آموزش کمپینگ در کویر

آموزش کمپینگ در کویر ؛ آموزش صفر تا صد + ویدیو

سفر به کویر واقعاً یک تجربه خوبی می‌تونه باشه. تو کویر، سکوت و آرامشش واقعاً جذابه. بشنوی صدای باد، تماشای ستارگان تو شب، و طلوع خورشیدو از دست نده. کوله‌تو ببند و برو کویر. یه شب تو کویر بمون تا ببینی چه ستاره‌های باحالی تو شب داریم اگه دوست داری تو کویر بمونی، می‌تونی یا تو خونه‌های محلی اقامت کنی یا اگه از کمپ زدن خوشت میاد، می‌تونی از تجهیزات کمپینگ استفاده کنی. برای اطلاعات بیشتر آموزش کمپینگ در کویر را ببینید.

 

 

وسایل مورد نیاز برای کمپ در کویر

اگه قصد داری تو کویرهای ایران کمپ بزنی، حتما باید خودت رو به خوبی آماده کنی. کویر یه محیط خیلی مخصوص و پیچیده‌ای داره، پس بهتره خیلی دقت کنی تا تجهیزات لازم رو همراهت داشته باشی. اگه ندونی چطور باید با اون شرایط اقلیمی برخورد کنی و چقدر آب برداری کنی، ممکنه بعدا پشیمون بشی. برات لیستی از اسباب و وسایل کمپ زدن تو کویر رو آماده کردیم که حتما بخون:

 

وسایل شخصی

برای یه سفر خوب و بی‌خطر، حتما باید یه سری وسایل با خودتون داشته باشید. اول از همه، یه کوله پشتی سبک و راحت که همه چیزو بتونید توش بذارید. یه چاقوی جیبی هم همیشه کمک کننده‌ست، مخصوصا اگه بخواید چیزها رو برش بدید یا باز کنید.

حتما یه چراغ قوه هم داشته باشید، مخصوصا اگه شب‌ها بخواید برید بیرون یا در مکان‌های تاریک. مواد گرمازا و آتش‌زا هم خیلی مهمند، مخصوصا اگه بخواید طولانی‌تر در فضای باز بمونید.

وسایل مورد نیاز برای کمپ در کویر

حتما کیسه زباله هم با خودتون داشته باشید، تا طبیعت رو تمیز نگه دارید. یه زیرانداز راحت هم خیلی مهمه، مخصوصا اگه بخواید راحت بنشینید یا در خیابان‌ها بخوابید. چادر مسافرتی هم حتما با خودتون داشته باشید، بخصوص اگه برید به جایی که احتمال بارون زیاده. همچنین یه طناب قوی، یه فندک برای روشن کردن آتش و یه کیسه خواب تا بتونید راحت بخوابید، اموری هستند که نباید فراموش کنید. همچنین یه پتو و بالشت هم خوبه، مخصوصا اگه هوا سرد باشه.

 

وسایل مورد نیاز ماشین در کویر

قبل از اینکه به کویر برید واقعا مهمه که با چه ماشینی برید. به نظرم بهترین انتخاب، یه ماشین با شاسی بلند و دو دیفرانسیله و لاستیک‌های پهنه. قبل از حرکت، حتما مطمئن شید که همه قطعات ماشین درست کار می‌کنن. از جمله چک کنید که باطری، رادیاتور و سایر بخش‌ها سالم باشن.

وسایل مورد نیاز ماشین در کویر

همچنین، حتما یه سری وسایل ضروری هم برداشت کنید. مثلاً یه بیلچه با دسته که حداقل یک متر طول داشته باشه، آب مقطر اضافی برای باتری ماشین، تسمه پروانه و شلنگ رادیاتور. و یادتون نره، همیشه یه مقدار بنزین اضافی هم با خودتون داشته باشید. اینطوری مطمئن می‌شید که مشکلی پیش نمیاد و می‌تونید سفرتونو لذت ببرید.

 

بیشتر بخوانید: نقشه بی آر تی تهران

 

مواد غذایی

برای سفرهای کویری اولین و مهم‌ترین نکته آبه. باید قبل از راه‌اندازی سفر، حتماً یه برنامه دقیق برای آبتون داشته باشید. بهتره بیشتر از اون چیزی که فکر می‌کنید بردارید، چون آب خوردن توی کویر، جزو مهم‌ترین کارهاست.

