جاهای دیدنی استانبول

جاهای دیدنی استانبول ✨| بهترین جاذبه های استانبول ترکیه

اگه بخوای یه شهری رو پیدا کنی که همزمان تو دو تا قاره قرار گرفته باشه و تاریخ و مدرنیته رو قشنگ قاطی کرده باشه، استانبول دقیقاً همونه. این شهر هم دلِ اروپا رو داره، هم رنگ و بوی آسیا رو. همین ترکیب جادوییش باعث شده یه مقصد فوق‌العاده برای هر سلیقه‌ای باشه. وقتی جاهای دیدنی استانبول رو میبنی، انگار یه کتاب تاریخ زنده داره جلو چشمت ورق می‌خوره، با این تفاوت که هر صفحه‌ش پر از ماجراهای تازه‌س که همه‌ شون زنده و واقعی‌ ان! این شهر پر از جاذبه‌های خاصه که نمی‌شه تو هیچ جای دیگه دنیا پیدا کرد. از شاهکارهایی مثل ایاصوفیه و مسجد آبی بگیر تا بازار بزرگ. آماده باش که اینجا قراره با بهترین جاذبه های دیدنی استانبول ترکیه آشنا بشی.

تبلیغات

بهترین مکان های دیدنی استانبول

عکسی از مسجد ایاصوفیه استانبول

مسجد ایاصوفیه

اگه بخوای به یکی از بهترین جاهای تاریخی استانبول بری، ایاصوفیه جزو اولین گزینه ست! این بنای فوق‌العاده که از همه جای شهر پیداست، نه فقط به خاطر زیبایی معماریش، بلکه به خاطر تاریخ پرماجراش معروفه. ایاصوفیه، که معنی “حکمت مقدس” رو می‌ده، اول تو قرن ششم میلادی توسط امپراتور روم شرقی، جاستینیان، به عنوان یه کلیسای مسیحی ساخته شد. اون موقع بزرگ‌ترین کلیسای دنیا بود! اما بعد از فتح استانبول به دست عثمانی‌ها تو قرن ۱۵، سلطان محمد فاتح دستور داد که تبدیل به مسجد بشه. همینم باعث شد یه جوری ترکیبی از معماری بیزانسی و اسلامی توش دیده بشه.

حالا جالبه بدونی که ایاصوفیه از سال ۱۹۳۵ به یه موزه تبدیل شد و از اون موقع تا الان هر کسی که پای تو این بنا گذاشته، محو زیباییش شده. تو سال ۲۰۲۰ دوباره به مسجد برگشت، ولی هنوزم بازدید عموم ازش آزاده. وقتی وارد این بنای عظیم می‌شی، اولین چیزی که چشمتو میگیره موزاییک‌ها و کاشی‌های طلایی‌شه که با دقت و ظرافت عجیبی کار شده. هر گوشه‌ش یه داستان داره؛ از تصاویر قدیس‌های مسیحی گرفته تا خوشنویسی‌های اسلامی که بعد از تبدیل شدنش به مسجد بهش اضافه شده. گنبد بزرگ ایاصوفیه هم از اون چیزاییه که هرکی یه بار دیده باشه، تا آخر عمر یادش می‌مونه. این گنبد با ارتفاع بیش از ۵۵ متر از سطح زمین، حتی تو افق استانبول هم می‌درخشه. اگه غروب آفتاب رو از جایی مثل اسکله امینونو یا حتی یه کافه روی پشت بوم تماشا کنی، با منظره‌ای مواجه می‌شی که آدم رو جادو می‌کنه.

آدرس: محله سلطان احمد، قسمت اروپایی استانبول و با فاصله کمی از کاخ توپکاپی

نمایی از مسجد آبی در استانبول

مسجد آبی

این جاذبه که به اسم مسجد سلطان احمد هم معروفه، از محبوب‌ترین و تاریخی‌ترین مکان‌های ترکیه‌ست و هر کسی که میره استانبول، یه سر بهش میزنه. مسجد آبی توی دهه ۱۶۰۰ ساخته شده و یه جورایی ترکیبی از معماری اسلامی و بیزانسی رو به نمایش گذاشته، یعنی هم چشم‌نوازه و هم تاریخی. وقتی میری داخل مسجد، اولین چیزی که چشم‌هات رو می‌گیره، اون فضای باحال و نورپردازی سینماییشه که انگار تو یه فیلم تاریخی وارد شدی. دیوارهای مسجد با بیشتر از ۲۰ هزار کاشی دست‌ساز و سرامیک تزیین شده، که واقعاً هنرش دهن آدمو باز می‌ذاره! تازه، ۲۰۰ تا پنجره رنگی داره که وقتی نور ازشون رد میشه، یه حس عرفانی و جادویی به فضا میده.

آدرس: منطقه فاتح، محله سلطان احمد، خیابان آت میدانی، پلاک ۷۰

عکس مسجد سلیمانیه استانبول

مسجد سلیمانیه

این مسجد واقعا شگفت‌انگیز و خیره‌کننده ست. فکر کن، اینجا یکی از شاهکارهای معمار سینان به حساب میاد، که خودش یکی از بزرگترین معمارای تاریخ عثمانی بوده. اندازه‌اش که اصلاً حرف نداره! گنبد مرکزی‌اش ۴۷ متر ارتفاع داره و وقتی واردش می‌شید، واقعاً با یه دنیای متفاوت روبه‌رو می‌شید. دکوراسیون داخلی‌ اش هم به قدری زیباست که آدم رو به فکر وامی‌داره. نور و فضا به شکلی طراحی شده که وقتی به نیمه گنبدها و قوس‌های زیبا نگاه می‌کنید، یه حس خاصی بهتون دست می‌ده. ساخت این مسجد هشت سال طول کشید و توی سال ۱۵۵۷ تموم شد.این بنا به افتخار سلطان سلیمان قانونی ساخته شده که معروف به “سلیمان باشکوه” هم هست. او در دوره‌ی حکومتش (۱۵۲۰-۱۵۶۶) باعث رونق و شکوفایی امپراتوری عثمانی شد و به خاطر عدالت و هماهنگی‌ اش در بین مردم شناخته می‌شه.

آدرس: منطقه فاتح، محله سلیمانیه، خیابان پروفسور صدیق سامی اونار

عکسی از مسجد رستم پاشا استانبول

مسجد رستم پاشا

مسجد رستم پاشا استانبول درست وسط شهر جا خوش کرده و توسط یکی از بزرگ‌ترین معمارهای عثمانی، یعنی معمار سنان طراحی شده. این مسجد یکی از شاهکارهای معماری دوران خودش بوده و حالا بعد از ۴۰۰ سال، یادگاری از دوران باشکوه عثمانی‌هاست. اسم این مسجد هم از وزیر معروف عثمانی یعنی رستم پاشا گرفته شده. جالبه بدونی که ساخت این مسجد ۲ سال بعد از مرگ رستم پاشا تموم شده. یه نکته جالب درباره مسجد رستم پاشا اینه که بازدید ازش مثل خیلی از مساجد دیگه ترکیه، رایگانه. یعنی اگه اهل تاریخ و معماری باشی یا حتی فقط بخوای یه جای باحال و خوش‌منظره برای عکاسی پیدا کنی، می‌تونی بدون هیچ هزینه‌ای سری به این مسجد بزنی. معمولاً حدود ۳۰ تا ۴۵ دقیقه هم برای بازدیدش کافیه.

این مسجد بیش از ۴۰۰ سال عمر داره و نمونه‌ای از معماری ناب دوران عثمانیه. سنگ مرمر و گرانیت توی ساختش به کار رفته و یه معماری باشکوه و زیبا داره که هر کسی رو مجذوب خودش می‌کنه. لوکیشنش هم عالیه برای عکاسی؛ همونطور که فضای کوچیک اما خیلی جذابی داره. کاشی‌کاری‌های رنگارنگ و نفیس مسجد هم از زیبایی‌های خاصشه که حسابی تو چشم می‌زنه. رستم پاشا یکی از وزرای مهم دوره سلطان سلیمان بوده و برخلاف بعضی از وزرا، خیلی ازش به خوبی یاد می‌شه.

