آبشار آب ملخ

آبشار آب ملخ یا تخت سلیمان | معرفی + جاهای دیدنی

آبشار آب ملخ یکی از جاهای دیدنی اصفهان هستش که تو شهرستان سمیرم قرار گرفته. اگه بخوای بری اونجا، باید حدود ۶۰ کیلومتر از سمیرم دور شی و بری یه روستایی به اسم آب ملخ. بعضیا به این آبشار، تخت سلیمانم میگن. آبش یه خاصیت عجیبی داره و اگه ملخ‌ها بهش بخورن، میمیرن! انگار یه آفت‌کش طبیعی خودکاره!

تبلیغات

عکس آبشار آب ملخ سمیرم

آبشار آب ملخ کجاست؟

باید ۱۶۰ کیلومتر از اصفهان و ۶۰ کیلومتر از سمیرم دور شی تا بهش برسی. اگه از سمیرم به سمت یاسوج بری، بعد از روستای چهارراه حدود ۷ کیلومتر باید تو یه جاده خاکی دست انداز بخوری تا به یه روستای کوچولو به اسم آب ملخ برسی. این روستا شمالی ترین خط‌الراس دناست و آبشار هم درست کنارش قرار داره. یعنی باید یه کم پیاده‌روی کنی تا به این همه زیبایی برسی!

لوکیشن آبشار آب ملخ روی نقشه

آبشار آب ملخ چند متر است

مسیر دسترسی آبشار آب ملخ

بعد از روستای چهارراه یه جاده خاکی میبینی که باید بری توش. توی این جاده دو تا دوراهی هست که تو هر کدوم باید سمت چپ رو انتخاب کنی. حدود هفت کیلومتر که بری به روستای آب ملخ میرسی. حالا میتونی با ماشین سواری معمولی بری، ولی اگه ماشین شاسی بلند داشته باشی راحت تره. وقتی به روستا رسیدی باید ماشینت رو پارک کنی و پیاده بری. باید پشت روستا رو بگردی و دنبال یه رودخونه بگردی که از کوه میاد و به رودخونه ماربر میریزه. اگه حدود نیم ساعت کوه پیمایی کنی به این آبشار میرسی.

آبشار آب ملخ اصفهان

درباره آبشار آب ملخ

آب ملخ تو یه طبیعت بینظیره، کنار یه رودخونه پر آب به اسم ماربر قرار گرفته. از دل کوه دنا میاد بیرون و واسه مردم اون اطراف خیلی مهمه، هم تو فرهنگشون، هم تو باورهاشون و هم تو زندگی روزمرشون. ولی یه چیزی رو بگم که خیلی مهمه؛ این آبشار و اطرافش یکی از خطرناک ترین مناطق گردشگری محسوب میشن! کلی آدما اینجا زمین خوردن، تو آب افتادن و بلایی سرشون اومده. با این همه، مسئولین هیچی کار نکردن واسش! نه ثبت ملیش کردن و نه ازش محافظت میکنن.

اینجا یه تاریخچه خیلی جالب هم داره. قدیم‌ترها، یعنی زمان صفوی‌ها و قاجارها، پادشاها اینجا میومدن شکار. چرا؟ چون پر بود از حیوونای مختلف. تازه، یه عالمه سنگ‌نگاری و تندیس هم اینجا پیدا شده که نشون میده این آبشار خیلی مهم بوده. چند صد سال پیش، یه زلزله بزرگ اومد و یه تیکه سنگ خیلی بزرگ از کوه دنا کنده شد و افتاد تو رودخونه ماربر. همینطوری که این سنگ بزرگ تو آب افتاد، این آبشار قشنگ به وجود اومد. یعنی میشه گفت این آبشار یه یادگاری از اون زلزله‌ی قدیمیه!

نام دیگر آبشار آب ملخ

آبشار آب ملخ یا تخت سلیمان اصفهان

این آبشار یه خاصیت عجیب و غریب داره که باعث شده حسابی معروف بشه. ماجرا اینه که آبش مثل یه سم طبیعی عمل می‌کنه و می‌تونه ملخ‌ها رو توی لحظه نابود کنه. واسه همینم بهش میگن “آب ملخ”. قدیمی‌های روستا میگن یه زمانی ملخ‌ها به مزارع گندمشون حمله کردن و کلی خرابکاری کردن. اون موقع از آب این آبشار استفاده کردن و ملخ‌ها یک‌جا تلف شدن. این ماجرا هنوز توی ذهن کشاورزای منطقه هست و واسه همین هنوزم از آب این چشمه برای آبیاری زمین‌هاشون استفاده می‌کنن. این آبشار یه اسم دیگه هم داره؛ “تخت سلیمان”. مردم منطقه معتقدن یه سنگ خاصی توی این چشمه بوده که محل نشستن حضرت سلیمان بوده، اما میگن که اجانب این سنگ رو دزدیدن.

فاصله سمیرم تا آبشار آب ملخ

بخش های مختلف آبشار آب ملخ سمیرم

این جاذبه طبیعی از دو بخش اصلی تشکیل شده: سرچشمه و طاقدیس سبزرنگ. سرچشمه از دل کوه بیرون می‌زنه و آب زلال و گوارایی داره که اگه از گرما کلافه شدید، می‌تونید ازش نوش جان کنید. برای دیدن سرچشمه باید راه رو تا بالای آبشار ادامه بدید و از اون بالا از منظره‌ی فوق‌العاده‌ای که جلوتونه لذت ببرید.

