استان سمنان زیستگاه سازگار هشت گونه گربه‌سانان است

استان سمنان زیستگاه سازگار هشت گونه گربه‌سانان است

مدیرکل محیط زیست استان سمنان با اشاره به تنوع اقلیمی، گیاهی و جانوری حیات وحش در این استان گفت: تمام هشت گونه گربه‌سان از جمله یوزپلنگ در اقلیم طبیعی استان سمنان زیست می‌کنند.

 

-بهرامعلی ظاهری روز پنجشنبه ابراز کرد:

استان سمنان زیستگاه تمامی هشت گونه از گونه های مختلف گربه های ایرانی شامل پلنگ، یوزپلنگ آسیایی، کاراکال، سیاه گوش، گربه پالاس، گربه شنی، گربه جنگلی و گربه وحشی است.

 

بیشتر بخوانید: نقشه رود کارون

 

حدود ۶۰ درصد گونه های پستانداران کشور در مناطق حفاظت شده استان سمنان زیست می‌کنند.

 

-وی با بیان اینکه بزرگترین پارک ملی خشکی ایران در غرب استان سمنان به نام پارک ملی کویر قرار دارد، ادامه داد:

حیات وحش و پارک‌های ملی موجود در این استان زیستگاه مناسب گونه‌های در خطر انقراض مانند یوزپلنگ و گورخر است.

 

-مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان سمنان گفت:

بعد از پیروزی انقلاب اسلامی گونه انقراضی در محیط زیست استان سمنان وجود نداشت و گونه یوزپلنگ در خطر انقراض است، اما با تلاش‌ها این گونه در طبیعت استان جمعیت پویایی دارند. ایجاد و تقویت امنیت زیستگاهی و تأمین طعمه، با اهتمام ویژه پیگیری می‌شود تا گسترش محدوده زیستگاه زایا و پویایی گونه یوزپلنگ رقم بخورد و مشاهده تصاویر یوزپلنگ و توله‌هایش نشانه پویایی جمعیت این گونه در محیط زیست استان سمنان است.

 

-مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان سمنان با اشاره به خشکسالی و کم‌آبی در اقلیم استان سمنان، افزود:

تأمین منابع آبی و آبشخور در زیستگاه حیات‌وحش با اهتمام ویژه در حال انجام است.

 

پارک‌، اثر ملی و طبیعی، پناهگاه حیات وحش و منطقه حفاظت شده، مناطق چهارگانه تحت مدیریت حفاظت محیط زیست به شمار می‌رود و استان سمنان به جز اثر ملی و طبیعی، از تنوع زیستی دیگر مناطق چهارگانه برخوردار است. مناطق حفاظت شده در استان سمنان ۲ و سه دهم میلیون هکتار و در مجموع بین ۱۵ تا ۲۰ هزار هکتار عرصه های طبیعی تحت مدیریت اداره کل حفاظت محیط زیست استان است.

۲ و سه دهم میلیون هکتار مناطق حفاظت شده، ۲ پارک ملی کویر گرمسار و پارک توران یا خارتوران شاهرود ۲ ذخیره گاه حفاظت شده حیات وحش مهم دنیا در استان سمنان است و هم چنین استان سمنان منطقه های حفاظت شده در محدوده جنگل ابر و پرور و پنج منطقه شکار ممنوع دارد.

 

بیشتر بخوانید: سراب نیلوفر

 

۱۶ درصد از مناطق حفاظت شده کشور در استان سمنان وجود دارد و حدود ۳۰ درصد از انواع گونه های گیاهی و جانوری کشور از جمله گونه های خاصی مانند یوزپلنگ آسیایی، پلنگ ایرانی، زاغ بور و گورخر ایرانی در این استان زیست می کنند و این نشان از اهمیت استان در زیستگاه حیات وحش و در مقابل علاقه شکارچیان به این استان است و اتخاذ راهبردهای هوشمندانه و افزایش مشارکت مردمی برای حفاظت از محیط زیست امری اجتناب‌ناپذیر است.

 

منبع: ایرنا

Related Posts

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هفده − شش =

مقالات پربازدید