آبشار کمردوغ

آبشار کمر دوغ | مسیرهای دسترسی + مشخصات و جاهای دیدنی

تصور کن توی سکوت مطلق کوهستان، جایی که فقط صدای خش خش برگ‌ها و نغمه پرنده‌ها به گوشت می‌رسه، یهو یه موسیقی دلنشین به گوش می‌رسه. یه سمفونی طبیعی که از دل کوه بلند میشه و روح آدم رو نوازش می‌ده. یه آبشار گمنام که با صد متر ارتفاع، قد علم کرده و به عنوان یکی از بلندترین آبشارهای ایران، خودنمایی می‌کنه. آبشار کمردوغ کهگیلویه و بویر احمد، یه جاذبه‌ی طبیعی بی‌نظیره که هر طبیعت‌گردی رو مجذوب خودش می‌کنه. اگه میخوای بیشتر دربارش بدونی پس تا آخر این مقاله رو بخون.

آبشار کمر دوغ کجاست؟

تو استان کهگیلویه و بویراحمد، یه آبشار خفنی هست به اسم کمر دوغ که تو بخش چاروسا، نزدیک شهر دهدشت قرار گرفته. این آبشار یه جاذبه طبیعی فوق‌العاده‌ست که می‌تونه هر گردشگری رو مجذوب خودش کنه، اما حیف که خیلی‌ها هنوز ازش خبر ندارن.

آبشار کمر دوغ بویر احمد

مسیر دسترسی به آبشار کمردوغ

به سمت شهر قلعه رئیسی حرکت کنید. از جاده کوهستانی و زیبای چرام به دهدشت برید. در دهدشت به سمت شمال برید و در جاده دیشموک به مدت 18 کیلومتر رانندگی کنید تا به قلعه رئیسی برسید. در قلعه رئیسی مسیر خودتون رو به سمت شرق ادامه بدید تا به دوراهی برسید. تابلو مسیر حرکت به سمت آبشار کمردوغ رو دنبال کنید. از قلعه رئیسی تا آبشار 15 کیلومتر فاصله هستش.

دو راه برای رسیدن به این آبشار وجود داره: مسیر اول: شما رو به بالای آبشار می‌بره. مسیر دوم: شما رو به دره و روبروی آبشار می‌رسونه.

توی راه رسیدن به آبشار، کلی کیف می‌کنی از دیدن جنگل‌های بلوط که انگار یه تابلوی نقاشی بی‌نظیر جلوت کشیدن. هر چی جلوتر می‌ری، جاده بالاتر می‌شه و یه منظره فوق‌العاده از دره پایین دست جاده پیش روت باز می‌شه. محو تماشای این همه زیبایی می‌شی و یه عالمه حس خوب می‌گیری!

راه رسیدن به این آبشار یه پیاده‌روی کوتاه و دلچسبه توی یه تنگه قشنگه. مطمئن باش که از این پیاده‌روی لذت می‌بری! توی مسیر کلی سوژه‌های قشنگ برای عکاسی از طبیعت یا از خودت پیدا می‌کنی. یه چیز جالب هم اینه که دور و بر آبشار پرستو هم می‌بینی. این پرستوها لونه‌هاشون رو بین سنگ‌های اطراف آبشار ساختن. تو راه آبشار که میری، یه عالمه جلبک رو سنگ ها می بینی. این جلبک ها با آبشار یه منظره ی فوق العاده قشنگ درست کردن.

فقط یادت باشه که حتماً با خودت تجهیزات کامل رو ببری و اگه بلد نیستی چطوری صخره‌نوردی کنی، اصلاً سمتش نری که خیلی خطرناکه!

بیشتر بخوانید: آبشار پیران کرمانشاه

آبشار کمر دوغ یاسوج

مشخصات آبشار کمردوغ

آبشار کمردوغ، یه شاهکار طبیعت توی استان کهگیلویه و بویراحمده که با 100 متر ارتفاع و 60 متر عرض، لقب هفتمین آبشار بلند ایران رو به خودش گرفته. این آبشار یه جاذبه طبیعی ملیه و دیدن عکساش هر کسی رو مجذوب خودش می‌کنه.

آب این آیشار شوره! برعکس بقیه چشمه های این دور و بر که شیرینن. آخه چشمه های نمکی تو کوهپایه ها خیلی کم پیدا میشه.

آب توی یه مسیر پهن از روی صخره‌ها پایین می‌ریزه و قطراتش توی نور خورشید یه رنگین‌کمان قشنگ درست می‌کنن. اگه یه کم باد بیاد، خنکی آب رو روی صورتت حس می‌کنی و کیف می‌کنی.

پایین آبشار پر از سنگه و آب بین سنگ ها حوضچه های کوچیک و بزرگ درست کرده. این حوضچه ها بهترین جا برای آب بازی و شیطنت بچه ها و حتی بزرگتراست.

فقط یادتون باشه که قبل از شیرجه زدن حتما عمق آب رو چک کنید. بعضی از این حوضچه ها خیلی عمیقن و ممکنه برای بچه ها خطرناک باشن.

اطلاعات آبشار کمردوغ بویراحمد

بهترین زمان سفر به آبشار کمردوغ استان کهگیلویه و بویراحمد

بهار و تابستون بهترین فصله واسه رفتن به این آبشار. چرا؟ آخه تو این دو فصل هوا عالیه و طبیعت سرسبز و قشنگه. از اواخر پاییز تا اوایل بهار هم که بارون و برفه، راه رفتن به آبشار سخت میشه.

خلاصه که اگه دنبال یه سفر باحال به یه جای خوش آب و هوا میگردی، بهار و تابستون رو واسه رفتن به این آبشار انتخاب کن. مطمئن باش پشیمون نمیشی! توی این دو فصل گرم و خشک سال، آب آبشار کمه، ولی یه جور دیگه قشنگ میشه. انگار که یه لباس جدید تنش کرده باشه.

بیشتر بخوانید: آبشار آسیاب خرابه

جاهای دیدنی ابشار کمردوغ

جاهای دیدنی اطراف آبشار کمردوغ

تو این منطقه یه امامزاده ی خیلی مهم هست به اسم سید محمید و میرسالار که از نوادگان امام رضا (ع) هستن. این امامزاده ها نماد این منطقه به حساب میان و هر سال کلی زائر بهشون سر می زنن. این بقعه متبرکه در 15 کیلومتری بخش قلعه ریسی در شهرستان کهگیلویه قرار گرفته و یکی از مشهورترین بقاع متبرکه ایرانه. از قدیم الایام مورد توجه مردم با ایمان ایل بزرگ بهمئی بوده و محلی برای راز و نیاز و توسل اهل معرفت به حساب می اومده.

میگن که تا چند سال پیش، زائرین این بزرگوار برای رسیدن به این مکان مقدس، راه سخت و کوهستانی رو با پای پیاده یا با استفاده از چهارپایان طی می کردن. اما خوشبختانه الان یه جاده آسفالته، وسایل حمل و نقل عمومی و امکانات رفاهی برای زائران وجود داره که باعث شده خیلی راحت تر بتونن به زیارت این امامزاده بیان. جوری که تو طول شبانه روز حدوداً چند صد نفر به این مکان مقدس میان و شب رو هم اونجا می مونن.

یه نکته مهم اینه که قبل از رفتن به قلعه رئیسی، حتما از شهر مواد غذایی و هر چی که نیاز دارین بخرید، چون توی خود قلعه رئیسی چیز زیادی پیدا نمیشه. اگه ماشینتون هم به بنزین نیاز داره، می تونید از پمپ بنزین توی قلعه رئیسی استفاده کنید.

در سفر به آبشار کمردوغ کجا اقامت کنیم؟

اطراف این آبشار نه هتل و نه اقامتگاه خاصی پیدا می‌کنی. اگه اهل کمپ زدن هستی، می‌تونی با خیال راحت و فقط با یه چادر و یه سری وسایل ضروری بری اونجا بمونی. البته اگه می‌خوای شب رو توی کمپ بمونی، حتما قبلش یه نگاه به وضعیت آب و هوا بنداز. اگه دنبال هتل یا مهمانسرا می‌گردی، ما بهت هتل‌های یاسوج رو پیشنهاد می‌کنیم. مثلا هتل پارسیان آزادی یاسوج که یکی از بهترین هتل‌های شهره. البته یادت باشه که از یاسوج تا این آبشار حدود 190 کیلومتر فاصله هست.

عکسهای آبشار کمردوغ

در پایان  هم چندتا عکس از این آبشار خوشگل براتون جمع و جور کردم که یه دل سیر تماشا کنید و کیف کنید.

آبشار کمر دوغ دهدشت

مشخصات آبشار کمردوغ استان کهگیلویه و بویراحمد

تصاویر آبشار کمر دوغ کهگیلویه و بویراحمد

 

سوالات متداول

علت نام گذاری این آبشار چیست؟

اسم این آبشار، کمردوغ، از دو تا کلمه اومده: “کمر” و “دوغ”. “کمر” توی این اصطلاح به یه دیوار صاف و سخت میگن، و “دوغ” هم به خاطر شباهت آب این آبشار به دوغ خنک.

ادرس ابشار کمر دوغ کجاست؟

آدرس: ۸۰ کیلومتری شهر دهدشت، بخش چاروسا، ۱۵ کیلومتری شرق شهر قلعه رییسی

آبشار کمردوغ تا یاسوج چند کیلومتر است؟

190 کیلومتر

 

 

 

 

 

 

Related Posts

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

15 − چهارده =

مقالات پربازدید