آدرس: ناحیه اروپایی فاتح، محله رستم پاشا، خیابان هسیرجیلار

تصویری از مسجد اورتاکوی استانبول ترکیه

مسجد اورتاکوی

مسجد اورتاکوی که به اسم “سلطان عبدالمجید” هم شناخته می‌شه، یکی از دیدنی‌ ترین جاهای استانبوله که توی منطقه بشیکتاش و دقیقا کنار تنگه بسفر جا خوش کرده. اسم اصلیش “مسجد بزرگ سلطان عبدالمجید” هست، ولی همه به اسم اورتاکوی می‌شناسنش چون درست کنار اسکله معروف اورتاکوی قرار گرفته. این مسجد بزرگ و شیک توی سال‌های ۱۸۵۴ تا ۱۸۵۶ به دستور سلطان عبدالمجید اول، که سی و یکمین پادشاه عثمانی بوده، ساخته شده.

یه چیزی که این مسجد رو حسابی خاص می‌کنه، تغییر رنگش توی طول روزه. به‌خاطر همین، بهش می‌گن “مسجد هزار چهره”. صبح‌ها که هوا تازه روشن شده، نمای مسجد به رنگ سفید درمیاد، ولی هرچی به غروب نزدیک‌تر می‌شیم، این سفیدی جای خودشو به یه رنگ صورتی ملایم می‌ده. وقتی شب می‌شه و چراغای اطرافش روشن می‌شن، مسجد یه جلوه زرد خوشگل به خودش می‌گیره. این تغییر رنگ عجیب و جذابش باعث شده کلی توریست و بازدیدکننده برای دیدن این زیبایی منحصر به فرد بیان اونجا. خلاصه، یکی از اون جاهاییه که هرچی ازش بگیم، تا خودت نری و نبینیش، متوجه زیباییش نمی‌شی!

آدرس: منطقه بشیکتاش، محله مجیدیه، میدان اسکله اورتاکوی

تصویر مسجد فاتح استانبول

مسجد فاتح

مثل خیلی از مساجد زیبای استانبول، مسجد فاتح هم با پنجره‌های رنگی و سقف بلندش که با نقوش قشنگ اسلامی تزیین شده، دلربایی خاصی داره. لوسترهای بزرگ و نورانی که از سقف آویزونن، یه حس جذاب دیگه‌ای به فضای داخلی میدن. وقتی به حیاط این مسجد نگاه می‌کنی، می‌بینی که چقدر بزرگ و زیباست. اینجا نه تنها برای نماز و عبادت، بلکه برای مراسم‌های مهم هم استفاده میشه. نکته جالب اینجاست که آرامگاه سلطان محمد فاتح و همسرش گل بهار هم در قبرستانی که پشت مسجد قرار داره، وجود داره.

بیشتر بخش‌های مسجد مربوط به مرمت و طراحی دوباره‌ای هست که تو قرن ۱۸ انجام شده. جاهایی مثل دروازه خروجی، بعضی قسمت‌های حیاط و آرامگاه سلطان محمد دوم و همسرش، از قرن ۱۵ باقی موندن و بقیه قسمت‌ها به قرن ۱۸ برمی‌گرده. یه چیز جالب دیگه درباره این بنا، وسعت حیاطشه. حیاط مسجد فاتح به قدری بزرگه که توی ترکیه، یکی از بزرگ‌ترین حیاط‌ها به حساب میاد. به همین خاطر، مراسم‌های تدفین افراد مهم تو همین حیاط بزرگ برگزار میشه و فضایی خاص به خود میده.

آدرس: خیابان فوزی پاشا، محله حتات نظیف

نمایی از کاخ دولما باغچه در استانبول

کاخ دولما باغچه

کاخ دولما باغچه یکی از اون جاهاییه که باید بری و از نزدیک ببینی تا عظمتش رو درک کنی. درست کنار آب، لب تنگه بسفر، این کاخ مجلل تو دهه ۱۸۰۰ به دستور سلطان عثمانی ساخته شده و حسابی بهش رسیدن. این مجموعه که از ۱۶ تا ساختمون مختلف تشکیل شده، پر از آثار هنری، کنده‌کاری‌های فوق‌العاده و کلی وسیله‌های تاریخی باحال مثل ظروف چای و کریستال‌های بوهمیاییه که به آدم حس نوستالژی می‌ده.

وقتی وارد بزرگترین کاخ ترکیه می‌شی، انگار یه سفر به دل تاریخ می‌کنی. همه‌جا پر از هنر اصیل عثمانیه، از سنگ‌های مرمر سلطنتی گرفته تا فرش‌های گران‌قیمت Hereke که زیر پات پهنه، و نقاشی‌های روغنی که از دیوارا آویزون شدن، همشون نشونه یه دوره پرشکوه هستن.

با رسیدن به سالن اصلی، انگار وارد یه دنیای دیگه می‌شی! از اتاق دبیرخانه گرفته تا پلکان کریستال و اتاق قرمز و سالن بزرگ تشریفات، هرجاش یه داستانی داره که منتظر کشف شدنه. تازه اینا همه‌ش نیست، بیرون کاخ هم یه حال و هوای خاص داره. می‌تونی از دروازه امپراتوری عبور کنی، یه دوری تو باغ‌های شیک و پر از فواره قو بزنی و برج ساعت معروف که حدود ۱۰۰ فوت ارتفاع داره رو از نزدیک ببینی.

آدرس: منطقه بشیکتاش استانبول، کرانه شرقی تنگه بسفر، بخش اروپایی شهر

عکس کاخ توپکاپی در استانبول

کاخ توپکاپی

کاخ توپکاپی که تو دل بخش قدیمی استانبول جا خوش کرده، یکی از اون جاهایی‌ هست که تاریخ رو تو یه قاب خیلی خاص برات زنده می‌کنه. اینجا یه موزه بزرگ و فرهنگی داره که آدم با دیدنش واقعاً حس می‌کنه تو دل تاریخ امپراتوری عثمانی زندگی می‌کنه. جالبه بدونی که حدود ۳۰ تا سلطان تو این کاخ سلطنت کردن و هر کدوم یه جورایی ردپای خودشون رو گذاشتن. سبک معماریش هم میکس جالبی از هنر اروپایی، اسلامی و عثمانیه؛ انگار ترکیبی از بهترین‌های هر دوره‌ رو تو خودش جمع کرده. وقتی وارد می‌شی، با یه عالمه نمایشگاه‌های جذاب روبه‌رو می‌شی که پره از کتاب‌های قدیمی، دست‌نوشته‌ها و کلی آثار تاریخی که عثمانی‌ها به جا گذاشتن. بعدشم حیاط بزرگش و باغ‌های سرسبز اطراف کاخ حس و حال خاصی داره که باید توش قدم بزنی. منظره‌های ناب دریای مرمره، شاخ طلایی و بسفر هم یه ویوی تکرار نشدنی بهت میده که از هر گوشه‌ اش حال خوب می‌گیری.

آدرس: شرق منطقه فاتح، بخش اروپایی، محله سلطان محمد

نمایی از کاخ بیلربی در استانبول

کاخ بیلربی

طراحی کاخ بیلربی یا سرای بیگربیگی توسط دو معمار ترک به نام‌های سرکیس بالیان و آگوپ بالیان انجام شده. از همون موقعیتش بگم که یه منظره خیلی خفن به تنگه بسفر داره! این کاخ رو روی یه زمین مستطیلی ساختن که بخش زیادی ازش دقیقاً روبه‌روی تنگه بسفر قرار گرفته. وقتی به معماریش نگاه می‌کنی، یه جورایی ترکیب سبک‌های شرقی و غربی رو با هم می‌بینی که واقعاً خاصه. یه نکته باحال اینه که همه‌چی تو این کاخ کاملاً متقارنه و ظاهرش خیلی اروپایی‌طور به نظر میاد.

کاخ بیلربی ۲۴ تا اتاق، ۶ تا تالار و یه حمام داره که هر کدومشون برای یه کار خاص طراحی شدن. از حرمسرا و سالن غذاخوری بگیر تا دفتر کار سلطان و حتی اتاق مادر سلطان. مادر سلطان عاشق دریا بود، واسه همین اتاقش رو درست کنار آب ساختن. محوطه این کاخ با آلاچیق‌ها و باغ‌های شگفت‌انگیزی احاطه شده و کل مساحت محوطه به ۳۰۰۰ متر مربع می‌رسه! توی معماریش هم سبک‌های رنسانس و نئوکلاسیک باروک به وضوح دیده می‌شه که باعث شده ظاهرش خیلی باکلاس و هنری باشه.

دیوارهای بیرونی کاخ رو از مرمر سفید ساخته‌ان و برای داخلش از آجر و چوب استفاده کردن. کف‌ها هم چوبیه و سقف رو با نی‌های حصیری خاص پوشوندن. این کاخ دو بخش جدا داره: یکی بخش مردونه و یکی بخش زنونه. قسمت مردونه که بیشتر تشریفاتی بوده برای کارهای دولتی استفاده می‌شده و بخش زنونه که ساده‌تر بوده مخصوص خانوم‌ها بوده. در بخش شرقی کاخ دفتر وزیران و در بخش غربی اتاق مادر سلطان و حرمسرا قرار داشته. جالبه بدونی که این بخش‌ها هنوز همون شکلی که بودن باقی موندن و تغییر خاصی نکردن!

آدرس: محله اسکودار، خیابان عبدالله آقا

تصویر تنگه بسفر در استانبول

تنگه بسفر

این تنگه یکی از معروف ترین جاهای دیدنی استانبوله که دوتا دریای سیاه و مارمارا رو به هم وصل می‌کنه. همون‌جاست که ترکیه به دو قسمت آسیایی و اروپایی تقسیم می‌شه. توی تنگه بسفر، کلی قایق و کشتی در حال تردده. بسفر، که به نام تنگه استانبول یا بوغاز هم شناخته می‌شه، یه تنگه باریک و طبیعی حساب می‌شه که از مهم‌ترین مسیرهای آبی بین‌المللی تو ترکیه‌ست. این تنگه به عنوان باریک‌ترین تنگه جهان هم معروفه و بیشتر قسمت‌های اون مسکونی شده. خیلی از مردم استانبول برای رفت و آمدشون از قایق و کشتی استفاده می‌کنن.

طول این تنگه حدود ۳۰ کیلومتر و عرضش ۷۰۰ متره. تو وسطش هم یه جریان تند آب هست که از دریای سیاه به سمت دریای مارمارا در حال جریانه. اطراف تنگه، کاخ‌های معروفی مثل کاخ چراغان و دولما باغچه، ویلاها و قلعه‌های سنگی وجود داره که بازدید ازشون هم خالی از لطف نیست. از نظر اقتصادی هم تنگه بسفر خیلی مهمه و تجارت‌هایی مثل ماهی‌گیری و گردشگری توش رونق داره. شب‌ها با نورپردازی‌های زیبا، این جاذبه‌های دیدنی استانبول حال و هوای خاصی به خودش می‌گیره.

نمایی از جزایر پرنس در استانبول

جزایر پرنس

مجمع‌الجزایر پرنس استانبول، اونجاییه که قبلاً فقط آدمای پولدار و معروف واسه تعطیلات می‌رفتن، ولی الان دیگه هر کسی که دنبال یه جای آروم و بکر می‌گرده، می‌تونه بره و کیفشو ببره! ترکیب جذاب صومعه‌های ارتدکس یونانی که هوش از سرت می‌برن، خونه‌های چوبی قدیمی که یه حس نوستالژی خاصی دارن، جنگل‌های بکر و سواحل فوق‌العاده زیبایی که انگار از بهشته، باعث شده که این جزیره‌ها یه جاذبه توریستی حسابی باشن.

اینجا ماشین ممنوعه! پس هوای پاکش دیگه حرف نداره. عوضش، کالسکه‌های اسب‌کش که همون حس و حال دوران قدیم رو دارن، هنوز اینجا می‌چرخن. خود جزایر پرنس یا آدالار از ۹ تا جزیره کوچیک تشکیل شده که بیشترشون بی‌ماشین و خلوتن. ولی از این ۹ تا، فقط ۴ تاش مسکونیه که دوتا از معروف‌ترین و بزرگتریناش بویوک‌آدا (Büyükada) و هیبلی‌آدا (Heybeliada) هستن. اگه نمی‌تونی انتخاب کنی، یه تور قایق از استانبول رزرو کن و با همونا برو توی دل جزایر و از بهترین مناظرشون لذت ببر! شک نکن تجربه‌ای رویایی خواهد بود.

آدرس: دریای مرمره

تصویر بازار بزرگ استانبول

بازار بزرگ استانبول

این بازار پر از راهروهای پیچ در پیچه که هر کدومشون پر از غرفه‌های رنگارنگ و جذاب هستن. هر چی فکر کنی اینجا پیدا می‌کنی؛ از کارهای هنری و پارچه‌های رنگی گرفته تا کلی جنس محلی که مخصوص ترکیه‌ست. اینجا حدود ۴۰۰۰ تا مغازه داره! یعنی چی؟ یعنی هر چی بخوای اینجا پیدا می‌کنی. از ادویه‌های عجیب و غریب که ترکیه‌ای‌ها خیلی تو پخت‌وپز ازشون استفاده می‌کنن، تا جواهرات دست‌ساز که یه دنیا قصه پشتشونه. می‌تونی عتیقه‌های نایاب رو پیدا کنی، یا با یه سرامیک خوشگل و رنگی، حس یه کاخ عثمانی رو تو خونه‌ت بیاری. البته فرش‌های ترکی هم که دیگه نیازی به تعریف نداره؛ هر کدومشون یه شاهکار هنریه!

آدرس: منطقه فتیح یا همان فاتیح، کنار دیوار ارگ تاریخی

میدان سلطان احمد

میدون سلطان احمده، یه جاییه که تاریخش برمی‌گرده به دوران بیزانس. اون موقع‌ها اینجا یه هیپودروم بوده، همون جایی که ارابه‌ها با سرعت نور می‌تاختن و مردم کلی هیجان زده می‌شدن! از چیزای خفنی که تو این میدون می‌بینی، میشه به ستون مار، اون ابلیسک دیواری معروف و هفت تا مجسمه پورفیریوس اشاره کرد که توی قرن ششم به افتخار یه ارابه‌سوار خیلی معروف ساخته شده بودن. راستی! وقتی میری ته میدون، یه فواره آلمانی قرن نوزدهمی هم هست که حیفه از دستش بدی، واقعا تماشاییه!

آدرس: منطقه فاتیح

عکس آب انبار باسیلیکا در استانبول

آب انبار باسیلیکا

اگه دنبال یه تجربه خاص و عجیب غریب توی استانبول هستی، حتما باید بری زیر زمین و وارد دنیای مرموز آب انبار بازیلیکا بشی. اینجا یکی از اون جاهاییه که تو رو می‌بره به دل تاریخ و فرهنگ قدیمی شهر. فکرشو بکن، داری قدم می‌زنی تو آب انباری که مال قرن ششم میلادیه، درست زیر کلیسای قدیمی Stoa، که یه زمانی یه میدان عمومی بزرگ بوده. وقتی میری توی این آب انبار، ۳۳۶ تا ستون باستانی می‌بینی که از جاهای مختلف مثل معابد و ساختمون‌های قدیمی جمع شده‌ن و اینجا جا خوش کردن. یه جورایی حس می‌کنی داری توی یه فیلم تاریخی راه میری. مسیرهای چوبی که از وسط این فضای زیرزمینی می‌گذره، تو رو می‌بره به جایی که یه زمانی کلی آب رو برای شهر ذخیره می‌کرده.

آدرس: منطقه فاتح، محله سلطان احمد، در ۱۵۰متری جنوب غربی ایاصوفیه، محله علمدار، خیابان یرباتان

تصویر خلیج شاخ طلایی استانبول

شاخ طلایی

بندر شاخ طلایی، که به عنوان یک پناهگاه تاریخی شناخته میشه، به خاطر حفاظت‌هایی که از امپراتوری‌های یونان، عثمانی، روم و بیزانس داشته، خیلی معروفه. اینجا یه مقصد فوق‌العاده برای کسانیه که دوست دارن شلوغی و هیجان شهر رو تجربه کنن. وقتی از بالا بهش نگاه کنی، ورودی این بندر به شکل شاخ به نظر میاد و به همین خاطر هم این اسم رو داره. و وقتی غروب میشه، رنگ‌های گرم غروب آفتاب اطراف آب رو با زیبایی خاصی روشن می‌کنه و به طور واقعی “طلایی” به نظر میاد. بهترین راه برای لذت بردن از این زیبایی، گشت و گذار با قایق در آبه. در حین اینکه در امتداد بندر شناور هستی، می‌تونی تصور کنی که اینجا در زمان‌های قدیم مرکز تجاری استانبول بوده. این تجربه نه تنها عالیه برای عکاسی، بلکه امکان دیدن مکان‌های شگفت‌انگیز شهر رو هم بهت میده.

آدرس: خلیج شاخ طلایی

نمایی از برج گالاتا یکی از دیدنی های استانبول

برج گالاتا

این برج سنگی و افسانه‌ای توی قرون وسطی ساخته شده. از بالای این برج، یک منظره ۳۶۰ درجه‌ای از استانبول رو می‌بینید که واقعا محشره! اگر هوا آفتابی باشه، حتی می‌تونید جزایر پرنس رو هم از اینجا ببینید. با ارتفاع حدود ۶۰ متر، از این نقطه عالی می‌تونید کل شهر رو ببینید و حسابی لذت ببرید. اما فقط منظره نیست که اینجا رو جذاب کرده! تاریخچه برج گالاتا هم پر از داستان‌های جالب و شنیدنیه. این برج در طول زمان کاربردهای مختلفی داشته، از نظارت بر شهر و حتی زندان گرفته تا انبار نیروی دریایی و برج دیده‌بانی برای شناسایی آتش‌سوزی‌های احتمالی. یکی از افسانه‌های جالب اینه که درباره هزارفن احمد چلبی، یک هوانورد قرن چهاردهمی صحبت می‌کنه که گفته میشه با بال‌های مصنوعی خودش از این برج به سمت تنگه بسفر پرواز کرده.

آدرس: محله برکتزاده

برج دختر یکی از مکان های دیدنی استانبول

برج دختر

برج دختر یا همون Kız Kulesi روی یه جزیره کوچولو وسط تنگه بسفر قرار گرفته. خیلی‌ها برج دختر رو نماد اصلی استانبول می‌دونن و راستش رو بخوای، حق هم دارن! چون این برج از زمان بیزانسی‌ها مونده و تنها بنای تاریخی اون دوره‌ست که هنوز تو منطقه اسکودار (Üsküdar) پابرجاست. حالا چرا برج دختر اینقدر خاصه؟ چون وقتی غروب می‌شه، منظره‌ای که بهت هدیه می‌ده، واقعاً وصف‌نشدنیه. فکر کن خورشید داره غروب می‌کنه و نورش روی آب‌های تنگه بسفر می‌رقصه، بعد یه برج قدیمی و باابهت که درست وسط این نور طلایی قرار گرفته… اصلاً یه حس جادویی می‌ده! واسه اینکه خودتو به این جزیره کوچولو برسونی، باید با قایق بری که خودش یه ماجراجویی حسابی تو دل بسفره.

هوای تازه، موج‌های آروم و اون ویوی فوق‌العاده، همه‌اش با هم یه تجربه ناب برات رقم می‌زنن. اما جذابیتای برج دختر فقط به منظره‌هاش خلاصه نمی‌شه. وقتی به بالای برج می‌رسی، یه رستوران شیک اونجا هست که می‌تونی توش بشینی و از خوردن غذای خوشمزه تو یه محیط تاریخی و دیدنی لذت ببری. یه نکته بامزه هم درباره اسم برج دختر وجود داره. افسانه‌های زیادی درباره این اسم هست، مثل داستان پادشاهی که برای نجات دخترش از یه پیش‌گویی، اونو تو این برج زندانی کرد، اما آخرش هم اون اتفاق افتاد. اینجور داستانا فقط به جذابیت برج اضافه می‌کنه و هرکسی رو کنجکاو می‌کنه که بیشتر درباره‌اش بدونه.

آدرس: منطقه اوسکودار، محله سالاجاک

عکس قلعه روملی استانبول

قلعه روملی

قلعه روملی تو قرن پانزدهم ساخته شده و یک زمانی تنگه بسفر رو از باریک‌ترین نقطه‌اش محافظت می‌کرد. این قلعه که به دست سلطان محمد دوم عثمانی ساخته شده، یکی از شاهکارهای معماری اون زمانه و از چند تا برج با سایزهای مختلف تشکیل شده که حال و هوای خاصی به محیط می‌ده. حالا فکر کن! این قلعه با اون همه عظمت و زیبایی، ۶۰۰ سال تاریخ رو تو دلش جا داده. جالب اینجاست که ساختش فقط چهار ماه طول کشیده! وقتی به بالای تپه می‌ری، مناظر خیره‌کننده‌ای از شهر و تنگه بسفر در انتظارته. می‌تونی در کنار زیبایی‌های تاریخی، از تماشای غروب خورشید هم لذت ببری و کلی عکس باحال بگیری.

آدرس: منطقه ساری یر و در کنار پل دوم بسفر

کلیسای چورا یکی از دیدنی های استانبول

کلیسای چورا

این کلیسا که به عنوان مسجد کاریه هم شناخته می‌شه، یکی از بهترین جاذبه‌های دیدنی استانبوله و به سبک ارتدوکس یونانی از قرون وسطی طراحی شده. این مکان تاریخی توی بخش غربی شهر و در منطقه‌ی Erdinekapı قرار داره و به خاطر موزاییک‌ها و نقاشی‌های دیواری بی‌نظیرش، هر ساله گردشگرای زیادی رو جذب می‌کنه. وقتی وارد اینجا می‌شید، انگار به یه موزه‌ی زنده پا گذاشتید. هنرهای بیزانسی با جزئیات خیره‌کننده‌ای که به قرن ششم برمی‌گرده، واقعا شما رو شگفت‌زده می‌کنه. به قدری این آثار زیبا و دقیق هستند که حتی اگر در هنر تخصصی ندارید، می‌تونید از زیبایی و شکوهشون لذت ببرید. هر گوشه‌ای از این کلیسا داستانی برای گفتن داره و شما رو به دنیای تاریخ و فرهنگ غنی استانبول می‌بره.

آدرس: خیابان درویسالی، خیابان کاریه کامی، منطقه فتحیه

عکس کلیسای سنت جرج در استانبول

کلیسای سنت جرج

این کلیسا که تاریخ ساختش به سال ۱۸۳۶ برمی‌گرده، یکی از جاذبه‌های مهم محوطه ایلخانی یونانه. وقتی پا به داخل این کلیسا می‌ذارید، بلافاصله با آثار هنری دیدنی مثل موزاییک‌های بیزانسی و آثار مذهبی شگفت‌انگیز روبرو می‌شید. یکی از خاص‌ترین ویژگی‌هاش یه نماد چوبیه که بهش می‌گن صفحه نمایش نمادها و در سال ۱۹۹۴ به‌خوبی مرمت و طلاکاری شده. این نماد واقعاً جلوه‌ای خاص به کلیسا می‌بخشه.

تخت ایلخانی هم درست در وسط شبستان قرار داره. این تخت زیبا از چوب گردو ساخته شده و با منبت‌کاری‌های ظریف، عاج، و مروارید مادر تزیین شده. گفته میشه که این تخت به سال‌های پایانی دوران بیزانس برمی‌گرده و با شکوهش توجه هر بیننده‌ای رو جلب می‌کنه.

از دیگر گنجینه‌های این کلیسا، نماد موزاییک قرن یازدهمی رو داریم که در دیوار جنوبی سمت راست دیده می‌شه. این موزاییک تصویر مریم باکره رو نشون می‌ده که مسیح کودک رو در آغوش گرفته و بهش اشاره می‌کنه. این اثر هنری به‌خاطر زیبایی و اهمیت تاریخی‌اش، به کلیسای بیزانسی Pammakaristos (که الان به عنوان موزه فتحیه شناخته می‌شه) تعلق داره.

اگه به گوشه جنوبی شبستان برید، حتماً ستون پرچم مسیح رو هم پیدا می‌کنید. کلیسا ادعا می‌کنه که این قسمت، بخشی از ستونی هست که عیسی مسیح قبل از مصلوب شدن بهش بسته و شلاق خورده. ظاهراً این ستون به‌دست سنت هلن، مادر اولین امپراتور مسیحی، کنستانتین، به قسطنطنیه آورده شده و این موضوع به جذابیت تاریخچه کلیسا اضافه می‌کنه.

آدرس: بخش اروپایی شهر، منطقه فنر، خیابان صدر اعظم علی پاشا

عکس آکواریوم استانبول

آکواریوم استانبول

این آکواریوم یکی از جذاب ترین جاهای دیدنی استانبوله که هر کسی رو مجذوب خودش می‌کنه! اینجا ۱۸ منطقه مختلف با موضوعات جذاب داره که زیستگاه‌های اقیانوس‌ها و جنگل‌های بارانی رو تو دو طبقه به نمایش گذاشته. بیش از ۱۵۰۰ نوع موجود دریایی از سرتاسر جهان اینجا زندگی می‌کنن و هر کدوم داستان خاص خودشون رو دارن. علاوه بر اینکه می‌تونی به تماشای این موجودات زیبا بنشینی و درباره زندگی دریایی بیشتر یاد بگیری، هر روز در ساعات خاصی می‌تونی از نمایش‌های تغذیه زنده هم دیدن کنی که واقعاً تجربه‌ی جالبیه! آکواریوم استانبول دقیقاً در جنوب غربی فرودگاه آتاتورک و درون مجتمع خرید بزرگ آکوا فلوریا واقع شده، جایی که می‌تونی هتل‌ها و فروشگاه‌های مختلف رو هم پیدا کنی. برای خرید بلیط هم می‌تونی به راحتی آنلاین اقدام کنی.

آدرس: محله فلوریا در منطقه باکرکوی

تصویر موزه شکلات پلیت استانبول

موزه شکلات پلیت

استانبول یکی از جالب‌ترین موزه‌های شکلات رو داره که واقعاً نمی‌تونید از دستش بدید! موزه شکلات پلیت، تنها موزه شکلات توی این شهر، کنار کارخانه شکلات‌سازی Pelit واقع شده و یکی از محبوب‌ترین جاها توی استانبول به حساب میاد، حتی با وجود اینکه یه کمی دور از مرکز شهر یعنی اسنیورت قرار داره. این موزه در سال ۲۰۱۳ باز شد. توی اینجا می‌تونید ببینید که چه آثار خلاقانه‌ای از شکلات ساخته شده، مثل ایاصوفیه، برج گالاتا و حتی برج لیندر! جالب‌تر اینکه یک دهکده شکلاتی هم توی این موزه هست. برای بچه‌ها هم کارگاه‌های شکلات‌سازی طراحی شده که می‌تونند دست به کار بشن و تجربه‌اش کنن. جالب اینجاست که برای ساخت این موزه، بیشتر از سه تن شکلات استفاده شده! بنابراین، این موزه نه‌تنها برای بچه‌ها، بلکه برای بزرگ‌ترها هم یه تجربه فوق‌العاده و جذابه.

آدرس: غرب استانبول، محله کوزا، خیابان ۱۶۷۸

نمایی از موزه آتاتورک

موزه آتاتورک

موزه آتاتورک یکی از جاهای دیدنی استانبوله که نمی‌شه به راحتی ازش گذشت، به‌خصوص که نزدیک شیشلی هم قرار داره. این موزه که به‌خوبی بازسازی شده، روزگاری خونه مصطفی کمال آتاتورک، بنیان‌گذار ترکیه مدرن بوده. اگه سری به این موزه بزنید و با زندگی آتاتورک آشنا بشید، می‌تونید یه درک عمیق‌تری از تاریخ ترکیه پیدا کنید. این خونه تا سال ۱۹۱۹ محل سکونت آتاتورک بود و در سال‌های پایانی جنگ جهانی اول، کلی ملاقات مهم توش انجام می‌شد که نقش اساسی در فتح مجدد استانبول داشت. توی سال ۱۹۴۲ این خونه سه‌طبقه به موزه تبدیل شد و توی اواخر دهه ۵۰ هم بازسازی شد. البته چند سال بعدش یه آتش‌سوزی کوچیک هم اتفاق افتاد. اما بعد از بازسازی کامل، این موزه در سال ۱۹۸۱ به‌مناسبت صدمین سالگرد تولد آتاتورک دوباره باز شد.

آدرس: شهر سیسیلی

عکسی از موزه مدرن استانبول

موزه مدرن استانبول

موزه مدرن تو سال ۲۰۰۴ با هدف معرفی و گسترش فرهنگ و هنر این کشور به دنیا راه‌اندازی شد. این موزه اولین موزه‌ی هنر معاصر ترکیه به حساب میاد و کارش اینه که آثار هنری از هنرمندای ترکی و خارجی رو جمع‌آوری و به نمایش بذاره تا عاشقای هنر بیان و ازش لذت ببرن. موزه استانبول مدرن از بخش‌های مختلفی تشکیل شده؛ از گالری‌های عکس و نقاشی گرفته تا یه سینما، رستوران، فروشگاه و حتی یه کتابخونه. هر سال کلی رویداد فرهنگی و هنری تو اینجا برگزار می‌شه و مقامات آموزشی هم حسابی دست به کار شدن تا دانش‌آموزای مدارس مختلف بتونن بیان و از موزه دیدن کنن. کتابخونه موزه هنر مدرن استانبول یه جای خاصه برای عاشقای هنر معاصر. هرکی که پا تو موزه می‌ذاره، می‌تونه از منابع خفنی که اینجا دارن استفاده کنه. فکر کن، بیش از ۱۱ هزار تا کتاب تو قفسه‌هاشون جا خوش کردن! از کتابای ترکی گرفته تا کلی کتاب به زبونای دیگه.

آدرس: منطقه بی‌اغلو

تصویری از موزه اسباب بازی استانبول

موزه اسباب بازی

موزه اسباب بازی استانبول تو سال ۲۰۰۵ افتتاح شده و بین گردشگران هم حسابی معروفه. این موزه رو یکی از نویسندگان و شاعران مشهور ترکیه به اسم سونای آکین راه‌اندازی کرده تا اسباب بازی‌های جورواجور از سرتاسر دنیا رو به نمایش بذاره. تو این موزه، حدود ۴ هزار تا اسباب بازی وجود داره که خیلی‌هاشون قدمتشون به ۲۰۰ سال قبل برمی‌گرده. سونای آکین خودش هم بخش زیادی از این وسایل رو جمع‌آوری کرده و اونا رو تو دسته‌های مختلف نمایش داده. علاوه بر این اسباب بازی‌ها، می‌تونید با بازی‌های سنتی کشورهای مختلف هم آشنا بشید و حسابی سرگرم بشید. ساختمان این موزه هم یه حال و هوای خاصی داره. معماری و طراحی داخلی‌اش رو ایهان دوقان، یکی از معماران معروف ترکی، انجام داده.

این موزه توی یه ساختمون ۶ طبقه جا خوش کرده و توش ۱۰ تا اتاق داریم که هر کدوم از این اتاق‌ها پر از ۸۰ تا ویترین باحال و خوشگل هست. بازی‌ها و وسایل توی این موزه توی دسته‌بندی‌های جالبی چیده شدن. سونای (مدیر موزه) تلاش کرده تا اسباب‌بازی‌های هر دوره تاریخی رو کنار هم بذاره. مثلاً می‌تونی اسباب‌بازی‌ها و وسایل بازی‌ای که سرخپوستا استفاده می‌کردن رو توی موزه ببینی یا توی یه بخش دیگه، اسباب‌بازی‌های مربوط به دوران جنگ جهانی دوم به نمایش گذاشته شدن.

یکی از بهترین ویژگی‌های موزه اسباب‌بازی استانبول، اینه که برای همه نسل‌ها و سنین مناسبه. توی هر قسمت موزه، اسباب‌بازی‌های متفاوتی وجود داره که بزرگ‌ترها با دیدنشون یاد دوران کودکی‌شون می‌افتن و بچه‌ها هم با ذوق و شوق کلی کیف می‌کنن. توی این موزه یه کافه خاص و متفاوت هم هست که طراحی‌اش شبیه قصرهای افسانه‌ایه. این کافه جادویی با دکوراسیون فوق‌العاده‌اش، گردشگران رو جذب می‌کنه تا لحظاتی رو به استراحت و نوشیدن انواع نوشیدنی‌ها و دسرهای خوشمزه ترکی بگذرانند.

آدرس: منطقه گازتپه، محله کادیکوی.

محله بالات یکی از دیدنی های استانبول

محله بالات

بالات یکی از اون محله‌های خاص استانبوله که با قدم گذاشتن توش انگار یه سفر به گذشته داری. این محله تو بخش اروپایی استانبول قرار گرفته و تو نزدیکی گلدن هورن (شاخ طلایی) جا خوش کرده. یه زمانی اینجا محل زندگی یهودیان بود و هنوزم که هنوزه می‌تونی کنیسه‌های چند صد ساله‌اش رو ببینی. اما فقط کنیسه نیست؛ مساجد و کلیساهای تاریخی هم تو کوچه‌پس‌کوچه‌های بالات جا گرفتن که نشون‌دهنده تنوع فرهنگی این منطقه‌س.

خیابون‌های سنگ‌فرش‌شده، ساختمون‌های رنگارنگ و خونه‌های شهری قدیمی که با شیشه‌های رنگی و بالکن‌های چوبی تزئین شدن، یه حس نوستالژی بهت میدن. اصلاً هر جا رو نگاه کنی، یه فرصت عالی برای عکاسی پیدا می‌کنی. بالات یکی از محبوب‌ترین جاهای دیدنی استانبول برای عاشقان عکاسی خیابانیه؛ از اون کوچه‌های باریک و پیچ‌درپیچش گرفته تا مغازه‌های قدیمی و کافه‌های دنجی که انگار از دل تاریخ بیرون اومدن. عتیقه‌فروشی‌های کوچیک و خاص، پر از وسایل قدیمی و جالب هستن که می‌تونن ساعت‌ها سرگرمت کنن.

یکی از کارای هیجان‌انگیز تو محله بالات استانبول، پیاده‌روی تو خیابون‌هاشه. اگه یه تور پیاده‌روی شرکت کنی، هم می‌تونی کلی از تاریخ این منطقه یاد بگیری، هم از دیدن عمارت‌های قدیمی و زیبای رنگارنگش لذت ببری. اسکله بالات هم یه نقطه عالیه برای اینکه بشینی و منظره آروم گلدن هورن رو تماشا کنی.

آدرس: منطقه فاتح و در محدوده شهر قدیم

نمایی از حمام سنتی جاله اوغلو در استانبول

حمام سنتی جاله اوغلو

جاله اوغلو یکی از قدیمی‌ترین و معروف‌ترین حمام‌های ترکیه‌ست که ساختش برمی‌گرده به سال ۱۷۴۱. این حمام رو ساختن تا از درآمدش برای کتابخونه و مسجد ایاصوفیه استفاده کنن. جالبه بدونی که نقشه‌های این حمام رو سلیمان آقا، معمار دربار عثمانی، طراحی کرده و کار ساختشم به دست عبدالله آقا انجام شده. قبل از اینکه این حمام ساخته بشه، یه قصر باشکوه به اسم کاخ نوسهیرلی دامات ابراهیم پاشا توی همون مکان بود که متأسفانه سال ۱۷۴۰ توی یه آتش‌سوزی از بین رفت. بعدش بود که سریع تصمیم گرفتن حمام جاله اوغلو رو بسازن.

این حمام علاوه بر اینکه از لحاظ معماری و تاریخی خیلی مهمه، یه ویژگی خاص داره؛ آخرین حمام بزرگ ترکیه‌ست که قبل از ممنوعیت ساخت حمام‌های بزرگ توسط سلطان مصطفی سوم ساخته شده. اون موقع به خاطر کمبود آب و هیزم، سلطان ساختن حمام‌های بزرگ رو توی سال ۱۷۶۸ ممنوع کرد.. از نوآوری‌های معماری باروک هم توی این حمام استفاده شده، که خیلی کمتر توی معماری عثمانی دیده می‌شه.

آدرس: ایالت امید

جاهای تفریحی استانبول

نمای بالا از پارک موضوعی ویالند استانبول

پارک موضوعی ویالند

اینجا همه‌چی رو با هم پیدا می‌کنی: یه پارک موضوعی بزرگ، مرکز خریدی شیک و هتلی که می‌تونی بعد از یه روز پرهیجان، توش استراحت کنی. این مجموعه روی زمینی به وسعت ۶۰۰ هزار متر مربع بنا شده که واقعاً عظیم و بی‌نظیره! پارک موضوعی ویالند به خاطر شعارش یعنی «سرزمین خاطرات خوش»، می‌خواد تجربه‌های هیجان‌انگیزی رو برای مهمان‌هاش به ارمغان بیاره. اگه دنبال سواری‌های پرآدرنالین هستی، اینجا جای خوبی برای توست! سواری‌های معروفی مثل «بامبل‌بی»، «ساوانا» و «۳۶۰ پلاس» رو تجربه کن و حس هیجان رو با تمام وجود بچش!

جالب اینجاست که “LSM Nefeskesen Rollercoaster” در بین ترن‌های هوایی دنیا مقام چهارم رو داره و با سرعت و چرخش‌های تندش، قلبت رو به تپش می‌اندازه. اگه دلت می‌خواد یه حس آدرنالینی واقعی رو تجربه کنی، باید “Drop Tower” رو امتحان کنی؛ سقوطی از ۵۰ متر که چشمت رو به دنیا باز می‌کنه! ویالند فقط سواری‌های هیجان‌انگیز نداره. هر فصل، اینجا نمایش‌های ویژه‌ای برگزار می‌شه که بچه‌ها رو با دنیای رنگارنگ شخصیت‌های شگفت‌انگیز آشنا می‌کنه.

آدرس: محله یشیلپینار، خیابان شهیت متین کایا

تصویر پارک آبی آکوا مارین

پارک آبی آکوا مارین

این پارک آبی توی توزلا، در سمت آسیایی شهر، واقع شده و واقعاً بزرگه! حدود ۱۷ تا سرسره‌ی آبی داره، یه استخر موج فوق‌العاده، و چندتا استخر دیگه که همه توی یه مجموعه بزرگ قرار دارند. یکی از جالب‌ترینشون هم لوله‌ی موشک حلقه‌دارش هست که شما رو تا عمق ۲۵ متر توی آب فرو می‌بره و الان بالاترین در قاره به حساب میاد.

بچه‌ها حتماً استخر موج رو که امواجش در اندازه‌های مختلف بالا و پایین میره، خیلی دوست خواهند داشت. تازه یه استخر جدا برای بچه‌های کوچیک‌تر هم داره که می‌تونن توی آب‌های کم عمق بازی کنن. بچه‌های بزرگتر هم می‌تونن از استخر بزرگ‌تر با انواع ورزش‌های آبی لذت ببرن. دور هر استخر هم صندلی‌های آفتاب‌گیری هست که می‌تونید توش لم بدید و از لحظات خوش لذت ببرید. مارین پارک علاوه بر اینا، چندتا رستوران و کافه هم داره که می‌تونید با خیال راحت بعد از کلی بازی، یه چیزی بخورید.

آدرس: سواحل جنوبی استانبول و در حاشیه دریای مرمره

تصویر خانه خوش آشام استانیول

خانه خوش آشام

این مکان واقعاً یکی از هیجان‌انگیزترین جاهایی‌یه که هر گردشگری می‌تونه بهش بره. مخصوصاً برای جوان‌ها که دنبال هیجان و تفریح‌های پرشور هستن، اینجا یه گزینه عالی به حساب میاد. از همون لحظه‌ای که پا به اینجا می‌ذارید، با یه محیط کاملاً تاریک روبه‌رو می‌شید که حس و حال خون‌آشام‌ها رو بهتون منتقل می‌کنه. ممکنه در حین گشت و گذار با اشیای عجیب و ترسناک هم مواجه بشید. نورهای قرمز و صداهای وحشتناکی که در فضا پخش می‌شه، به هیجان اینجا اضافه می‌کنه. توجه داشته باشید که بهتره بازدیدکننده‌ها گروهی به اینجا بیاند، چون برای هر گروه یه بازی معمایی و ترسناک طراحی شده. نکته مهم اینه که ورود افرادی که بیماری‌های خاصی دارن، مثل بیماران قلبی، به این مکان ممنوعه. پس اگه به دنبال یه تجربه خاص و پر از آدرنالینه، حتماً اینجا رو امتحان کنید!

آدرس: نزدیکی میدان تکسیم

عکس مویی پارک استانبول

مویی پارک

شهربازی مویی پارک استانبول یکی از اون جاهای باحال و هیجان‌انگیزه که هر کی بری، دلش نمی‌خواد زود برگرده. مویی پارک جزو بزرگ‌ترین‌های شهربازی های دنیاست و تو اروپا هم کلی سر و صدا کرده. فکر کن، با یه بودجه ۳۶ میلیون دلاری ساخته شده و تو یه فضایی به وسعت ۱۲ هزار متر مربع هر چی امکانات بخوای، از بازی و تفریح گرفته تا امکانات رفاهی، داره. یعنی وقتی وارد می‌شی، سیستم تهویه مطبوع حس می‌کنی، با آسانسور و پله برقی می‌تونی راحت بری این‌ور و اون‌ور و از همه مهم‌تر سرویس‌های بهداشتی تمیز هم که همیشه آماده‌ن.

توی این شهربازی هر چی بخوای برای خوش‌گذرونی پیدا می‌شه. انواع وسایل بازی که هم کوچیکا هم بزرگا ازشون لذت می‌برن. تازه، برای وقتی که گرسنه‌ت شد یا هوس یه چیزی خوردنی کردی، رستوران‌های زنجیره‌ای و فودکورت دارن که کلی غذای خوشمزه از هر نوع و ملیتی سرو می‌کنن. اگه هوس نوشیدنی یا میان‌وعده کردی هم، کافه‌های شیک و مدرنشون با انواع نوشیدنی‌های سرد و گرم و خوراکی‌های باحال منتظرن تا حالتو جا بیارن.

آدرس: وسط مرکز خرید استانبول مال در باشاکشهیر

نمای پارک گلخانه استانبول

پارک گلخانه

پارک گلخانه که تو منطقه امینونو استانبول و نزدیک به قصر توپکاپی قرار گرفته، یکی از همون جاهاییه که کلی آثار تاریخی تو دلش جا داده. یکی از این آثار تاریخی که تو پارک گلخانه می‌بینید، ستون گات‌ها (همون ستون پیروزی رومی) هست که به افتخار پیروزی‌های رومی‌ها اونجا نصب شده. قدمت این ستون به قرن سوم یا چهارم میلادی برمی‌گرده. این ستون مرمری حدود ۱۸ متر ارتفاع داره و تو سمت شرقی پارک می‌تونید پیداش کنید.

اگه تو فصل بهار، بین ماه‌های مارس و آوریل، بری پارک گلخانه، با جشنواره لاله‌ها رو‌به‌رو می‌شی. تو این جشنواره میلیون‌ها گل لاله تو پارک کاشته می‌شه و فضا رو حسابی رویایی و قشنگ می‌کنه. یه فرصت خوب واسه کسایی که عاشق گل و طبیعت هستن! پارک گلخانه کلی مسیر پیاده‌روی و دویدن داره. و اگه نزدیک پارک اقامت داری، خیلی راحت می‌تونی هر روز بری یه دور توش بزنی و از فضا لذت ببری.

این پارک چندین بار بازسازی شده و کلی تغییر کرده. مثلاً قبلاً یه باغ وحش توش بوده که حالا دیگه جمع شده و جای اون، بیشتر فضا برای پیک‌نیک درست کردن. حتی سازه‌های بتنی رو هم حذف کردن تا حس و حال اصیل و قدیمی باغ زنده بمونه. درخت‌هایی که از قرن ۱۸۰۰ اونجا کاشته شده بودن، حالا دوباره دیده می‌شن. جالبه بدونی که اولین مجسمه آتاتورک هم تو سال ۱۹۲۶ تو همین پارک گلخانه نصب شده.

آدرس: خیابان کندی ، محله جان کورتاران، فاتح ۳۴۱۲۲

عکس یکی از مراکز خرید استانبول

مراکز خرید استانبول

نام ساعت کار آدرس توضیحات
مرکز خرید آکمرکز ۱۰ صبح تا ۱۰ شب بشیکتاش، خیابان نیسپتیه یکی از محبوب‌ترین مراکز خرید استانبول، جایزه بهترین مرکز خرید اروپا و جهان در ۱۹۹۵ و ۱۹۹۶، برندهای معروف جهانی
مرکز خرید مال آف استانبول ۱۰ صبح تا ۱۰ شب باشک شهیر، ایکیتلی، خیابان سلیمان دمیرل یکی از مدرن‌ترین مراکز استانبول با امکانات تفریحی مثل ۱۶ سالن سینما، شهربازی، فست‌فودها و برندهای معروف
مرکز خرید وادی استانبول ۱۰ صبح تا ۱۰ شب ساریر، محله ماسلاک، خیابان کمربورگاز جدیدترین و بزرگ‌ترین مرکز خرید، نزدیکی به جنگل بلگراد، برندهای بین‌المللی، فودکورت و هتل ۵ ستاره
مرکز خرید کاپیتول ۱۰ صبح تا ۱۰ شب اسکودار، محله آلتونی زاده اولین مرکز خرید مدرن در بخش آسیایی استانبول، ۶ طبقه با مغازه‌های پوشاک، کیف و کفش، ۱۴ سالن سینما
مرکز خرید ایستینیه پارک ۱۰ صبح تا ۱۰ شب ساریر، خیابان کادسی، محله پینار یکی از لوکس‌ترین پاساژهای استانبول، برندهای گران‌قیمت مثل آرمانی و دیور، آکواریوم و سالن تئاتر
مرکز خرید توریوم ۱۰ صبح تا ۱۱ شب اسن پورت، محله تورگوت اوزال مدرن‌ترین مراکز خرید استانبول با اسنو پارک معروف برای اسکی و برندهای جهانی پوشاک
مرکز خرید سیتیز نیشان تاشی ۱۰ صبح تا ۱۰ شب میدان تقسیم، عثمان بی، نیشان تاشی لوکس‌ترین برندها مانند لویی ویتون و کارتیه در اینجا حضور دارند. فاصله کمی تا میدان تکسیم دارد و فروشگاه‌های کتاب و کافه‌های متنوعی دارد.
مرکز خرید پالادیوم ۱۰ صبح تا ۱۰ شب بارباروس، آتاشهیر معماری شیشه‌ای زیبا و برندهای معروف مانند تامی هیلفیگر، زارا و پیر کاردین. فود کورت با بیش از ۲۰ رستوران و سینما نیز دارد.
مرکز خرید زورلوسنتر ۱۰ صبح تا ۱۰ شب محل لوازیم، بارباروس، بولواری کاواساگی بیش از ۱۸۰ واحد تجاری مدرن، یک هتل پنج ستاره و امکانات تفریحی. رستوران‌ها و کافه‌های مناسب برای رفع خستگی نیز دارد.
مرکز خرید اوت لت آسیا پارک ۱۰ صبح تا ۱۰ شب منطقه عمرانیه، فاضل نصیب اوت لت معروف با تخفیف‌های ویژه و برندهای جهانی. امکانات رفاهی شامل سینما و پارک کودک. نزدیکی به فرودگاه صبیحا گوکچن.
مرکز خرید اوت لت ایرپورت ۱۰ صبح تا ۱۰ شب منطقه باکرکوی، کاراکوی در نزدیکی فرودگاه آتاتورک واقع شده و بیش از ۱۰۰ فروشگاه دارد. طراحی زیبا با سقف متحرک و امکانات سرگرمی برای کودکان.
اوت لت کاله استانبول ۱۰ صبح تا ۱۰ شب محله‌ گوون، خیابان اسکی لوندرا  یه جای عالی برای خرید لباس و کفش از برندهای معروف ترکیه‌ست. بیش از ۱۲۰ تا فروشگاه داره و از نایک و آدیداس گرفته تا برندای دیگه رو می‌تونی اینجا پیدا کنی. یه عالمه رستوران و شهربازی هم داره.
اوت لت ویاپورت آسیا ۱۰ صبح تا ۱۰ شب محله پندیک، منطقه‌ ینی‌شهیر، بلوار پیپاشا این مرکز خرید تو بخش آسیایی استانبول قرار داره و خیلی هم طرفدار داره. برندهای جهانی مثل آدیداس و نایک هم داره. فضای بازش خیلی قشنگه و برای بچه‌ها هم سرگرمی داره.
اوت لت دیپوسایت ۱۰ صبح تا ۱۰ شب محله ایکیتالی، بلوار آتاتورک یکی از اوت لت‌های باحال که می‌تونی انواع برندهای پوشاک و لوازم‌خانگی رو اینجا پیدا کنی. رستوران و کافه هم داره که می‌تونی بعد خرید یه خوراکی هم بخوری.
اوت لت فوکس سیتی ۱۰ صبح تا ۱۰ شب پینار تپه، بیوک چشمه سی یه پاساژ فوق‌العاده‌ست با امکانات تفریحی و رستوران‌های خوشمزه. بعد از خرید می‌تونی بری سینما یا بولینگ بازی کنی. برندای معروف هم اینجا هست.
اوت لت اپتیموم استانبول ۱۰ صبح تا ۱۰ شب منطقه کادیکوی، محله اتاسیر، ینی سحرا این مرکز خرید که در سال ۲۰۰۸ افتتاح شده، طراحی مدرنی داره و برندای زیادی رو پوشش می‌ده. برای بچه‌ها هم فضایی برای بازی و سرگرمی داره.
اوت لت استار سیتی ۱۰ صبح تا ۱۰ شب منطقه ینی بوسنا، خیابان دیرمین باغچه، پلاک ۳۴ اینجا هم از اوت لت‌های معروفه و به فرودگاه قدیمی آتاتورک نزدیکه. برندای معروف ترکیه و جهان رو می‌تونی پیدا کنی و رستوران‌های خوبی هم داره.
اوت لت سیتی سنتر ۱۰ صبح تا ۱۰ شب اسن پورت، محله ظفر این مرکز برای خرید از برندای معروف ترکیه عالیه. رستوران‌های سنتی هم داره و در طول سال حراج‌های خوبی هم برگذار می‌کنه
مرکز خرید پرمیوم اوت لت ۱۰ صبح تا ۱۰ شب محله‌ اسکندر پاشا اینجا یکی از اوت لت‌های خوب و ارزونیه. برندهای معروف ترکیه مثل ال سی وایکیکی و کوتون رو می‌تونی اینجا پیدا کنی. رستوران‌هاش هم تنوع خوبی داره و می‌تونی بعد از خرید یه لقمه بخوری.
مرکز خرید اولیویوم ۱۰ صبح تا ۱۰ شب زیتون بورنو، محله گوگالپ، خیابان معمر اکسوی اولیویوم یه مرکز خرید شلوغ و معروفه که کلی فروشگاه داره. برندهای معروف مثل نایک و آدیداس هم اینجا هستند. می‌تونی کلی خرید کنی و بعدش از رستوران‌هاش هم استفاده کنی.
مرکز خرید آکسارای ۸ صبح تا ۱۰ شب منطقه فاتح، محله آکسارای، خیابان تسدوت آکسارای پر از فروشگاه‌های ارزونه و بیشتر توی پوشاک معروفه. اینجا می‌تونی به قیمت‌های خیلی خوب دسترسی پیدا کنی و بازار زیرزمینی‌ش هم خیلی طرفدار داره.
مرکز خرید بی اوغلو ایش ۹ صبح تا ۱۰ شب میدان تقسیم، ابتدای خیابان استانبول این مرکز هم خیلی ارزونه و کلی جنس با قیمت خوب داره. بیشتر فروشگاه‌هاش به صورت عمده و تک فروخته می‌شه و در نزدیکی میدان تقسیم و خیابان استقلال قرار داره.
مرکز خرید فروم ۱۰ صبح تا ۱۰ شب بایرام پاشا، کوکاتپه، خیابان پاشا فروم یکی از مراکز مهم نزدیک میدان تقسیمه و برندهای معروف جهانی رو داره. امکانات تفریحی مثل شهربازی و رستوران‌های بین‌المللی هم داره که می‌تونی بعد از خرید بهشون سر بزنی.
مرکز خرید جواهیر ۱۰ صبح تا ۱۰ شب منطقه شیشلی، محله‌ مایس، جاده بیوک دره جواهیر یکی از پاساژهای معروف شیشلیه که خیلی‌ها بهش سر می‌زنن. فروشگاه‌های متنوعی داره و به عنوان یکی از پاساژهای گران شناخته می‌شه، ولی توش می‌تونی اجناس خوب و باکیفیت پیدا کنی
کانیون مال ۱۰ صبح تا ۱۰ شب لونت، بیوک دره کادسی، شیشلی مرکز خرید کانیون مال در سال ۲۰۰۶ افتتاح شده و علاوه بر فروشگاه‌های برندهای معروفی مثل تامی هیلفیگر و ماوی، شامل سالن‌های تئاتر و رستوران‌هاست. اینجا یکی از شعبه‌های نصرت هم هست. معماری زیبا و طراحی مدرنش واقعاً جلب توجه می‌کنه.
ترکوز پاساژ ۱۰ صبح تا ۱۰ شب میدان تقسیم، خیابان استقلال، کوچه کیسا باییر مرکز خرید ترکوز یکی از مراکز تجاری عمده‌فروشی و تک‌فروشی نزدیک میدان تقسیمه. اگر دنبال خرید لباس‌های غیررسمی با قیمت مناسب هستید، حتماً به اینجا سر بزنید. خبری از برندهای گران قیمت نیست.

عکس یکی از روستاهای دیدنی استانبول

روستاهای دیدنی اطراف استانبول

روستا آدرس جمعیت فاصله از استانبول توضیحات
پولونزکوی ناحیه «بیکوز» (Beykoz) حدود ۳۵۰ نفر حدود ۴۰ کیلومتر (۵۰ دقیقه رانندگی) روستای لهستانی با تاریخ غنی، فعالیت‌های تفریحی مثل کرایه اسب و پیاده‌روی، رستوران‌ها و خانه‌های سنتی.
تاراکلی استان «ساکاریا» (Sakarya) حدود ۷۰۰۰ نفر حدود ۲۰۰ کیلومتر (دو ساعت و ۵۰ دقیقه رانندگی) روستایی با خانه‌های عثمانی و مناظر طبیعی زیبا، مرکز فعالیت‌های روستا مسجد «کورشونلو» و درخت چنار ۷۰۰ ساله.
گول‌یازی استان «بورسا» (Bursa)، منطقه نیلوفر حدود ۱,۳۰۰ نفر حدود ۱۸۰ کیلومتر (دو ساعت و نیم رانندگی) روستای روی دریاچه «اولوابات»، خانه‌های رومی با قدمت ۴۵۰ سال، فعالیت‌های قایق‌رانی و ماهی‌گیری.
کارتپه استان «کوجائلی» (Kocaeli) حدود ۱۳۷,۰۰۰ نفر حدود ۱۱۰ کیلومتر (یک ساعت و ۴۰ دقیقه) روستای کوهستانی با نام معنی «تپه برفی»، فعالیت‌های تابستانی و زمستانی، نزدیکی به روستای ماشوکیه و دریاچه ساپانجا.
غریبچه استانبول، منطقه چاتالجا حدود ۴۰۰ نفر ۶۵ کیلومتر (۱ ساعت و ۵ دقیقه رانندگی) هوای تازه و منظره‌های طبیعی زیبا، مناسب برای پیاده‌روی و دوچرخه‌سواری
شیله استانبول، منطقه شیله حدود ۴۳,۵۰۰ نفر ۸۰ کیلومتر (۱ ساعت و ۴۰ دقیقه رانندگی) ساحل‌های زیبا، معروف به مکان‌های تفریحی و جشنواره‌های بومی
آگوا استانبول، منطقه شیله حدود ۲,۱۵۰ نفر ۹۷ کیلومتر (۱ ساعت و ۴۰ دقیقه رانندگی) دارای رودخانه‌های زیبا، بازارهای محلی و مناسب برای قایقرانی
ساپانجا استان ساکاریا، منطقه ساپانجا حدود ۴۵,۰۰۰ نفر ۱۳۵ کیلومتر (۲ ساعت و ۱۵ دقیقه رانندگی) دریاچه ساپانجا، مقصد معروف برای علاقه‌مندان به طبیعت و آرامش
ریوا استانبول، منطقه بیکوز حدود ۲,۹۰۰ نفر ۴۵ کیلومتر (۱ ساعت رانندگی) روستای تاریخی با قلعه بیزانسی و ساحل‌های بکر
کیلیوس استانبول، منطقه ساری‌یر حدود ۳,۹۰۰ نفر ۴۰ کیلومتر (۱ ساعت رانندگی) سواحل طولانی و شن‌های نرم، مناسب برای تفریحات آبی و کمپینگ

Related Posts

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات پربازدید

سیری در وب