مواد غذایی در کمپینگ

همچنین یه نکته دیگه اینه که غذاها هم خیلی مهمه. میوه‌های خشک، آجیل، و نان، از اون طرف که انرژی می‌ده، از اون طرف که فضا کمی اشغال می‌کنه، خیلی کمک می‌کنه. می‌شه از غذاهای کنسروی و آماده هم استفاده کرد، چون خیلی راحت‌تره و فضا کمتری اشغال می‌کنه.

 

وسایل آشپزی

اگه تو کویر می‌خوای غذا بپزی، حتما باید وسایل ضروری رو با خودت داشته باشی. مثل پمپ فیلتر آب، دستگاه تصفیه آب، بطری آب برای نگه داشتن آب تمیز، اجاق گاز برای پختن، سوخت اضافی برای اجاق که برای زمانهای ضروری دیگه همیشه خوبه، و همه مواد اولیه برای آماده کردن غذا. همچنین خوبه که غذاهای کنسروی هم با خودت داشته باشی و میان وعده‌های آماده که می‌تونی زمانهای گرسنگیتو رفع کنی.

وسایل آشپزی در کویر

 

لباس مناسب در کویر

اگر دلتون می‌خواد یه شب مانی در کویر بگذرونید، حتما باید خیلی خوب براتون خودتون رو آماده کنید. چرا؟ چون آب و هوای کویر خیلی متغیره، ممکنه صبحا خیلی گرم باشه و شب‌ها خیلی سرد. پس بهتره یه سری لباس‌ها با خودتون ببرید تا مشکلی پیش نیاد.

لباس مناسب در کویر

به نظر من بهتره یه جور بارانی و بادگیر بردارید. اینجوری اگه بارون بیاد یا باد بزنه، مشکلی پیش نمیاد. همچنین یه بلوز آستین بلند و یه شلوار بلند هم خیلی خوبه. تیشرت نخی هم بردارید، مخصوصا وقتی هوا گرمه. اگه برید حتما یه لباس زیر هم براتون باشه. حتما از دستکش استفاده کنید و یه کلاه و عینک آفتابی هم بردارید. اینا کمک می‌کنن تا از آفتاب و گرد و غبار محافظت کنید. و اگه می‌خواید راحت بپاشید و برید پیاده‌روی، کفش‌های ساق بلند خیلی خوبن. با این کفش‌ها می‌تونید از نیش حیوانات مثل مار و عقرب محافظت کنید.

یه نکته دیگه اینه که فکر نکنید لباس‌های کوتاه در کویر مناسب‌ترند. حتماً تیشرت و شلوارک بپوشید، مخصوصا در حرارت ظهر. اگه از کلاه‌های آفتاب‌گیر هم استفاده کنید، سرتون از نور مستقیم خورشید محافظت میشه. همچنین یه دستمال بزرگ و یه عینک هم بردارید، مخصوصا اگه طوفان شنی بیاد. با این دستمال می‌تونید بینی، چشم و دهانتون رو از شن‌های کویری محافظت کنید.

 

بیشتر بخوانید: غار علیصدر

 

نقشه کویر

وقتی قراره بریم کمپینگ تو کویر، یه نقشه کامل و به‌روز از مسیر و مقصد سفرمون داشته باشیم. بهتره مسیر دقیق و همچنین جایی که قراره کمپ بزنیم رو روی نقشه مشخص کنیم. بعد یک نسخه از این نقشه رو همراهمون داشته باشیم و شماره تلفن دوستانی که باهامون هستند رو هم یادداشت کنیم. این اطلاعات رو به یکی از آشناهامون بدیم، فقط برای اطمینان. همچنین به دوستان و آشناهامون اطلاع بدیم که تا چه تاریخی قراره برگردیم. اگه به هر دلیلی نتونیم برگردیم، اونا هم با اطلاع دادن به مسئولین می‌تونند کمکمون کنند.

نقشه کویر

 

انتخاب محل مناسب کمپینگ در کویر

حواستون باشه که تو این سفر ماجراجویی قراره وارد دل کویر پهن بشین؛ یعنی یه جا که تا قبلنا خبری ازش نداشتین. تو این محیط غریبه، ممکنه سردرگم بشین و نتونین تصمیم درستی بگیرین. یادتون نره که یکی از اصول مهم برای شب موندن تو کویر، پیدا کردن یه مکان مناسب برای اسکانه. حالا براتون تعدادی نکته مهم رو توضیح می‌دم که خیلی بهتون کمک می‌کنه.

انتخاب محل مناسب کمپینگ در کویر

اگه می‌خواین از گرما و طوفان شن کویر در امان باشین، بهتره به جایه‌هایی که باد زیاد دارن و خیلی گرمن، برای کمپ زدن نروین. یه نکته مهم دیگه اینه که آب تو مناطق کویری واقعاً مهمه. پس تو کمپ زدن تو کویر، از منابع طبیعی آب به مسافت حدود ۶۰ متری دوری کنین تا آب ناخواسته آلوده نشه.

وقتی به طبیعت می‌رین، مهمترین چیز حفاظت از محیط زیسته. تو سال‌های اخیر، بخشی از کویرهای ایران به دلیل نادیده گرفتن مسائل زیست محیطی توسط گردشگرا آسیب دیدن. پس به عنوان مسافر، تا جایی که ممکنه از مناطقی برای کمپ زدن استفاده کنین که دیگران هم قبلاً ازشون استفاده کردن تا به طبیعت آسیب کمتری برسه.

یه نکته دیگه اینکه اگه مکان خیلی دورافتاده و پرت رو برای شب موندن در کویر انتخاب کنین، ممکنه خطرناک باشه. بهتره کمپتون رو به گونه‌ای انتخاب کنین که به مسافت مناسبی از کمپ‌های دیگر باشه. این فاصله رو طوری تنظیم کنین که هم آرامش داشته باشین و هم در صورت اضطرار، از دیگر کمپ‌ها کمک بخواهین.

 

بیشتر بخوانید: نقشه مترو اصفهان ۱۴۰۲

 

بهترین زمان برای کمپ در کویر

ببینید، سفر به کویر توی تابستون کاملا غیر منطقیه. آب و هواش خیلی گرم و خشکه، واقعا نمیشه توی اون هوا زندگی کرد. ولی از اون میانه تا اردیبهشت، وقت خوبیه برای کویرنوردی. همه چیز کمی خنک‌تره و میشه واقعا لذت برد. البته هر کویری هم ممکنه شرایط متفاوتی داشته باشه.

یه نکته دیگه اینه که توی تابستون، حشرات و حیوونات کوچیک خیلی زیادن. واقعا نمی‌تونید از اونا فرار کنید. ولی توی اون فصلای دیگه کمتر این مشکل پیش میاد و می‌تونید سفرتون رو بیشتر لذت ببرید.

بهترین زمان برای کمپ در کویر

 

نکات مهم در کمپینگ در کویر

1.اول از همه، قبل از اینکه تاریک بشه، کمپتون رو بسازید و آماده شید. هیچوقت فقط به GPS و موبایل اعتماد نکنید، حتما نقشه رو همراهتون داشته باشید.

2. یکی از نکات آموزش کمپینگ در کویر آبه. آب، مهم‌ترین چیزیه که باید با خودتون داشته باشید. دمای کویر زیاد میشه، پس آب کافی بردارید. همینطور، منبع سوختتون رو هم همیشه پر نگه دارید.

3. یه نکته دیگه، وقتی میخواهید آتیش درست کنید، از گیاهان و چوبهای کویر استفاده نکنید. اینجوری محیط طبیعی حفظ می‌شه. آتیش رو در ظرف فلزی مخصوص و با ذغال بسازید.

4. بهتره صبح زود یا بعد از ظهر پیاده‌روی کنید، که نور خورشید کمتر بهتون آسیب برسونه و آب بدنتون تبخیر نشه. وقتی چادر رو ترک می‌کنید، یه قسمتی رو باز بذارید تا هوا بره توش و دما بالا نره.

5. غذاهاتون رو در محفظه مناسب بذارید و تحت سایه گیاه یا سنگ قرار بدید که در حرارت نخورند. میوه‌های خشک، آجیل و نان، انرژی لازمتون رو تأمین می‌کنند.

6. یادتون باشه که توی کویر، حیوانات مثل مار، عنکبوت و مارمولک وجود دارند. به حریم آن‌ها احترام بذارید تا هیچ مشکلی پیش نیاد. این نکات رو رعایت کنید و امیدوارم که کمپ‌زدنتون لذت بخش باشه!

نکات مهم در کمپینگ در کویر

امیدواریم این مقاله از مجله گردشگری برای شما مفید بوده باشد.

Related Posts

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

17 − 5 =

مقالات پربازدید