اما بخش دیگه، یعنی طاقدیس سبزرنگ، مثل یه پل طبیعی روی رودخانه ماربر خم شده و بدنه اصلی آبشار رو تشکیل می‌ده. وقتی از دور به آبشار نگاه می‌کنید، این قسمت بیشتر به چشم میاد.

پشت آبشار یه پرتگاه خطرناک و زیبا وجود داره که باعث شده آب ملخ یکی از خطرناک‌ترین آبشارهای ایران بشه. این پرتگاه قربانی‌های زیادی گرفته و هنوزم خیلی‌ها توی این منطقه محتاط عمل نمی‌کنن. البته بالای آبشار نرده‌های کوچیکی گذاشتن که یه کم امنیت رو بیشتر می‌کنه، ولی بازم باید خیلی مراقب باشید.

در نزدیکی آبشار هم تخت سلیمان قرار داره. اینجا یه سازه سنگی طبیعی و قدیمی هست که بومی‌ها بهش “قدمگاه سلیمان” میگن. تخت سلیمان توی یه تنگه عمیق قرار داره و مثل یه پل سنگی طبیعی درست شده. اگه به آب ملخ رفتید، حتما یه سری هم به تخت سلیمان بزنید. بومی‌های منطقه می‌تونن بهترین راه رو برای دیدنش بهتون نشون بدن.

پرتگاه آبشار آب ملخ

بهترین زمان سفر به آبشار آب ملخ

بهترین وقت برای رفتن به این آبشار، بهار و تابستونه. چون هوا اونجا خیلی خنکه و دل‌چسبه. وقتی تو اصفهان هوا خیلی گرمه و آدم دلش می‌خواد یه جایی بره که خنک باشه، آب ملخ بهترین گزینه ست. می‌تونی بری اونجا و کنار ش بشینی و از نسیم خنکی که می‌وزه لذت ببری. پیشنهاد میکنم تو این سفر از آبشار شاه لولاک هم دیدن کنید.

امکانات و اقامتگاه آبشار آب ملخ

این منطقه خیلی طبیعت گرد داره، ولی هنوز خیلی بهش نرسیدن. یعنی اینکه امکانات خاصی نداره. مثلا جایی برای پارک ماشین نیست، فقط میتونی ماشینتو تو روستای آب ملخ پارک کنی. رستوران هم که اصلا خبری نیست، پس حتما خودت یه عالمه خوراکی بردار. دور و بر آبشار میتونی آتیش روشن کنی و کباب درست کنی. تو روستا هم نانوایی و مغازه هست که اگه چیزی کم داشتی میتونی بخری. اگه خواستی شب بمونی، میتونی از محلیا خونه یا اتاق اجاره کنی. اینترنت هم که هست، میتونی با دوستات در ارتباط باشی.

جاهای دیدنی اطراف آبشار آب ملخ

آبشار سمیرم یکی از جاهای دیدنی آبشار آب ملخ

آبشار سمیرم

میخوای بری یه آبشار تو دل کوه‌های زاگرس ببینی که خیلی هم معروفه؟ آبشار سمیرم همینجاست! این آبشار قشنگ تو استان اصفهان، نزدیک شهر سمیرم قرار داره. اگه از اصفهان بری سمت جنوب، بعد از حدود ۱۶۰ کیلومتر بهش می‌رسی. بهترین فصل برای رفتن به سمیرم بهار و تابستونه. دور و بر آبشار جاهایی هست که می‌تونی شب رو اونجا بمونی و حالشو ببری. بعد از دیدن این جاذبه هم می تونید برید چشمه ناز و از زیبایی هاش لذت ببرید.

روستای خفر یکی از جاهای دیدنی نزدیک آبشار تخت سلیمان

روستای خفر

یه روستای خیلی خوشگل و ییلاقی هم تو اون اطراف هست به اسم خفر. این روستا خیلی معروفه به سیب و گردوی خوشمزه‌ش. ولی یه چیز جالب دیگه هم داره؛ زمستون‌های خیلی سردی داره! به خاطر همین بهش میگن جهنم سفید! اگه دوست داری یه روستای کوهستانی با طبیعت بکر ببینی، خفر یه گزینه خیلی خوبیه.

آبشار بی بی سیدان یکی از جاذبه های دیدنی آبشار تخت سلیمان

آبشار بی بی سیدان

بی‌بی سیدان یه آبشار خیلی قشنگه که تو روستای بی‌بی سیدانه، همون جایی که یه تنگه معروف به اسم تنگه نازی هست. این آبشار کنار رودخونه سمیرم و آخرهای شهرستان سمیرم، تو جاده‌ای که به یاسوج میره، قرار گرفته. آبش از دل سنگا میریزه پایین و دور و اطرافش خیلی قشنگه. به خاطر همین، تو فصل گرما کلی آدم میرن اونجا تا یه کم خنک شن و از طبیعت لذت ببرن.

منطقه شکار ممنوع حنا در نزدیکی آبشار آب ملخ

منطقه شکار ممنوع حنا

این منطقه یه جورایی پارک ملی خودمونیه که توش شکار کردن ممنوعه تا حیوونا راحت زندگی کنن. اگه از سمیرم حدود ۳۰ کیلومتر به سمت جنوب شرقی بری و ۸ کیلومتر هم از شهر حنا رد بشی، به این منطقه می‌رسی. این منطقه خیلی بزرگه و یه دریاچه‌ی قشنگ هم داره که بهش می‌گن سد حنا. اطراف دریاچه رو کوه‌های بلندی احاطه کردن و کلی رودخونه و چشمه‌ی کوچولو هم هست که آبشون آخرش میره تو همین دریاچه.

 

Related Posts

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *