آزمون یوس مرکزی چیست؟

آزمون یوس مرکزی چیست؟

در سال های اخیر بسیاری از مردمان دنیا خصوصا ایرانیان به دنبال راهی برای  تحصیل در کشور ترکیه بوده از این روی سازمان آموزشی عالی این کشور به جهت جلوگیری از فروش صندلی و ایجاد نظم در ورودی دانشگاه ها، اقدام به برگزاری آزمون یوس مرکزی یا همان TR YOS کرده است.علاقه مندان به مباحث ریاضیات، هوش و هندسه می توانند با ثبت نام و شرکت در این آزمون شانس خود را به جهت قبولی در بهترین دانشگاه های کشور ترکیه امتحان کنند. در ادامه ی این مقاله به بررسی موضوعاتی نظیر منابع آزمون یوس مرکزی،  آزمون یوس 2024 و نمونه سوالات آزمون TR YOS خواهیم پرداخت. با ما تا انتها همراه باشید.

آزمون یوس مرکزی چیست؟

آزمون یوس متمرکز تنها برای دانشجویان بین المللی طراحی شده  و یکی از بهترین روش ها به جهت اخذ پذیرش دانشگاه و یا مراکز آموزش عالی کشور ترکیه می باشد.جالب است بدانید که مسئولیت برگزاری آزمون یوس ترکیه از سال های 1981  تا 2010 میلادی بر عهده ی OSYM (مرکز سنجش، گزینش و جذب دانشجوی ترکیه) بوده و در نهایت در سال 2023 میلادی برای اولین بار آزمون یوس مرکزی یا همان یوس متمرکز برگزار شده است.

خوب است بدانید که دانشجویان می توانند با شرکت در این آزمون پذیرش رشته های گوناگون نظیر فیزیوتراپی، دندان پزشکی، داروسازی، مهندسی و غیره را اخذ کرده و در بهترین دانشگاه های کشور ترکیه مشغول به تحصیل شوند.

نکته: عادلانه بودن آزمون TR YOS سبب شده تا هیچ گونه ابهامی در نتیجه ی نهایی آن وجود نداشته باشد.

زمان برگزاری آزمون یوس مرکزی

در سال 2022 میلادی سازمان یوک کشور ترکیه اعلام کرد که  این آزمون همانند یک آزمون جامع بوده و در دو نوبت ( ماه های آبان و بهمن ) برگزار می شود.

شرایط آزمون یوس متمرکز

نداشتن تابعیت کشور ترکیه: آزمون یوس متمرکز تنها برای دانشجویان خارجی برگزار شده از این روی یکی از اصلی ترین شروط شرکت در این آزمون، نداشتن تابعیت کشور ترکیه بوده بنابراین شهروندان این کشور اجازه ی شرکت در آزمون یوس مرکزی را ندارند.

نکته: اتباع ترکی در صورت گذراندن تحصیلات دبیرستان در دیگر کشورها نیز می توانند در این آزمون شرکت کنند.

عدم محدودیت سنی: جالب است بدانید که آزمون یوس مرکزی هیچ گونه محدودیتی سنی نداشته  و تنها متقاضیان میبایست مدرک دیپلم و پیش دانشگاهی خود را دریافت کرده باشند. بدیهی است که افراد کم سن به دلیل نداشتن مدرک دیپلم اجازه ی شرکت در این آزمون را نخواهند داشت.

زبان آزمون یوس متمرکز

آزمون یوس مرکزی هر ساله به زبان های گوناگونی از جمله  فرانسوی، انگلیسی، عربی، روسی، آلمانی و ترکی استانبولی برگزار شده و متقاضیان می توانند در زمان ثبت نام، زبان مورد نظر خود را انتخاب کنند.

ثبت نام در آزمون یوس مرکزی

متقاضیان با شرایط گوناگون می توانند از طریق روش های زیر برای ثبت نام در این آزمون اقدام کنند. ثبت نام متقاضیان بدون داشتن کارت اقامت کشور ترکیه: این دسته از افراد (شامل متقاضیان ایرانی) می توانند در مدت زمان درخواست برای آزمون، تقاضای خود را به مراکز ثبت نام آزمون ارسال کرده و به جهت تکمیل ثبت نام، هزینه آزمون را در زمان معین پرداخت کنند. به یاد داشته باشید که فرآیند احراز هویت متقاضیان هفت روز قبل از برگزاری آزمون انجام شده و متقاضیان میبایست به جهت دریافت کارت ورود به جلسه، بر اساس حوزه انتخابی خود، به نزدیک ترین مرکز مراجعه کنند. متقاضیان دارای کارت اقامت کشور ترکیه: این دسته از افراد می توانند با استفاده از  e-Devlet (رمز عبور دولت الکترونیک)  و از طریق نرم افزار دروازه دولت الکترونیک به جهت ثبت نام اقدام کنند.

