دریاچه کوه گل

دریاچه کوه گل | معرفی کامل + جاهای دیدنی + عکس و لوکیشن

کوه گل یه تیکه از طبیعت بکر و دوست داشتنیه که تو دل منطقه دنا و 32 کیلومتری یاسوج جا خوش کرده و یکی از جاذبه‌های سی سخت به حساب میاد. وسط این منطقه پر از دریاچه‌های قشنگ و رنگارنگه. یکی از این اونا، دریاچه کوه گل با وسعت نیم هکتار و عمق 15 متر هستش که خودش به تنهایی یه تابلوی نقاشیه و میشه گفت که زیباترین جاذبه این منطقه ست. یه جای عالیه که کلی مسافر و گردشگر رو به خودش جذب می‌کنه و به عنوان یکی از جاهای دیدنی استان کهگیلویه و بویراحمد شناخته شده.

ارتفاع دریاچه کوه گل

دریاچه کوه گل در کجاست؟

اگه دنبال یه جای خفن و سرسبز می گردی که حسابی حالت رو خوب کنه، حتماً به دریاچه کوه گل سر بزن. این دریاچه تو دل کوه‌های دنا، تو استان کهگیلویه و بویراحمد واقع شده و یه تیکه از بهشته! فاصله این دریاچه از یاسوج، مرکز استان، حدود 32 کیلومتری و از سی سخت، معروف‌ترین شهر توریستی منطقه، 8 کیلومتره.

آدرس دقیقش میشه: استان کهگیلویه و بویر احمد، ۳۲ کیلومتری شهر یاسوج، ۸ کیلومتری شهر سی سخت، در دهانه‌ انبری گردنه‌ بیژن

سفر به دریاچه کوه گل

مسیر دریاچه کوه گل

یاسوج، مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد، اولین مقصده. از اونجا باید 35 کیلومتری به سمت شمال غربی راه بری تا به شهر سی سخت برسی. تو سی سخت از هرکی که بپرسی، آدرس دریاچه سهر رو بهت میده. بعد از سی سخت، 8 کیلومتر که بری، به یه طبیعت فوق‌العاده زیبا می‌رسی. برای دیدن دریاچه باید یه تپه‌ رو بالا بری که حدود نیم ساعت طول می‌کشه. پس حتماً کفش مناسب بپوش. البته چون مسیر کوهستانیه، انتظار نداشته باش که بتونی تو یه زمان عادی این مسیر رو طی کنی. توی مسیر کلی چشمه و رودخونه می‌بینی که هوش از سرت می‌پره.

بیشتر بخوانید: آبشار کمر دوغ کجاست

دریاچه کوه گل استان کهگیلویه و بویراحمد

ویژگی های منطقه کوه گل کهگیلویه و بویراحمد

تنگ کوه گل توی دنا شرقی، از نظر گیاه و جونور، پر و پیمونه. تابستون‌ها پرنده‌های مهاجر مثل مرغابی، اردک کله سبز، درنا، لک‌لک، حواصیل، چنگر، خروس کولی و پرنده‌های دیگه رو می‌تونی اونجا ببینی. اما یه چیزی که این تنگه رو خیلی خاص کرده، طبیعت رنگارنگ و قشنگشه. قارچ کوهی، چویل، بابونه، نعنا کوهی، ریواس، جاشیر و پونه کوهی، یه عالمه گل و گیاه دیگه دور این دریاچه رشد می‌کنن که یه بوی فوق‌العاده و یه رنگ بی‌نظیر به این منطقه از دنا دادن. اسمش هم که “کوه گل” هست، بی‌خود نیست، پر از گل‌های رنگارنگ و قشنگه که هر کسی رو مجذوب خودش می‌کنه.

هوای کوه دنا که نگو و نپرس! انقدر صاف و تمیزه که آدم کیف می‌کنه نفس می‌کشه. اصلا یه چیز دیگه‌ست. واسه همینم یه جای عالیه واسه تعطیلات. بعدشم که بری سی سخت، می‌تونی کلی سوغاتی بگیری. عسل کوهی و لبنیات محلی مثل کشک، دوغ و قره قروت که حرف ندارن. تازه کلی باغ انگور و سیب هم توی این منطقه هست که می‌تونی ازشون لذت ببری.

فکرشو بکن کنار یه دریاچه خوشگل و آبی وامیستی، کلی پرنده‌های قشنگ و رنگارنگ دور و بالت پرواز می‌کنن و آواز می‌خونن. چه لذتی داره! دریاچه یه عالمه پرنده مهاجر داره که هر سال از راه‌های دور به این جا میان. مرغابی، اردک کله‌سبز، لک‌لک، حواصیل، درنا، خروس کولی و چنگر فقط یه نمونه از این پرنده‌های خوشگلن.

