آبشار پل هفتم اهواز

آبشار پل هفتم اهواز | معرفی + جاهای دیدنی اطراف آن

آبشار پل هفتم اهواز، یه جاذبه تفریحی و گردشگریه که توی ایران حرف اول رو میزنه. این پل دو قوس بیرونی و یه قوس داخلی داره که هر دوشون قشنگن، ولی طولشون با هم فرق داره. اما یه چیز خیلی باحاله که باید در موردش بدونی اینه که این آبشار مصنوعی اهواز الان به عنوان طولانی‌ترین آبشار کل خاورمیانه شناخته میشه! تو ادامه مطلب بیشتر در مورد این پل قشنگ صحبت می‌کنیم.

آبشار مصنوعی اهواز کجاست؟

می‌خوای با ماشین خودت به اهواز سفر کنی؟ خب باید یه مسافت ۸۲۰ کیلومتری رو از تهران تا اهواز طی کنی. توی راه از شهرهای قم، اراک، بروجرد، دزفول و شوش هم رد می‌شی. آبشار مصنوعی پل هفتم تو بلوار شهید چمرانه که از میدون کیانپارس و خیابون عامری رد میشه و به بلوار ساحلی شرقی و غربی میرسه. یه جورایی مثل یه پل ارتباطی میمونه که مسیرهای مهمی مثل فلکه دوم کیانپارس، اتوبان آیت الله بهبهانی و بلوار توحید رو به هم وصل میکنه. همین موضوع هم باعث شده که این جاذبه  بین بقیه جاهای گردشگری اهواز یه جایگاه خیلی خاص و ویژه پیدا کنه.

لوکیشن پل هفتم روی نقشه

دیدنی های پل هفتم اهواز

تاریخچه آبشار پل هفتم اهواز

تو اهواز یه آبشار هست که رو یه پل قرار گرفته و اسمش هم “پل هفتم” یا “علی بن مهزیار” هست. پل هفتم که یه جورایی میشه گفت هفتمین پلیه که روی رود کارون ساخته شده، از سال ۱۳۷۵ شروع به ساختش کردن و توی بهمن ۱۳۷۷ تموم شد. ۴۹۰ متر طول داره و ۱۶ متر هم پهناش هست. آبشار مصنوعی روی این پل توی سال ۱۳۹۰ افتتاح شده و به عنوان یکی از بهترین جاهای دیدنی اهواز شناخته میشه. جالبه که بدونید این آبشار، لقب “بلندترین آبشار مصنوعی خاورمیانه” رو هم یدک می‌کشه و از دو طرف پل به سمت رود کارون سرازیر میشه.

یه طرفش ۱۵۰ متر و طرف دیگش ۲۰۰ متر طول داره. برای ساختن این آبشار مصنوعی، از ۲۷۲۰ تا نازل تمام استیل استفاده شده. اما چیزی که این آبشار رو خاص کرده، نورپردازیش هستش. ۷۵۰ تا لامپ LED و ۸۰ تا پروژکتور رنگی، شب که میشه این آبشار رو مثل یه رنگین کمان زیبا توی تاریکی شب روشن میکنن. هیچ جای دنیا آبشاری مثل این پیدا نمیشه! فقط و فقط تو کره جنوبی میتونی این شکوه طبیعت رو ببینی.

درباره پل هفتم اهواز

مشخصات آبشار مصنوعی پل هفتم

یه عالمه چراغ رنگی قشنگ کل این پل رو پوشونده، جوری که وقتی فواره ها روشن میشن، این چراغ ها هم روشن میشن و همه جا نورانی و دیدنی میشه.۶ تا پمپ ۹۰ واتی، آب رودخونه رو میکشن بالا و تا ۳۵ متر پرتاب میکنن! بعدش آب از دو تا مسیر به شکل آبشار سرازیر میشه پایین و یه منظره فوق العاده به پل میده. لوله هایی که آب رو میکشن بالا از فولاد هستن و قطر هر کدوم ۳۰ سانته.

قطر لوله خروجی هم ۵۰ سانته و لوله های رانشی ۲۵ و ۳۵ سانته. این لوله ها رو با اسید میشورن تا رسوب هاشون پاک بشه. تو سیستم برق این آبنما از تابلوهای برق سافت درایو استفاده شده. این سیستم خیلی دقیق کار میکنه و یه پست برق ۷۰۰ واتی هم براش گذاشتن. این آبشار رو میشه هر وقت که دلت خواست مجانی بری ببینی. یک الی دو ساعتی طول میکشه تا کامل بگردیش.

