر ۲۱ کیلومتره که حدود ۴۰ دقیقه با ماشین راهه. این روستا تا مرکز شهر تهران هم حدود ۶۸ کیلومتر فاصله داره که یه ساعت و نیم طول می‌کشه تا برسید.

آدرس: غرب استان البرز، شهرستان ساوجبلاغ، بخش چندار، دهستان برغان

لوکیشن روستای برغان روی نقشه

طبیعت روستای برغان کرج

مسیر دسترسی به دهستان برغان

برای رفتن به این روستا دو تا مسیر دارید. از تهران باید برید تو آزادراه تهران – کرج و بعدش وارد اتوبان کرج – قزوین بشید تا به کردان برسید. بعد از کیلومتر ۲۰ اتوبان، برید تو جاده کردان برغان که تو یه دره سرسبز قرار داره و کنارشم یه رودخونه قشنگ جریان داره. بعد از رد کردن چند تا روستا مثل چلنگدار، سیاهکران، علاقبند، تالیان و امین‌آباد، می‌رسید به برغان.

مسیر دوم از داخل شهر کرجه. باید از رجایی‌شهر و گوهردشت برید تو جاده باغستان – آتشگاه و بعدش با تابلوهای راهنما به سمت برغان حرکت کنید. این جاده پر از پیچ‌وخم و کوهستانیه و از وسط کوه‌ها رد می‌شه. اولش می‌رسید به آتشگاه و یه دوراهی. از دوراهی باید برید سمت چپ و از اونجا تا برغان حدود ۱۰ کیلومتر فاصله‌ست.

بیشتر بخوانید: روستاهای بکر اطراف کرج

قدمت روستای برغان کرج

تاریخچه روستای برغان کرج

یه زمانی این روستا تحت تأثیر حکومت گیلان بود و به اسم ملوک کیائیه شناخته می‌شد. موسس این حکومت سید علی کیا از خاندان زید علوی، پسر امام حسن مجتبی بود و مرکز حکومتش هم تو شرق گیلان قرار داشت.تو برغان چنارهای قدیمی و کهنسالی وجود داره که خیلی به زیبایی این منطقه کمک کردن. به خاطر همین چنارها، برغان به عنوان سرزمین چنارهای هزارساله شناخته می‌شه. خیلی از گردشگرا هم واسه دیدن این درختای قدیمی میان اینجا.

طبق گفته کارشناس‌ها، عمر بعضی از این درختا چندین قرنه و این نشون می‌ده که برغان یه تاریخچه طولانی داره. وجود این درختا ثابت می‌کنه که به خاطر خاک خوب و آب و هوای مناسب، این منطقه همیشه جای خوبی برای زندگی و کشاورزی بوده. جالبه بدونید قدمت روستای تاریخی برغان بیشتر از کرجه و بازار و چند تا خونه قدیمی توش به دوره قاجار برمی‌گرده. تو ۲۵ دی سال ۱۳۸۷، مناطقی مثل طالقان، سیبان دره و روستای ورده که تو برغان قرار دارن، توسط هیئت وزیران به عنوان مناطق نمونه گردشگری ملی ثبت شدن.

بیشتر بخوانید: رودخانه کرج

جاهای دیدنی برغان کرج

برغان کرج فقط طبیعت قشنگ و باغای میوه نیست که! کلی جاهای دیدنی دیگه داره که آدمو غافلگیر می‌کنه. ما میخوایم بهترین دیدنی های برغان رو بهت معرفی کنیم تا با خیال راحت بری و یه سفر عالی رو تجربه کنی.

حسینیه برغان

حسینیه برغان

یکی از بناهای تاریخی این منطقه، حسینیه برغانه که قدمتش به دوره صفویه برمی‌گرده. این حسینیه سال ۱۳۸۲ به عنوان یکی از آثار ملی ایران ثبت شده. این حسینیه به خاطر قدمت بالاش خیلی ارزش داره و وقتی بهش سر بزنید، متوجه می‌شید چقدر قدیمیه. تو ماه محرم به عنوان محل برگزاری تعزیه استفاده می‌شه. حسینیه برغان دو طبقه داره و وسطش یه سکوییه که محل برگزاری تعزیه است. اطراف حسینیه هم چندین فضای ایوان‌مانند ساخته شده. در حال حاضر برای محافظت از این مکان تاریخی، از سوله‌ های فلزی استفاده می‌کنن.

