باغ فردوس تهران

باغ فردوس تهران | معرفی کامل + قیمت ورودی 1403

باغ فردوس، که اسم‌های دیگه‌ ای مثل باغ موزه فردوس، باغ معیری و موزه سینما هم داره، یکی از باغ های تاریخی ایران هستش که حتما باید بری و ازش دیدن کنی. این باغ تو یه محله خوش آب و هوا توی شمال تهران قرار گرفته. جالبه که بدونی باغ فردوس تهران از سال 1381 تبدیل به موزه سینمای ایران شده و کلی فیلم و عکس و یادگاری از سینما و سینماگرهای ایرانی رو می‌تونی اونجا ببینی. از بخش عمارت فردوس میشه به سینما موزه با تالارهای مختلفش، کتاب‌ فروشی و غرفه صنایع دستی، سالن سینما و کافه‌ اشاره کنیم.

باغ فردوس تهران با مترو

باغ فردوس تهران کجاست؟

باغ فردوس تو یه محله باصفای شمال تهران به همین اسم قرار گرفته. این محله که قدمت قاجاری داره از شمال به میدون تجریش و ابتدای خیابان ولیعصر، از جنوب به توتونچی، از شرق به خیابون دربندی و از غرب به خیابون ولیعصر میرسه.

عکسهای باغ فردوس تهران

مسیر رفتن به باغ فردوس تهران

کلی مسیر مختلف هست که می‌تونی با توجه به شرایطت یکی از اونا رو انتخاب کنی. تو این بخش همه راه‌ ها رو بهت معرفی میکنیم.

ماشین شخصی

خیلی‌ها فکر می‌کنن که بهترین راه رسیدن به باغ فردوس با ماشین خودشون هست. اما باید بگم که این محله حسابی شلوغه و جای پارک هم به سختی پیدا میشه. اگه حوصله‌تون نمیکشه که توی کوچه پس کوچه دنبال جای پارک بگردین، بهتره قید ماشین رو بزنین و یه جور دیگه برین باغ فردوس.

یه دردسر دیگه که ممکنه حسابی اذیتتون کنه، ترافیک وحشتناک خیابونای تهرانه. دیگه نیازی نیست بگم تهران چه قدر شلوغه و مردم چه قدر تو این ترافیکا معطل میشن. مخصوصاً اگه بخوای از جنوب شهر به اونجا بری، باید دو برابر بیشتر تو ترافیک بمونی. برای پیدا کردن آدرسشم میتونی از گوگل مپ استفاده کنی.

اتوبوس بی آر تی

خیابون ولیعصر تهران با طول 18 کیلومتر لقب بلندترین خیابون خاورمیانه رو به خودش گرفته؟ از میدون راه آهن شروع میشه و تا میدون تجریش میره. طولش انقدر زیاده که یه خط اتوبوس تندرو مخصوص براش گذاشتن که از میدون راه آهن تا تجریش یه نفس میره. هر جا که تو این خیابون باشی میتونی سوار این اتوبوس ها بشی و بری روبروی باغ پیاده شی. خوبیش اینه که مسیرش مستقیمه و اصلا گیج کننده نیست.

مینی بوس

یه راه دیگه استفاده از مینی‌بوس‌های خط ولنجک تجریشه. این مینی‌بوس‌ها از روبه‌روی باغ هم رد می‌شن، پس می‌تونی خیلی راحت سوارشون بشی و بری باغ فردوس.

مسیر باغ فردوس با مترو

می‌خوای با مترو به باغ فردوس بری؟ خب، خیلی ساده‌ست! فقط کافیه سوار خط یک مترو تهران بشی و توی ایستگاه تجریش پیاده شی. از ایستگاه که خارج شدی، یه بیست دقیقه‌ ای باید تو خیابون ولیعصر به سمت جنوب راه بری تا به این عمارت برسی. اگه حوصله‌ت سر نرفت می‌تونی پیاده بری وگرنه می‌ تونی سوار تاکسی یا اتوبوس بی‌ آر تی هم بشی.

موزه سینما باغ فردوس

موزه سینما باغ فردوس

سال 71 بود که ایده ساخت یه موزه مخصوص سینما توی باغ فردوس مطرح شد. چند سال طول کشید تا بالاخره سال 77 با تلاش آدم‌های بزرگی مثل عباس کیارستمی، عزت‌الله انتظامی، غلامرضا جلال امیدی و بقیه، این موزه توی خیابون لاله‌زار جون گرفت. هدف از ساخت این موزه چی بود؟ جمع‌آوری، حفظ و نمایش همه چیزهایی که به تاریخ سینمای ایران مربوط می‌شد. از عکس و فیلم و پوستر گرفته تا لباس و تجهیزات و یادگاری‌های مختلف.

موزه سینما توی اون سال‌ها حسابی فعال بود. جشن 100 سالگی سینمای ایران رو برگزار کرد، کتاب و آلبوم موسیقی فیلم منتشر کرد. سال‌ها گذشت تا بالاخره توی سال 1381 با کمک یه عالمه آدم و سازمان، از اداره فرهنگ و ارشاد گرفته تا معاونت امور سینمایی، موزه سینما توی ساختمون باغ فردوس افتتاح شد. اون موقع رئیس جمهور سید محمد خاتمی بود و خودش اومد سر افتتاحیه. جالب اینجاست که اولین مدیر موزه سینما هم استاد عزت الله انتظامی بود.

باغ موزه فردوس در پاییز

این موزه بخش های مختلفی داره که در ادامه بهتون معرفی میکنیم:

تالار آغازگران: توی این تالار با اولین فیلم‌های ایرانی، تاریخچه سینما، تجهیزات فیلم‌برداری قدیمی و جالبی که اون زمان استفاده می‌شده و کلی چیزای دیگه آشنا می‌شیم.

تالار معاصران: این تالار یه جور ادای احترامه به آدم‌های بزرگی که دنیای سینما رو با هنر و خلاقیتشون زنده نگه داشتن. اینجا پر از عکسه از بازیگرها، کارگردان‌ها، آهنگسازها و فیلمبردارهای مشهوره که هر کدومشون یه داستانی برای گفتن دارن.

تالار بین‌الملل: اینجا مثل یه گنجینه می‌مونه که پر از افتخارات سینمای ایرانه. اینجا می‌تونی جایزه‌های معتبری مثل نخل طلایی کن، شیر ونیز و خرس برلین رو که فیلم‌های ایرانی بردن از نزدیک ببینی. علاوه بر این، پوستر فیلم‌های ایرانی که توی جشنواره‌های جهانی خوش درخشیدن هم اینجا به نمایش گذاشته شده.

تالار نام‌آوران: یه جورایی تاریکه و یهو با نور فلاش عکاس‌ها و صدای تشویق تماشاچی‌ها غافلگیر می‌شی. بعدش هم عکس‌ها و مجسمه‌های بزرگان سینمای ایران رو می‌بینی و باهاشون آشنا می‌شی.

بخش سینمای کودک و نوجوان: این بخش پر از خاطره‌های قشنگه. اینجا می‌تونی عروسک‌های محبوب مثل کلاه قرمزی و پسرخاله رو ببینی و عکس‌هایی از بازیگرها و عوامل فیلم‌های سینمای کودک رو تماشا کنی.

بخش سینمای دفاع مقدس: پر از عکس‌ها و پوسترهای فیلم‌های جنگی ایرانه. می‌تونی عکس‌های بازیگران، کارگردان‌ها و بقیه عوامل رو ببینی و یه عالمه چیزای جالب درباره این فیلم‌ها یاد بگیری.

تماشاخانه: تماشاخانه موزه سینما به سبک سینماهای دهه ۳۰ و ۴۰ ساخته شده و می‌تونی اولین فیلم‌های سینمای ایران رو هم اونجا تماشا کنی.

بخش صدا و دوبله: این بخش به تاریخچه دوبله در ایران می‌پردازه. می‌تونی ابزارهای قدیمی صدابرداری رو ببینی، یه سری به غرفه علی کسمایی (پدر دوبله ایران) بزنی و لحظاتی از فیلم‌های دوبله شده اولیه رو تماشا کنی.

اتاق علی حاتمی: شاه‌نشین عمارت باغ فردوس به علی حاتمی، کارگردان مشهور ایرانی، اختصاص داده شده. وقتی وارد این اتاق می‌شی، انگار داری علی حاتمی رو می‌بینی که پشت میز تدوین فیلم “حاجی واشنگتن” نشسته و با عزت‌الله انتظامی، بازیگر نقش اول این فیلم، صحبت می‌کنه.

خانه فرهاد: با شنیدن صدای فرهاد، وارد اتاق نمادین این خواننده محبوب می‌شی. یادگارهایی از وسایل شخصی، سازها و کتاب‌های فرهاد در این اتاق نگهداری می‌شه و می‌تونی بیشتر با زندگی و آثار این هنرمند بزرگ آشنا بشی.

عمارت باغ فردوس تهران

ساعت کاری باغ فردوس

باغ فردوس یکی از جاهای دیدنی تهران هستش که یه عالمه چیزای قشنگ  داره که می‌تونه ساعت‌ها سرگرمت کنه. هر قسمت از این باغ یه جور برنامه‌ریزی شده و توی یه بازه زمانی به روی بازدیدکننده‌ها بازه. مثلاً باغ موزه فردوس میتونی از یکشنبه تا جمعه ساعت 10 صبح تا 6 عصر حسابی توش بگردی و کیف کنی. یادت باشه این مجموعه شنبه ها و روزای عزاداری تعطیله. غرفه های فرهنگی و کافه های باغ هم 7 روز هفته از 9 صبح تا 12 شب بازن و میتونی یه عالمه چیزای جالب ببینی و بخوری. بهتره قبل از اینکه رفتنت، بازم باهاشون تماس بگیری تا خیالت بابت همه چی راحت باشه.

قیمت ورودی باغ فردوس تهران در 1403

قیمت ورودی باغ فردوس تو سال 1403 نفری 30 هزار تومنه.البته برای دیدن بخش های مختلف هم  باید بلیط جداگانه بخری. توی این باغ انقدر چیزای قشنگ و جالب هست که اصلا دلت نمیخواد ازش بیرون بیای. یه عالمه امکانات داره که میتونی ازشون استفاده کنی. میتونی توی باغ قدم بزنی و از گل ها و درخت ها لذت ببری، از عمارت ها و بناهای تاریخی دیدن کنی، به موزه بری و با تاریخ و فرهنگ ایران آشنا بشی، یا حتی میتونی توی رستوران و کافه اش یه چیزی بخوری و استراحت کنی.

 

 

 

 

Related Posts

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

12 + 18 =

مقالات پربازدید