غار ده شیخ

غار ده شیخ | معرفی + قیمت بلیط ۱۴۰۳ + جاهای دیدنی

غار ده شیخ به طرز خیلی عجیبی تو دل کوه‌های زاگرس پیدا شد. توی روستایی به همین اسم، تو استان کهگیلویه و بویراحمد قرار گرفته، تا سال ۱۳۸۹ هنوز کسی پیداش نکرده بود. یه چوپان ساده، اونم خیلی اتفاقی، دهانه این غار رو تو بالادست روستا پیدا کرد. حالا این جاذبه طبیعی شده یکی از زیباترین غارهای ایران که همه دوست دارن برن ببیننش.

غار ده شیخ کجاست؟

این غار قشنگ، توی ۵۱ کیلومتری شهر یاسوج قرار گرفته و فقط دو کیلومتر با روستای دهشیخ فاصله داره. برای اینکه به این غار برسید، کافیه از یاسوج راهی پاتاوه بشید که تو شهرستان دنا قرار داره. یه چیز جالب اینه که دهانه‌ی غار درست روبروی قله‌ی قاش مستان دناست. وقتی می‌خواید وارد غار بشید، باید از یه دهانه تنگ و باریک رد بشید. داخل غار، هفت دالان با ارتفاع ۵ تا ۷ متر وجود داره که هر کدوم زیبایی‌های منحصر به فرد خودشونو دارن.

لوکیشن غار ده شیخ روی نقشه

جاهای دیدنی اطراف غار ده شیخ

قدمت غار ده شیخ

قدمت غار ده شیخ به ۱۳۵ میلیون سال پیش برمی‌گرده، یعنی این غار از دوره دوم زمین‌شناسی شکل گرفته و کاملاً طبیعی هست. توی این غار استخوان‌ها و سفال‌هایی پیدا شده که نشون می‌ده بعضی از انسان‌ها یه دوره‌ای این غار شگفت‌انگیز رو برای زندگی انتخاب کرده بودن.

البته هنوز به‌طور دقیق قدمت این سفال‌ها مشخص نشده، ولی کارشناسا میگن که اینا مربوط به دوران قبل از ظهور اسلامه. چون هیچ نقاشی یا خطی روی دیواره‌های غار دیده نمی‌شه، معلومه که این مکان توی طول قرن‌ها دست‌نخورده و ناشناخته باقی مونده. یه سریا هم میگن ممکنه به دوره ساسانیان یا هخامنشیان تعلق داشته باشه. جالبه بدونید که غار ده شیخ یاسوج یکی از حدود ۶۰۰ غار شناخته‌شده تو کشوره و از نظر وسعت و عمق تونسته رتبه دوم رو تو ایران به خودش اختصاص بده.

غار ده شیخ کجاست

مشخصات غار ده شیخ یاسوج

دهانه غار تو ارتفاع ۱۶۷۰ متری از سطح دریا قرار گرفته و خیلی تنگ و باریکه. اونقدر تنگه که باید مسیر ابتدایی غار، یعنی حدود ۵ تا ۶ متر رو نشسته طی کنید تا به ورودی‌هایی برسید که ارتفاعشون بین ۲۰ تا ۲۵ متره. وقتی وارد غار ده شیخ می‌شید، انگار سوار ماشین زمان شدید و به گذشته سفر کردید. آب‌های زیرزمینی که توی غار نفوذ کردن، با رسوب املاح معدنی، قندیل‌های خیلی زیبایی تو دالون‌هاش به وجود آوردن. یکی از چیزای جالب این غار، گرمای مطبوعش تو زمستون و خنکی هواش تو تابستونه. این موضوع نشون میده که تو گذشته، مردم برای فرار از سرما و گرما به این غار پناه می‌آوردن.

بیشتر بخوانید: قیمت بلیط غار سهولان

قیمت بلیط غار ده شیخ

علت نام گذاری غار ده شیخ

اینکه غار ده شیخ در بالادست روستای ده شیخ قرار داره، باعث شده همین اسم رو روی اون بذارن. جالبه بدونید که این غار طی قرن‌های زیادی ناشناخته مونده بود، تا اینکه چند سال پیش توسط بعضی از اهالی روستای ده شیخ پاتاوه کشف شد. از اون موقع تا حالا، غارشناسا و محققا سه مرحله اکتشاف توی این غار انجام دادن. بعضی از کارشناسا به این جاذبه طبیعی، غار علیصدر ۲ هم میگن.

تصاویر غار ده شیخ

بهترین زمان سفر به غار ده شیخ

بهترین زمان برای رفتن به غار ده شیخ فصل بهاره. تو این فصل، هم هوا حسابی مطبوعه و هم طبیعت اطراف غار سرسبز و زیباست که می‌تونه یه سفر خاطره‌انگیز براتون رقم بزنه.

غار ده شیخ یاسوج

قیمت بلیط غار ده شیخ

هزینه بلیط غار ده شیخ برای هر نفر بالای شش سال تو سال ۱۴۰۳ ۵۵ هزار تومنه. نکته ای که باید توجه داشته باشید اینه که تا رسیدن به غار حدود یک کیلومتر سربالایی شدید وجود داره. پاترول هایی هستن که میتونن شما رو تا غار برسونن که به ازای هر نفر حدود ۱۵ تومن میگیرن. یعنی اگه بخوای از این ماشینا استفاده کنی و از غار دیدن کنی باید ۷۰ هزار تومن هزینه کنی. یادت باشه بعد از اینکه از پاترول پیدا شدی، باید حدود یه ربع دیگه هم پیاده روی کنی. بعد از بازدید هم این پاترول ها شما رو برمیگردونن.

 

جاهای دیدنی نزدیک غار ده شیخ

آبشار بهمن بیگی یکی از جاهای دیدنی غار ده شیخ

آبشار بهمن بیگی

آبشار بهرام بیگی فقط ۱۰ کیلومتر با این غار فاصله داره. این آبشار با ارتفاع حدود ۳۵ متر، آب خیلی خنکی داره که از دل دره‌های پیچ‌درپیچ با درختای چنار و گردوی قدیمی و پوشش گیاهی زیبا به سمت دشت‌های پایین می‌ریزه. این آبشار از جاهای دیدنی استان کهگیلویه و بویراحمده و حتما می‌ارزه که برید ببینیدش.

 

 

 

Related Posts

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات پربازدید