پارک جنگلی گمبوعه

پارک جنگلی گمبوعه اهواز | معرفی کامل + جاهای دیدنی

پارک جنگلی گمبوعه، بزرگ‌ترین جنگل دست‌کاشت تو خوزستانه و یه‌جورایی واسه خودش یه بهشت سبزه. این جنگل با ۳۰ هکتار وسعت از سال ۱۳۵۳ کلید خورد و کم‌کم تبدیل شد به یکی از بهترین جاذبه های گردشگری اهواز که مردم تو روزای گرم تابستونی واسه فرار از گرما سراغش می‌رن. اصلاً تصور کن! توی این گرمای داغ اهواز، بری یه‌جای خنک و سرسبز، که با سایه درختاش و هوای دلپذیرش حسابی حالتو جا بیاره.

تبلیغات

پارک جنگلی گمبوعه کجاست؟

پارک جنگلی گمبوعه فقط ۱۵ کیلومتر از شمال غرب اهواز فاصله داره، یعنی یه راه خیلی نزدیک برای یه پیک‌نیک خوب و یه روز آروم. این جاذبه توی حمیدیه قرار گرفته. درخت‌های مختلف اینجا، از کهور و کنار گرفته تا اکالیپتوس، فضایی سرسبز و متفاوت از شهر داغ اهواز رو بهت هدیه می‌ده. خصوصاً اگه تو فصل بهار بری، با اون مناظر چشم‌نواز و رنگ‌های سبز و تازه‌ش، دلت نمی‌خواد برگردی خونه!

لوکیشن پارک جنگلی ملی گمبوعه روی نقشه

جنگل گمبوعه

تاریخچه پارک جنگلی گمبوعه

یه زمانی، ماسه‌زارهای غرب اهواز و اطراف حمیدیه برای مردم اون منطقه دردسر شده بود. یعنی طوفان‌های گرد و غبار حسابی اذیتشون می‌کرد. این قضیه به قدری بد شد که مسئولین تصمیم گرفتن یه کاری بکنن. برای همین، توی سال ۱۳۵۳ طرحی ریختن که با کاشت درختچه‌ها و درختای مناسب، این ماسه‌زارها رو تثبیت کنن و از ایجاد طوفان گرد و غبار جلوگیری کنن. اینجوری بود که پارک جنگلی گمبوعه شروع به شکل‌گرفتن کرد. مساحت این پارک جنگلی چیزی حدود ۳۰ هزار هکتاره. ولی خب، فقط ۲۰ هکتار از این فضا برای مردم بازه و می‌تونن توش تفریح کنن، استراحت کنن و از طبیعتش لذت ببرن. این منطقه جزو مناطق شهری حساب نمی‌شه، ولی نزدیکشه و به راحتی می‌تونید برید.

علت نامگذاری جنگل گمبوعه

اسم “گمبوعه” از یه گیاه محلی به اسم “گمبوع” گرفته شده که بهش تو فارسی “خونی‌وش” می‌گن. یکی از گیاه‌های بومی منطقه است که در کنار زیبایی‌هاش، کاربردهای درمانی هم داره. گمبوع به خاطر خواص طبی و شکل ظاهری خاصش همیشه جزو گیاهان مورد توجه مردم محلی بوده.

منطقه گمبوعه

امکانات پارک جنگلی گمبوعه اهواز

از امکانات پارک بگم که استخر، فضای قایق‌رانی، و زمین بازی واسه بچه‌ها داره؛ یعنی همه چی رو محیا کرده که یه روز عالی داشته باشی. تو می‌تونی با قایق کوچولو وسط آب باشی و منظره‌های جنگلی رو تماشا کنی یا رو نیمکت‌ها بشینی و از صدای طبیعت لذت ببری. از اون جاهاست که بدون هیچ دغدغه‌ای می‌تونی نفس بکشی، چون خبری از صدای بوق ماشین و ترافیک شهری نیست.

پارک گمبوعه شبانه‌روزی بازه، پس هر موقع حس و حالش رو داشتی، می‌تونی راهی بشی. مردم اهواز هم واقعاً اینجا رو دوست دارن و واسه همین، یکی از پرطرفدارترین جاهای گردشگری شهر شده. چه برای ورزش، چه عکاسی یا حتی فقط یه استراحت کوتاه، این پارک همه‌چی رو برات فراهم کرده.

تصویری از پارک جنگلی گمبوعه اهواز

جاهای دیدنی نزدیک پارک جنگلی کمبوعه

روستای گمبوعه بزرگ

روستای سرسبز و دنج “گمبوعه بزرگ”، تو ۱۵ کیلومتری شمال اهواز جا خوش کرده و واقعا یه جواهریه تو دل خوزستان. وقتی می‌گیم سرسبز، یعنی تا چشم کار می‌کنه نخل‌های قدبلند و درختای خرما رو می‌بینی. برکه‌های خنک و زلال هم تو دل این روستا جا دارن که واقعا حال آدمو خوب می‌کنن. مردم روستا بیشتر از راه خرماکاری و ماهیگیری زندگی‌شونو می‌چرخونن، ولی دامپروری و کشاورزی هم کلی براشون درآمد داره. دو تا رودخونه خفن هم نزدیک روستا هست: یکی رود کرخه که اصلا معرف حضورت هست، و اون یکی رود شاوور. همین دوتا رود باعث شدن که این منطقه کلی جلگه‌های سرسبز و پرآب داشته باشه. تو دل این گرما، یه همچین سرسبزی‌ای مثل بهشته! اینجا حدود ۳۱۲ تا خانوار زندگی می‌کنن و مردمش واقعا با همدیگه صمیمی و مهربونن. این روستا با میوه‌های خوشمزه و گرمسیریش، محصولات کشاورزی عالی که داره و فضاش که واقعا آروم و بی‌سر و صداست، یه جای فوق‌العاده برای استراحت و ریلکس کردن شده.

برای اینکه بتونید بقیه جاهای دیدنی این شهر رو ببینید، پیشنهاد میکنم با رزرو تورهای یک یا چند روزه از طریق بهترین اژانس هواپیمایی اهواز یه سفر با برنامه ریزی عالی داشته باشید.

جاذبه های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهار × 2 =

مقالات پربازدید

سیری در وب