دریاچه کوه گل دنا

بهترین زمان سفر به دریاچه کوه گل

اکثر دریاچه‌های سی سخت، فصلی هستن و فقط زمستون و اوایل بهار آب دارن، اما کوه گل که یکی از زیباترین دریاچه های ایران به حساب میاد یه چیز دیگه‌ست! این دریاچه تقریباً همیشه پرآبه، ولی بازم بهار و تابستون یه چیز دیگه‌ست. هوا توی این شش ماه خنک و دلچسبه و خبری از سرما و یخبندان زمستون و پاییز نیست. خلاصه که اگه دنبال یه گشت و گذار باحال تو طبیعت می‌گردی، بهار و تابستون این تنگه رو از دست نده!

عکس دریاچه کوه گل درسی سخت

اقامت در دریاچه کوه گل یاسوج

خب، اگه میخوای این دور و برا یه جایی بمونی، دو تا گزینه داری: یا میتونی تو شهر یاسوج بمونی، یا بری سی سخت. البته اگه کمپ دوست داری و وسایلشو هم داری، میتونی کنار دریاچه چادر بزنی و یه شب رو زیر آسمون پرستاره بخوابی. برای پیدا کردن هتل و آپارتمان و اینجور چیزا برو یاسوج. برای ویلا یا سوئیت میتونی بری سی سخت.

بیشتر بخوانید: چشمه ناز یاسوج

جاذبه های دیدنی اطراف دریاچه کوه گل

دشت لاله های واژگون در نزدیکی دریاچه کوه گل

دشت لاله های واژگون

این دشت یه چیزی فراتر از یه دشت معمولیِ پر از گلِ قشنگه! یه تابلوی نقاشی بی‌نظیره که وسط کوه و کمر، درست بغل دریاچه کوه گل، خودشو پهن کرده. هر سال با شروع فصل بهار، یه عالمه لاله سرخ سر به زیر، از دل خاک بیرون میاد و یه فرش قرمزیِ تماشایی رو روی زمین پهن می‌کنه. دیدن این همه گل قشنگ، یه حس عجیب و غریبی به آدم میده. انگار که تو یه دنیای دیگه غرق شدی. اگه اهل عکاسی هستی، این دشت یه سوژه بی‌نظیره. هر چی عکس بگیری، قشنگ‌تر از آب درامیاد. یه عالمه آدم از جاهای مختلف می‌یان اینجا تا از این گل‌های قشنگ عکس بگیرن.

آبشار تنگ نمک

تو دل کوه دنا، یه جایی هست به اسم کوه گل. یه آبشار خوشگل هم اونجا قایم شده که اسمش تنگه نمکه. میشه گفت که این آبشار، یه جور نگینه تو شرق سی سخته. حالا چرا اسمشو گذاشتن تنگه نمک؟ چون از یه تنگه‌ای به همین اسم پایین میاد. راستی، این منطقه خیلی هم قدیمیه. یه عالمه سفال پیدا کردن که نشون میده اینجا 3000 سال قبل از میلاد مسیح هم آدم زندگی میکرده.

چشمه سرد کوه گل یکی از جاذبه های دریاچه کوهگل

چشمه سرد کوه گل

این چشمه رو میتونی از مسیر چشمه میشی پیدا کنی. همونطور که از اسمش پیداست، آبش خیلی زلال و خنکه. آب این چشمه انقدر سرده که توی گرمای داغ، آدم رو زنده می‌کنه. واسه همین خیلی ها از جنوب کشور برای یه آب‌تنی تو این چشمه راهی سی سخت میشن و میان به سمت دنا تا از خنکی این چشمه لذت ببرن. چشمه سرد درست اول راه دسترسی به دریاچه کوهگل قرار داره.

منطقه حفاظت شده دنا در نزدیکی دریاچه کوه گل

منطقه حفاظت شده دنا

تو شمال استان کهگیلویه و بویراحمد، یه منطقه حفاظت‌شده به اسم “دنای شرقی” وجود داره که از جاذبه‌های سی سخت به حساب میاد. این منطقه یه تیکه از بهشته، پر از کوه و کمر، قله‌های بلند، صخره‌های عظیم، دره‌های عمیق و چشمه‌های خنک و گوارا. وسعتش هم به ۲۸ هزار و ۲۰۲ هکتار میرسه، یعنی یه عالمه جا برای گشت و گذار و طبیعت‌گردی. مصوبه حفاظت از این منطقه سال ۱۳۸۰ توسط شورای عالی حفاظت محیط زیست تصویب شده و از اون موقع به بعد تحت مراقبت و نظارت این سازمانه. یکی از مهم‌ترین کارایی‌های دنا شرقی، تامین آب رودخونه‌های این حوالی هستش. دره‌های پرآب این منطقه مثل یه رگ حیاتی عمل می‌کنن و به رودخونه‌ها جون می‌دن.

Related Posts

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

20 + سیزده =

مقالات پربازدید