درخت چنار روستای برغان در کرج

درخت چنار مسجد

مسجد برغان یکی دیگه از بناهای تاریخی و قشنگ ساوجبلاغه که نزدیک حسینیه برغان قرار داره. قدمت این مسجد به حدود ۵۰۰ سال پیش برمی‌گرده. اگه رفتید برغان، حتماً تو اولین فرصت به این مسجد تاریخی و مذهبی سر بزنید. تو حیاط مسجد برغان، دو تا درخت قدیمی و کهن هستن که زیبایی خاصی به مسجد دادن. این درختا علاوه بر قدمتشون، خیلی زیبا هستن و خیلی‌ها برای دیدن این درختای قدیمی به برغان میان.

میدان برغان

وقتی وارد روستای برغان بشید، زیباترین نقطه‌ای که فوری به چشم میاد، میدان برغانه. این میدان تو زمان‌های گذشته محل برگزاری مراسم مختلف بود و الان هم برای برگزاری تعزیه و مراسم مذهبی استفاده می‌شه و خیلی مورد توجه قرار داره. اطراف این میدان و تو کوچه‌پس‌کوچه‌های نزدیکش، یه بازاری هست که می‌تونید خوراکی‌ها و سوغاتی‌های روستا رو بخرید. برای مسافرا هم چند تا رستوران خوب در اطراف میدان هست که هر روز هفته آماده پذیرایی از مهمانان هستن. این میدان دقیقاً تو مرکز روستای برغان قرار داره، پس اگه خواستید بهش سر بزنید، باید به دنبال مرکز روستا بگردید.

رودخانه برغان کرج

رودخانه برغان

رودخانه برغان یکی از نقاط قوت این منطقه‌ست که خیلی‌ها رو وسوسه می‌کنه تا یه سفر یک روزه به روستای برغان داشته باشن و کنار این رودخونه زیبا استراحت کنن. اگه تابستون به این رودخونه برید، می‌تونید از آب گرمش لذت ببرید. این رودخونه و طبیعت سبزی که دور و برش ایجاد شده، زیبایی و جذابیت این منطقه رو دوچندان کرده. به خاطر همین، خیلی‌ها برای پیک‌نیک و گذراندن وقت آزادشون به این منطقه بکر می‌رن.

دیدنی های روستای برغان کرج

برج مقبره

اگه به اماکن تاریخی علاقه دارید، حتماً برج مقبره برغان رو پیدا کنید و به دیدنش برید. این بنا قدمت زیادی داره و از یادگارهای دوره سلجوقی‌هاست، به همین خاطر خیلی جذابه. نمای بیرونی برج با آجر ساخته شده و ۳۴ تا کنگره داره. بعضی‌ها می‌گن هنوز هم این برج مرمت نشده و همین موضوع باعث شده که نسبت به برج‌های قدیمی دیگه، ارزش و جذابیت بیشتری داشته باشه. به خاطر همین، آدمای زیادی دوست دارن ازش دیدن کنن. می‌تونید در هر روز هفته برای بازدید از برج مقبره برید و نیازی به پرداخت هیچ هزینه‌ای نیست.

پل برغان

پل برغان

پل برغان یکی از آثار تاریخی روستای برغانه که قدمتش به دوره صفوی برمی‌گرده. این پل قدیمی، در تاریخ دوم بهمن ۱۳۸۲ با شماره ثبت ۱۰۸۲۵ به عنوان یکی از آثار ملی ایران ثبت شده. پل برغان روی رودخانه شاهرود واقع شده و در دوره‌های مختلف مثل زندیه، قاجاریه و پهلوی، چندین بار مرمت شده.

تپه کش کلا

ارتفاع تپه کش ۱۲۰ متره که در شمال روستای برغان کردان واقع شده. اسم کش کلا در زبان محلی به معنی «قلعه خشک» هست. گفته می‌شه که در گذشته یک قلعه باستانی بالای این تپه وجود داشته، ولی الان دیگه اثری از اون قلعه پیدا نمی‌شه.

در دامنه تپه کش کلا، تکه‌هایی از سفال مربوط به دوران اسلامی، به‌ویژه از دوره ایلخانی تا قاجاریه، پیدا شده. این سفال‌ها و درختای کهنسال این منطقه نشونه‌هایی از قدمت طولانی روستای برغان هستند.