پل هفتم کیانپارس اهواز

بهترین زمان بازدید از آبشار پل هفتم اهواز

این آبشار یه نورپردازی فوق‌العاده داره که توی شب خیلی قشنگ‌تر میشه. ترکیب بازی نور و آب توی شب، این پل رو تبدیل به یه محل تفریحی و گردشی خیلی باحال کرده اگه دنبال بهترین زمان برای سفر به این پدیده بی نظیر هستی، اوایل بهار، پاییز و زمستان رو انتخاب کن. این آبشار بخاطر برق زیادی که مصرف می‌کنه، همیشه روشن نیست. فقط آخر هفته‌ها، دهه فجر، عید نوروز و اینجور مناسبت‌ها روشنه. یه عالمه قطره آب توی هوا پخش میشه و وقتی روی صورتت میشینه یه حس خنکی فوق العاده بهت میده.

پل رنگین کمان اهواز

تفریحات پل هفتم علی بن مهزیار

می‌تونی با قایق موتوری از زیر آبشار بری و کلی کیف کنی. این قایق‌های رنگارنگی از پل هفتم تا پل هشتم کابلی می‌رن و یه گشتی تو دل کارون می‌زنن. پایین پل هفتم یه مسیر سنگ‌ فرش شده هست. بچه‌ها می‌تونن اونجا بادبادک بازی کنن، با اسب‌های عربی دور بزنن یا قدم بزنن. کمتر جایی هست که همه این تفریحات رو با هم داشته باشه! کنار ورودی آبشار یه فضای سبز بزرگ هست که می‌تونی با خانواده بری اونجا بشینی و حسابی استراحت کنی. تازه یه مسیر دوچرخه‌سواری و اسکیت‌بازی هم بهش اضافه شده که باعث شده خیلی باحال‌تر بشه.

جاهای دیدنی اطراف پل هفتم اهواز

فاصله خانه ماپار تا پل هفتم

خانه ماپار

یه حیاط قدیمی با یه عالمه درهای کهنه و شیشه‌های رنگی و دیوارهای آجری که دور تا دورش رو گرفته؛ یه درخت نخل خمیده، یه حوض آب زلال و یه عالمه گلدان سفالی خوشگل. اینجا خونه ماپارِ. این خونه کلی از تاریخ رو به خودش دیده و تو دل هر سنگ و آجرش یه خاطره‌ای قایم شده. خانه ماپار قدمتش به اوایل دوره پهلوی می‌رسه، ولی الان مرمتش کردن و توش یه عالمه چیزای قشنگ درست کردن. مثلا یه شربت‌ خونه و یه عکاس‌ خونه و… .

بازار عبدالحمید یکی از جاهای دیدنی پل هفتم

بازار عبدالحمید

بازار عبدالحمید، یه بازار قدیمی و باحال تو اهوازه که حسابی حال و هوای قاجار رو داره. این بازار تو خیابون نظامی (یا نظری‌پور) بین خیابون نادری و امام خمینی قرار گرفته. قدمت بازار عبدالحمید به دوره قاجار برمیگرده و توی اون زمان حسابی رونق داشته و پاتوق پولدارهای منطقه برای خریدای هر چی که فکرشو بکنی بوده. یه خونه قاجاری خوشگل هم تو این بازار هست به اسم خونه دادرس که دیدنشم خالی از لطف نیست. بازار عبدالحمید به خاطر قدمت و ارزش تاریخی که داره، سال ۱۳۸۲ تو فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده

پارک جزیره یکی از جاهای دیدنی پل هفتم

پارک جزیره

پارک جزیره یه جای فوق‌العاده‌ست که لب رود کارون قرار گرفته. یه محیط باحال و سرسبز داره که حسابی حالتو خوب می‌کنه. مخصوصاً شب‌ها که نسیم از روی رود می‌گذره و به پارک می‌رسه، یه رطوبت دلچسبی توی هوا پخش می‌شه و آدم کیف می‌کنه. تو این پارک هم برای بچه‌ها کلی وسایل تفریحی هست و هم می‌تونی دوچرخه کرایه کنی و دور بزنی. یه چیز جالب دیگه اینه که شب‌ها جزیره‌های وسط رود کارون و پل‌ها نورپردازی می‌شن و یه عالمه چراغ رنگی قشنگ می‌بینی. میتونی از دیدن فرش توی این منطقه هم نهایت لذت رو ببری.

پل های نزدیک به آبشار پل هفتم

پل سیاه اهواز : ۱.۵ کیلومتر

پل سفید اهواز : ۳.۲ کیلومتر

پل نادری :‌ ۳ کیلومتر

Related Posts

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات پربازدید