داوطلبانی که دارای شناسنامه عکس دار کشور ترکیه هستند می توانند با پرداخت هزینه در زمان معین شده، فرآیند ثبت نام را تکمیل کنند.

مدارک مورد نیاز به جهت ثبت نام

ارائه مدارکی چون اسکن صفحه اول گذرنامه، اسکن فیش واریزی، اسکن عکس پرسنلی و… به جهت ثبت نام در این آزمون الزامی است.

هزینه آزمون یوس متمرکز

هزینه شرکت در این آزمون برای هر کشور متفاوت بوده به طوری که متقاضیان در کشور های ایران، عربستان، آلمان، قبرس شمالی میبایست مبلغ 800 لیر و متقاضیان کشورهای لیبی، اندونزی، پاکستان و افغانستان مبلغ 250 لیر بپردازند.

نحوه پرداخت هزینه آزمون یوس مرکزی

متقاضیان بعد از تکمیل فرم ثبت نام می توانند با طی کردن مراحل زیر هزینه آزمون را پرداخت کنند.

  • ورود به صفحه اینترنتی OSYM
  • ورود به منوی خدمات الکترونیک و قسمت پرداخت
  • پرداخت به وسیله ی کارت بانکی

به یاد داشته باشید که پرداخت هزینه تنها از طریق کارت بانکی امکان پذیر بوده و پرداخت به صورت چک (شخصی یا پستی)، پول نقد و مواردی از این دست امکان پذیر نمی باشد.

توجه: به هیچ عنوان وجه پرداختی به متقاضی عودت نخواهد شد و تمامی مسئولیت های پرداخت بر عهده ی متقاضی می باشد.

مراکز برگزاری آزمون

برخی از مراکز برگزاری آزمون عبارت اند از: آدانا، هاتای، ماردین، کیلیس، قهرمان مرعش، قونیه، قیصریه، قاضی آنتپ، آدیس بابا، اسلام آباد، کابل، عشق آباد، امان، بیروت و …

منابع آزمون یوس مرکزی

انتخاب منابع درست قبل ازشرکت در آزمون می تواند تاثیر بسیار زیادی در شانس قبولی  داوطلبان داشته باشد. آزمون یوس مرکزی از سه مبحث  ریاضی، هندسه و هوش تشکیل شده که از مهم ترین بخش های آن نیز می توان به توان و رادیکال، چهار ضلعی ها، هندسه فضایی، عملیات چهارگانه، بردارها، مثلثات، سری اعداد، اعداد مختلط، تقارن و توابع درجه دو اشاره کرد.

نکته: این آزمون دارای 80 تا 90 سوال بوده و متقاضیان می توانند به جهت آمادگی هر چه بیشتر، پکیج و کتاب های آموزشی موجود در بازار را تهیه کنند.

وسایل ممنوعه به جهت ورود به آزمون

به همراه داشتن وسایل ذیل در زمان ورود به جلسه اکیدا ممنوع می باشد.

  • اجسام برنده و تیز
  • هر گونه کیف نظیر کوله پشتی، کیف پول و …
  • وسایل الکترونیکی نظیر هدفون، تلفن همراه، ساعت هوشمند، تبلت، دوربین عکاسی
  • هر گونه نوشیدنی (به جز آب)
  • انواع سلاح گرم و سرد
  • لوازم التحریر اعم از پرگار، خط کش، گونیا، دفتر، لغت نامه
  • عینک آفتابی، دستبند، گل سر، کلید و سوئیچ

این نکته را به یاد داشته باشید که صحبت با دیگر داوطلبان، بررسی سوالات قبل از آغاز آزمون، تبادل وسایل با دیگران، پرسیدن سوال از مراقبین جلسه و دیگر رفتارهای مخالف قانون سبب اخراج داوطلب از جلسه آزمون می شود.

کلام آخر:

آزمون یوس مرکزی دوبار در سال برگزار شده و امکان انتخاب رشته برای تمامی دانشگاه های معتبر کشور ترکیه را  فراهم می کند. علاقه مندان به مباحث هوش و ریاضی می توانند با شرکت در این آزمون و کسب نمره ی بالا، در معتبرترین دانشگاه های کشور ترکیه مشغول به تحصیل شوند.

https://touran.academy/tr-yos/

 

Related Posts

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهار × پنج =

مقالات پربازدید