اقامتگاه های برغان کرج

نام اقامتگاه تلفن آدرس توضیحات
اقامتگاه بوم‌گردی حاج داوود بزرگمهر ۰۹۱۹ ۰۰۸ ۱۵۳۰ استان البرز، ساوجبلاغ، روستای برغان، جاده کرج به برغان قدمت ۲۵۰ ساله، ساخته شده با کاهگل و چوب، حیاط با حوض و درختان، اتاق‌ها کف‌خواب، ظرفیت روزانه ۷۰ نفر و شبانه ۲۲ نفر. چهار اتاق (۲ تا چهار نفره، ۱ شش نفره و ۱ هشت نفره)، سرویس بهداشتی و حمام مشترک، امکانات: بخاری، پارکینگ، توالت فرنگی و راهنمای تور، غذاهای محلی با سفارش.
اقامتگاه بوم‌گردی دیمه‌سو ۰۹۳۷ ۱۱۴ ۰۱۵۰ استان البرز، ساوجبلاغ، روستای برغان، جاده کرج به برغان این اقامتگاه سه سوئیت داره که هرکدوم مجهز به مبل، رختخواب، یخچال، تلویزیون، آشپزخانه و سرویس بهداشتی و حمام جداگانه است. می‌تونه ۲۰ نفر رو میزبانی کنه.
اقامتگاه بوم‌گردی آهار ۰۹۱۲ ۵۶۷ ۸۸۱۰ استان البرز، کردان، روستای برغان، میدان نارون بالاتر از مسجد اقامتگاه آهار توی روستای برغان یه فضای آرامش‌بخش و زیبا رو برای اقامت فراهم کرده.

قلعه آغشت یکی از دیدنی های اطراف برغان

دیدنی های اطراف روستای برغان در کرج

نام مکان فاصله از روستای برغان آدرس توضیحات
باشگاه سوارکاری گلاب مسیر اتوبان کرج، نرسیده به شهرستان کرج یکی از دو باشگاه سوارکاری در منطقه برغان، مناسب برای علاقه‌مندان به اسب‌سواری.
باشگاه سوارکاری مروارید کیش کرج، سمت کردان و چهار راه خرمی باشگاه دیگر سوارکاری نزدیک برغان، ارائه‌دهنده خدمات سوارکاری.
روستای سرهه ۴٫۴ کیلومتر (۱۰ دقیقه) غرب استان البرز، شهرستان ساوجبلاغ، بخش چندار روستای بکر و کوهستانی با جاده‌های مارپیچ و آب‌وهوای خنک در تابستان. مسیر دسترسی پیچیده و مناسب برای طبیعت‌گردی.
مجتمع تفریحی توریستی عسل ۶ کیلومتر (۱۴ دقیقه) آتشگاه، کیلومتر پنج جاده برغان یکی از بزرگ‌ترین مراکز تفریحی البرز، شامل سالن‌های مجهز، شهربازی، رستوران، دریاچه، پیست کارتینگ و آلاچیق.
روستای آغشت ۱۲ کیلومتر (۲۲ دقیقه) ساوجبلاغ، دهستان برغان روستای ییلاقی با آب‌وهوای معتدل، دژ معروف آغشت در واقع یک ویلای مدرن است، مناسب برای خرید عسل، توت و لبنیات محلی.
روستای کردان ۱۲ کیلومتر (۲۲ دقیقه) ساوجبلاغ، جاده کوهسار، برغان روستای تاریخی با جاذبه‌های طبیعی و تاریخی، دهکده تفریحی، پاراگلایدینگ، کوهنوردی و رودخانه کردان.
روستای سنج ۱۲٫۵ کیلومتر (۳۰ دقیقه) غرب استان البرز، شهرستان ساوجبلاغ روستای زیبا با باغ‌های سرسبز، منطقه توکوه و آب‌وهوای مطلوب، مقصد خوب برای طبیعت‌گردی.
روستای آتشگاه ۱۴٫۷ کیلومتر (۳۰ دقیقه) استان البرز، بخش مرکزی کرج، دهستان کمال آباد روستای تاریخی با مناظر طبیعی زیبا، درختان گردو و توت سفید، امکانات رفاهی و تاریخ زرتشتی.
آبشارهای زنجیره‌ای جوزه رود ۲۶ کیلومتر (۵۰ دقیقه) استان البرز، ساوجبلاغ، دهستان برغان مجموعه آبشارهای زیبا در روستای سفید داران، شامل چندین آبشار بزرگ و کوچک، مکان مناسب برای طبیعت‌گردی و تماشای مناظر طبیعی.

Related Posts

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *