باغ ملی مشهد

پارک باغ ملی مشهد | معرفی کامل + شرایط بازدید + جاهای دیدنی

باغ ملی مشهد یه پارک خیلی باحاله که وسط شهر جا خوش کرده. چون تو مرکز شهره، خیلی راحت میشه بهش رفت و ازش دیدن کرد. یه نکته جالب هم اینه که باغ ملی اولین پارکی بوده که تو مشهد ساخته شده، به خاطر همین هم یه جای خیلی خاص و با ارزشه. اگه میخوای اطلاعات بیشتری درباره این جاذبه ديدنی داشته باشی، پس تا آخر این مطلب همراه ما باش.

باغ ملی مشهد کجاست؟

باغ ملی مشهد تو میدون جنت، خیابون امام خمینی (که قبلاً اسمش ارگ بود) قرار گرفته. یه جورایی میشه گفت وسط شلوغ ترین بازار و محله های مشهد مثل یه تیکه بهشت قرار گرفته. سرسبزی و قشنگی این باغ، یه جور پناهگاه موقتیه برای کسایی که از گرما و شلوغی بازار و خیابون خسته شدن و میخوان یه نفس تازه کنن. شمالش: میدان سعدی، شرقش: بلوار مدرس، جنوبش: بلوار رازی، غربش: میدان امام رضاست. دور و اطراف باغ هم پر از چیزای جالبه. از بیمارستان آریا و بازار جنت گرفته تا کتابفروشی آستان قدس و مجتمع تجاری جنت (ارگ) و شعبه مرکزی بانک ملی مشهد، همه و همه تو یه قدمی این پارک باحالن. از محله های نزدیک به این بوستان هم میشه به بهشت، ده‌دی، سناباد، سعدآباد و سراب اشاره کرد.

لوکیشن باغ ملی روی نقشه

استخر باغ ملی مشهد 

تاریخچه باغ ملی مشهد

داستان باغ ملی که یکی از جاذبه های گردشگری مشهد به حساب میاد، سر دراز داره و روایت‌های مختلفی درباره گذشته‌ش گفته می‌شه. اما معتبرترین روایت اینه که این باغ در قدیم جزو املاک دولت بوده و محل تفریح و خوش‌گذرانی درباریان و حاکمان بوده. مظفرالدین شاه قاجار در سال ۱۲۸۰ شمسی این باغ رو به یکی از ثروتمندان اون زمان به اسم حاج کاظم ملک‌التجار هدیه داد. بعد از فوت حاج کاظم، باغ به پسرش حاج حسین ملک‌التجار رسید. حاج حسین که مردی نیکوکار بود، باغ رو وقف مردم کرد و به شهرداری مشهد واگذار کرد. البته یه روایت دیگه هم هست که می‌گه صاحبان باغ رو مجبور کردن که باغ رو وقف مردم کنن. به هر حال، از سال ۱۳۰۰ شمسی به بعد، اسم این بوستان به باغ ملی معروف شد و به عنوان اولین پارک عمومی شهر مشهد، محل تفریح و استراحت مردم شد. در حال حاضر این پارک با وجود اینکه دیگه مثل گذشته شلوغ و پررونق نیست، به خاطر قدمت و فضای سبزش، یه مکان باارزش و دیدنی در قلب شهر محسوب می‌شه و هر روز کلی آدم برای گذروندن اوقات فراغت به اونجا می‌رن.

ساعت کار باغ ملی مشهد

امکانات تفریحی و رفاهی پارک باغ ملی مشهد

این باغ باحال درست پنج کیلومتری حرم امام رضا (ع) قرار گرفته. خیلی هم به حرم نزدیکه، یه جورایی میشه گفت چسبیده بهش. زائرا بعد از زیارت می تونن راحت یه سری به این باغ بزنن و حسابی کیف کنن. همه جای باغ پر از درختای کاج و چناره. انقدر بلند و قشنگن که سایه‌های خنک و زیادی تو باغ درست کردن. زیر این درختا یه عالمه صندلی هست که میتونی بشینی و از هوای خوب این قسمت از شهر لذت ببری.

تو باغ درختای جوون و تازه هم هست، ولی خیلی از درختای قدیمی اینجا صد سالشم بیشتره. یه قنات قدیمی هم از وسط باغ رد میشه که بهش میگن رکن آباد. بعضی وقتای سال پر آب میشه و قشنگ میشه تماشاش کرد. تو باغ پر از مجسمه های قشنگ از بزرگان ایرانه. معروف ترینش مال خواجه نصیرالدین طوسیه که همون دم در ورودی باغ ملی مشهد نصب شده. قدیما مساحت باغ بیشتر بود، حدود چهل هزار متر مربع. ولی الان به خاطر ساخت و سازا یه ذره کوچیکتر شده و حدود بیست و شش هزار متر شده. باغ ملی یه عالمه فواره و گلکاری و چراغ های خوشگل داره که همه و همه یه باغ اصیل و دلنشین تو قلب شهر مشهد درست کردن. اطراف باغ هم پر از هتل های خوب و معروفه. از بین اونا میشه به هتل درویشی، هتل قصر و هتل الماس اشاره کرد.

کلی وسایل باحال برای بازی بچه‌ها هست. می‌تونن حسابی توی هوای خوب و تمیز اونجا خوش بگذرونن و کلی تفریح کنن. یه عالمه امکانات ورزشی هم توی پارک هست که همه می‌تونن ازشون استفاده کنن و حسابی ورزش کنن و حالشو ببرن. اما یه مشکلی که هست اینه که پارکینگ درست و حسابی نداره. کسایی که با ماشین میان باغ ملی، باید ماشینشون رو یه جا بیرون پارک کنن و پیدا کردن جای پارک خیلی سخته.

بیشتر بخوانید: پارک ملت مشهد

پارک باغ ملی مشهد

شرایط بازدید از باغ ملی مشهد

ورودی این پارک ملی رایگانه. یه مزیت دیگه اینه که 24 ساعته بازه و هر وقت دلت بخواد می‌تونی بری اونجا حال کنی. فرقی نمی‌کنه صبح بری یا ظهر یا شب، باغ ملی همیشه قشنگ و باصفاست. صبح ها که هوا خنکه، خیلی ها میرن اونجا ورزش و پیاده روی. تو گرمای ظهر تابستون هم که همه جا داغه، میتونی بری زیر سایه درختای چنار باغ ملی و یه نفس خنک بکشی. عصر ها هم که هوا یه کم دلچسب تر میشه، وقت عکاسی کنار مجسمه ها و تندیس های قشنگ باغ ملیه.

جاهای دیدنی نزدیک باغ ملی مشهد

فاصله باغ ملی مشهد تا حرم

حرم امام رضا (ع)

خیلی ها که میرن خراسان رضوی، اول میرن زیارت امام رضا (ع) و بعدش میگردن تو شهر. یه جای خیلی باحال که میتونی بعد از زیارت بری، باغ ملی مشهد هست. این باغ قشنگ فقط 5 کیلومتر با حرم فاصله داره و خیلی راحت میتونی بعد از زیارت سوار تاکسی یا مترو بشی و بری اونجا. راستی، یه عالمه بازار هم دور و بر باغ ملی هست که میتونی حسابی خرید کنی و کیف کنی.

بیشتر بخوانید: راهنمای بازدید از حرم امام رضا

فاصله خانه ملک تا باغ ملی مشهد

خانه ملک

یه خونه تاریخی تو مشهد هست که بهش میگن “خانه ملک”. این خونه قبلاً مال “حاج حسین ملک” بوده که یکی از پولدارترین آدمای مشهد و کل ایران تو صد سال پیش بوده. ثروت حاج حسین ملک اندازه یه دریا بوده و کلی املاک و دارایی داشته. حالا این خونه شده یه جاذبه ی گردشگری و مردم میرن اونجا دیدن. فاصله این مکان تاریخی تا باغ ملی 1 کیلومتره.

دیدنی های باغ ملی مشهد

مقبره نادرشاه افشار

آرامگاه نادرشاه که تو مجموعه باغ موزه نادری قرار گرفته، یه بنای خیلی باابهته که هوشنگ سیحون، یه معمار معروف، اون رو طراحی کرده. معماری این آرامگاه خیلی جالبه و از روی خیمه و چادر عشایر الهام گرفته شده. اما یه چیز دیگه که این مجموعه رو دیدنی‌تر می‌کنه، موزه نادریه. تو این موزه کلی اشیای تاریخی و قیمتی مثل سلاح و جنگ‌افزارهای زمان نادرشاه به نمایش گذاشته شده. دیدن این اشیا آدم رو می‌بره به دوران باشکوه افشاریه. این مقبره از باغ ملی 1.3 کیلومتر فاصله داره.

جاذبه های اطراف باغ ملی مشهد

موزه مردم شناسی مشهد

حمام شاه یکی از حمام‌های قدیمی مشهده که از چنگ تخریب و نوسازی در رفته، حالا چند ساله که به یه موزه مردم‌شناسی باحال تبدیل شده. تو این موزه می‌تونی یه گشتی تو سربینه، گرمخانه و چال حوض بزنی و کلی اشیای قدیمی مربوط به حمام رو ببینی. از ظرف و ظروف سنگی و سفالی و نبوشه و گلجام و کاشی‌های رنگارنگ بگیر تا وسایل استحمام مثل بادکش حجامت، کاسه، مجمعه، سنگ پا، صابون، لنگ و حنا و گل سرشور. خلاصه که یه جای دیدنیه که می‌تونی با معماری قاجاری حمام آشنا شی. فاصله این موزه تا پارک ملی 1.4 کیلومتره.

بیشتر بخوانید: قیمت بلیط موزه مردم شناسی مشهد

Related Posts

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

10 − 4 =

مقالات پربازدید