دانلود pdf نقشه مترو مشهد

نقشه مترو مشهد 1403 همراه با PDF + ساعت کاری و ایستگاه های خطوط

همه میدونیم که تو این کلان ‌شهرهای شلوغ، رسیدن به مقصد به موقع یه دردسره، مخصوصاً تو ترافیک وحشتناک! واسه همین خیلی از مردم ترجیح میدن از مترو استفاده کنن. مشهد هم که از این قاعده مستثنی نیست و با وجود تعداد زیاد مسافر و زائر، بدون مترو رفت و آمد تو این شهر خیلی سخته. تو این مقاله میخوایم با هم نقشه مترو مشهد رو بررسی کنیم و ببینیم هر خط از کجا به کجا میره و چه ایستگاه ‌هایی داره.

پس اگه شما هم مسافر مشهد هستید، این مقاله رو بخونید تا تو رفت و آمداتون راحت تر باشید.

بیشتر بخوانید: جاهای دیدنی مشهد

نقشه مترو مشهد

ساعت کار مترو مشهد

الان فقط خط 1 و 2 مترو فعال هستن و خط 3 و 4 هنوز در حال ساخت هستن. به همین خاطر، فقط این دو خط ساعت کار دارن که اون هم مثل همه جا، از 6 صبح تا 10 شبه. تو جمعه ها و تعطیلات رسمی مثل عید نوروز و محرم هم مترو با یه ساعت تاخیر کارش رو شروع می کنه، یعنی از 7 صبح تا 10 شب می تونید سوارش بشید. فقط یادتون باشه که دقیقاً ساعت 10 شب درها بسته نمیشه، بلکه آخرین قطار ساعت 10 راه می افته و بعد از اینکه به ایستگاه آخر رسید، دیگه مترو تعطیله.

ساعت کار مترو مشهد

نقشه خطوط مترو مشهد

خب طبیعتاً نقشه خطوط مترو تو هر ایستگاه، هم رو سکو و هم تو خودِ واگن ‌ها هست، ولی اگه یه نسخه ازش رو تو گوشیت داشته باشی خیلی کارت راحت‌تر میشه. واسه همین پیشنهاد می ‌کنم این پی دی اف رو سیو کنی که هر وقت لازمت شد بتونی ازش استفاده کنی. الان تو مشهد، 4 تا خط مترو داریم که تو مسیرهای مختلف می ‌رن. از این 4 تا خط، 2 تاشون فعلاً فعال هستن و 2 تا خط دیگه هم در حال ساخته شدن.

ایستگاه های خط یک و دو مترو مشهد

ایستگاه های مترو مشهد روی گوگل مپ

تصاویر نقشه مترو مشهد خیلی واضح نیستن. سخته که بفهمی نزدیک‌ترین ایستگاه مترو به یه جایی که می‌خوای بری کجاست و نمی‌دونی از کجا تا ایستگاه مترو چقدر راهه. فقط کافیه خطوط مترو رو به گوگل مپ اضافه کنی.چطوری؟ روی تصویر زیر کلیک کن تا نقشه گوگل باز بشه. روی ستاره بزن تا نقشه رو بوکمارک کنی.

ایستگاه های خط یک مترو مشهد

خط یک متروی مشهد از وکیل آباد تا فرودگاه شهید هاشمی نژاد میره. تو نقشه مترو با رنگ سبز مشخص شده و 24 تا ایستگاه داره. یه ایستگاه مشترک هم با خط 2 مترو تو میدان تقی آباد (ایستگاه شریعتی) داره.

میخوای بری طرقبه، شاندیز، یا رستوران پدیده شاندیز؟ دلت میخواد بری باغ وحش، شهربازی کوهستان پارک، یا نمایشگاه بین المللی؟ مشکلی نیست! فقط کافیه سوار خط یک مترو بشی و به راحتی به مقصدت برسی!

با خط یک مترو میتونی بری:

پارک ملت

دانشگاه فردوسی

بازار زیست خاور

بازار هفده شهریور

ترمینال

فرودگاه

پس معطل چی هستی؟ سوار مترو شو و به یه عالمه جای تفریحی و دیدنی برو!

این خط صبح ها از ساعت 6 تا 10 شب و تو روزهای تعطیل از 7 صبح تا 10 شب بازه. هر 4.5 تا 6 دقیقه یه قطار میاد، البته تو ساعات شلوغی ممکنه بیشتر طول بکشه. این خط تو 16 ساعت شبانه روز میتونه 170 هزار نفر رو جابجا کنه.

آدرس نام ایستگاه ردیف
انتهای وکیل‌آباد، سه‌راهی طرقبه-شاندیز ایستگاه وکیل‌آباد ