خانه داروغه مشهد

خانه داروغه مشهد | معرفی کامل + قیمت بلیط 1403

اگه دنبال یه جای تاریخی تو خراسان رضوی میگردی که محو معماریش بشی، حتماً یه سر به خانه داروغه مشهد بزن. این عمارت قاجاری، با تزئینات و کاشی کاری های فوق العادش، همه رو مجذوب خودش میکنه. فرقی نمیکنه چقدر به تاریخ و فرهنگ ایران علاقه داری، دیدن این خونه تو هر حالی حالتو خوب میکنه. بعد از زیارت حرم امام رضا (ع) میتونی یه سر به این خونه بزنی و حسابی از دیدن معماری قاجاری و گشت و گذار تو دل تاریخ لذت ببری. اگه میخوای با این جاذبه گردشگری بیشتر آشنا بشی پس با مجله گردشگری همراه باش.

خانه داروغه مشهد کجاست؟

این خونه توی خیابون نواب صفوی، تو راسته حوض مسگران قرار داره. اگه بخوای از مرکز شهر مشهد به این خونه بری، حدود 9 دقیقه طول میکشه، چون 4.1 کیلومتر فاصله داره. اگه قصد داری بری حرم امام رضا (ع)، این خونه خیلی به حرم نزدیکه. فقط 5 دقیقه با ماشین راهه، که میشه 1.4 کیلومتر. فاصله خونه داروغه تا فرودگاه مشهد هم 18 دقیقه است، یعنی 10.1 کیلومتر. راستی، اگه با قطار میای، باید بدونی که این خونه 7 دقیقه با ایستگاه راه آهن فاصله داره، که میشه 3.4 کیلومتر. اگه از پایانه مسافربری مشهد به این خونه میری، باید 16 دقیقه تو راه باشی، چون 9.5 کیلومتر فاصله داره.

برای دیدن لوکیشن خانه داروغه روی نقشه کلیک کنید.

هزینه ورودی خانه داروغه مشهد

مسیرهای خانه داروغه مشهد

مترو: اول سوار خط یک مترو شو و تا ایستگاه ۱۷ شهریور برو. از ایستگاه که اومدی بیرون، خیابون وحدت رو بگیر تا به میدان حججی برسی. از میدون حججی وارد شارستان رضوی شو. یه کم که بری، مسجد مسگرها رو می‌بینی. بعد از مسجد، وارد راسته حوض مسگران شو. خونه داروغه رو همون اول کوچه می‌تونی پیدا کنی.

اتوبوس و تاکسی: سوار اتوبوسی شو که از بلوار وحدت رد می‌شه. توی بلوار ولایت پیاده شو. برو توی خیابون نواب صفوی. بعد از چهارراه، وارد شارستان رضوی شو و مستقیم برو. خونه داروغه نزدیک حرم امام رضاست، پس راحت می‌تونی پیداش کنی. اگه می خوای با تاکسی بری میتونی سوار تاکسی‌هایی بشی که به سمت حرم می‌رن. به راننده بگو که می‌خوای بری خونه داروغه چون از اونجا یه مسافت کوتاهی رو باید پیاده بری.

خودرو شخصی: یه راه دیگه برای رسیدن به شارستان رضوی اینه که با ماشین شخصی از خیابون نواب صفوی وارد راسته حوض مسگران بشید و بعدش برید تا به خونه داروغه برسید. راه‌های دیگه هم هست که به شارستان رضوی می‌رسن، مثلا می‌تونید از بلوار طبرسی یا بلوار امیرالمومنین یا بلوار وحدت برید.

دیدنی های خانه تاریخی داروغه

تاریخچه خانه داروغه مشهد

یوسف خان هراتی، آخرین داروغه مشهد، یه خونه حسابی تو اواخر دوره قاجار می‌سازه تا مهمونای ویژه‌شو حسابی تحویل بگیره. بعد از یوسف خان، ورثه‌اش هم کلی تو این خونه خاطره ساختن و تا سال 1366 توش زندگی می‌کردن. بعد از اون، یه هیئت از یزد خونه رو می‌خرن و توش مراسم مذهبی برگزار می‌کنن. اما کم‌کم از این خونه زیبا غافل می‌شن و رو به نابودی می‌ره.

خوشبختانه تو طرح نوسازی شهر مشهد به این خونه توجه میشه و به عنوان یه اثر ملی ثبتش می‌کنن. سال 1391 هم یه اتفاق خوب می‌افته: شهرداری و یه شرکت عمران، خونه رو می‌خرن، مرمتش می‌کنن و بهش جون تازه می‌دن. حالا این خونه قاجاری تبدیل شده به یکی از جاهای دیدنی مشهد که می‌تونه کلی داستانای تاریخی رو براتون تعریف کنه.

معماری خانه داروغه در مشهد

مشخصات خانه داروغه در مشهد

این بنای تاریخی، 1100 متر مربع مساحت داره و توی ساختش از خلاقیت و هنر معماران قاجاری به بهترین شکل استفاده شده. برای بازسازی و مرمت این خونه قشنگ، چندین گروه از مهندسین معماری زحمت زیادی کشیدن تا بتونن این میراث فرهنگی رو حفظ کنن. نتیجه تلاششون هم این بود که توی سال 2016، جایزه حفظ و نگهداری میراث فرهنگی آسیا و اقیانوسیه رو از سازمان یونسکو دریافت کردن.

خانه داروغه مشهد فقط یه خونه قدیمی نیست، یه جور ماشین زمانه که با قدم گذاشتن توی حیاطش، به دل تاریخ و فرهنگ ایران و روسیه سفر می‌کنی. این خونه اولین‌ها رو به خودش اختصاص داده، از اولین حمام اختصاصی و شومینه مشهد گرفته تا اولین پنجره‌های دوجداره! معماران ایرانی و روسی در ساخت این عمارت حسابی هنرنمایی کرده‌اند. تزئینات چوبی سقف، کاشی‌های هفت‌رنگ، نمای تراس، پله‌های دوطرفه، فرشته‌ها و تندیس‌های گچی، و شیرهای بالدار، همگی نشانه‌هایی از این تلفیق هنرمندانه هستند. این ویژگی‌های منحصر به فرد، خانه داروغه رو به یکی از بهترین مقصدهای تابستانی برای عاشقان تاریخ و فرهنگ تبدیل کرده.

یکی از چیزهایی که توی این خونه خیلی جالبه، بنای سه‌طرفه اونه. وقتی وارد حیاط می‌شی، می‌بینی که دور تا دور حیاط یه عمارت دوطبقه ساخته شده که شامل سه بخش ایوان، زمستان‌نشین و تابستان‌نشین میشه. اما این همه چیز نیست! خانه داروغه بخش‌های دیگه ای هم داره که هر کدوم زیبایی و کارکرد خودشون رو دارن:

  • سرداب
  • ضلع غلام‌رو
  • مطبخ
  • حوض سنتی
  • ضلع‌های هم‌نشین
  • دو طبقه نانوایی
  • اتاق‌های بادگیر

ساعت کاری خانه داروغه مشهد

ساعت کاری و قیمت بلیط خانه داروغه مشهد در 1403

هزینه ورودی خانه داروغه مشهد نفری 6000 هزار تومان در سال 1403 هستش. همه ی روزای هفته به جز جمعه‌ها، از ساعت 8 صبح تا 2 بعد از ظهر و 4 بعد از ظهر تا 7 بعد از ظهر می‌تونید از این خونه دیدن کنید. فقط اینکه توی تعطیلات عید نوروز و تعطیلات سازمان میراث فرهنگی ساعت بازدید از 8 صبح تا 10 شب هستش.

بهترین زمان بازدید از خانه داروغه

برای دیدن داروغه تو مشهد، بهار و تابستون رو انتخاب کن. توی این دو فصل، باغ و درختای حیاطش پر از گل و سبزه و حسابی قشنگن. یه حوض پر آب هم وسط حیاط هست که می تونی بشینی دورش و از خنکی هوا لذت ببری. حدودا 1 الی 2 ساعتم طول میکشه از کل خونه دیدن کنی.

جاهای دیدنی نزدیک به خانه داروغه مشهد

گنبد خشتی در نزدیکی خانه داروغه

گنبد خشتی

گنبد خشتی، اسم یه مقبره معروف تو مشهد هست که به امامزاده سید محمد، یکی از نوادگان امام موسی بن جعفر(ع) تعلق داره. این بنا یه جاذبه تاریخی و دیدنیه که از لحاظ معماری هم خیلی جالبه. خونه داروغه تا گنبد خشتی 1.7 کیلومتر (حدود 7 دقیقه) فاصله داره. این بنا رو توی سال 1345 به عنوان یکی از آثار ملی ایران ثبت کردن. می‌گن که بنای اولیه گنبد خشتی به دوره تیموریان برمی‌گرده، ولی بعدها، توی دوره صفوی مرمت و نقاشی شده. قدمت این بنا رو حدود 600 سال تخمین زدن. گنبد خشتی از دو بخش اصلی تشکیل شده:

فضای زیر گنبد: این بخش چهار تا شاه‌نشین و هشت تا ورودی داره.
گنبد: به خاطر اینکه گنبد این بنا از خشت ساخته شده، بهش میگن گنبد خشتی.

برای اینکه به ضریح امامزاده برسی، باید از یه دالان 4.7 متری عبور کنی که پایین‌تر از سطح زمین قرار داره. این دالان تو رو به یه محوطه 9.5 در 7 متری با سقف 12 متری می‌رسونه که ضریح امامزاده اونجا قرار داره. ضریح از جنس آهنه و 2 متر طول، 1.8 متر عرض و 2.7 متر ارتفاع داره.

حرم امام رضا در نزدیکی خانه داروغه

حرم امام رضا (ع)

مشهد که باشی، یه جایی هست که هر چقدرم بری، سیر نمیشه. آره، درست حدس زدی، حرم امام رضاست. هر مسافری که به این شهر میاد، یه بار نه، چند بار به این حرم نورانی سر میزنه. حالا یه تصور کن: یه گشت تاریخی حسابی تو خونه داروغه مشهد، و بعدش پناه بردن به آغوش گرم امام هشتم. چه لذتی بالاتر از این؟ راستی، از خونه داروغه تا حرم امام رضا حدود 2.7 کیلومتر راهه، که تقریباً 7 دقیقه با ماشین طول میکشه.

بیشتر بخوانید: مسجد گوهرشاد مشهد

خانه تاریخی توکلی یکی از جاذبه های خونه داروغه

خانه تاریخی توکلی

یه عمارت قاجاری که فقط 700 متر با حرم فاصله داره و حس و حال زندگی 200 سال پیش رو زنده می‌کنه. قدمت این خونه به سال 1221 برمی‌گرده و یه زمانی محل سکونت “آقای کشمشیان”، تاجر معروف خشکبار بوده. بعدها هم که “آقا توکلی” صاحبش می‌شه، به اسم “خانه توکلی” معروف می‌شه. سال 1384 که میراث فرهنگی سر و گوشش رو پیدا می‌کنه، خونه توکلی رو به عنوان یه اثر ملی به ثبت می‌رسونه. 5 سال بعد، شهرداری مشهد دست به کار می‌شه و حسابی مرمتش می‌کنه. از سال 1391 هم درهاش به روی مردم باز می‌شه تا یه سفر کوتاه به تاریخ داشته باشن. راستی، یه گوشه از این خونه هم شده موزه “مکتب‌خانه”.

معماری خونه توکلی حرف و حدیث نداره. یه بخش زمستان‌نشین داره، یه بخش تابستان‌نشین. تو حیاطش پلکان، ایوان با ستون‌های گچ‌بری، کاشی‌کاری، آینه‌کاری، حوض و درختای تنومند می‌بینی که همه و همه یادآور قاجاریه. یه نکته جالب هم اینکه اسکلت اصلی خونه و تمام اتاق‌ها از چوبه. تو خونه توکلی خبری از دیوارهای بلند و جداسازی با گچ و آجر نیست. بخش‌های مختلف با پنجره‌های چوبی مشبک رنگی از هم جدا می‌شن که بهشون “ارسی” می‌گن.

آرامگاه پیر پالان دوز یکی از دیدنی های خانه داروغه

آرامگاه پیر پالان‌ دوز

آرامگاه پیر پالان‌دوزه فقط 800 متر (یعنی 3 دقیقه پیاده‌روی) با خونه‌ی تاریخی داروغه فاصله داره. این آرامگاه یه در ورودی، رواق، صحن و یه محوطه‌ی اصلی داره. بنای مقبره چهارگوشه و پر از نقش و نگاره. وقتی وارد می‌شی، یه گنبد فیروزه‌ای رنگ بالای سرت می‌بینی و یه ایوان آجری که روبروی یه حوض مرمری قشنگ قرار گرفته. زیر کاسه‌ی گنبد هم یه ترنج خوشگل با طرح گل و گیاه می‌بینی. نمای بیرونی دیوارها با طاق‌نماهای آجری، قاب‌های مستطیلی تزیینی و کاشی‌کاری‌های قشنگ تزیین شده. داخل بنا هم پر از نقش‌های هندسی و ترنجه که منظره‌ی خیلی زیبایی به وجود آورده.

بازار عباس قلی خان در نزدیکی خانه داروغه مشهد

بازار عباس‌ قلی‌ خان

بازار عباس قلی خان، یه جورایی میشه گفت هم بازاره، هم کاروانسرا، هم جاذبه تاریخی! این بازار قدیمی و باحال که به کاروانسرای عزیزالله اف هم معروفه، تو مشهد، یه قدمی حرم امام رضا جا خوش کرده و 5 دقیقه با خونه تاریخی مشهد فاصله داره. غذاگردها و عاشقان خرید، اینجا رو خیلی دوست دارن. یه عالمه مغازه تو این بازار هست که پر از لباس، روسری، کفش و چیزای قشنگه. البته اگه دنبال لوازم برقی، صوتی و تصویری، زعفران، زرشک یا یه غذای خوشمزه می گردی، اینجا هم می تونی پیداشون کنی. این بازار یه بنای تاریخی ارزشمنده که از دوره پهلوی به یادگار مونده و معماریش حسابی تماشاییه. اتاق های پستو، نورگیرها، و فضاهای تابستونی و زمستونی بازار، یه دنیا حرف دارن برای گفتن. حیف که یه قسمت از این بازار و خونه های دور و برش، برای ساخت و ساز حرم امام رضا خراب شدن. ولی هنوز هم می تونی مدرسه علمیه عباسقلی خان شاملو و سرای عزیزالله اف رو تو این بازار ببینی و لذت ببری. از ورودی نواب صفوی، باب الرضا یا باب الکاظم می تونی بری داخل بازار و یه گشتی تو دل تاریخ بزنی.

پارک وحدت یکی از جاهای دیدنی خانه داروغه

پارک وحدت

یه پارک 20 هکتاریه که از بزرگ‌ترین و شلوغ‌ترین پارک‌های مشهده و پر از امکانات سیاحتی و تفریحیه که می‌تونه یه عالمه خاطره‌ی خوب برات بسازه. فضای سبز قشنگ و باصفای پارک وحدت عالیه برای اینکه یه نفس عمیق بکشی و از شلوغی شهر دور باشی. یه دریاچه‌ی مصنوعی هم داره که می‌تونی دورش قدم بزنی یا سوار قایق بشی و از منظره لذت ببری. آب‌نماها و آبشارهای قشنگش هم که دیگه حرف ندارن! اگه با بچه‌ها به پارک وحدت میری، یه شهربازی خیلی خوب هم داره که می‌تونن کلی سرگرم بشن. زمین‌های ورزشی، سکوهای تنیس روی میز و شطرنج، و زمین اسکیت هم از امکانات دیگه‌ی این پارکن که برای ورزش‌کارها و عاشقان تحرک عالیه. از خونه داروغه تا پارک وحدت هم فقط 8 دقیقه راهه.

بیشتر بخوانید: پارک ملت مشهد

 

Related Posts

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هشت − 1 =

مقالات پربازدید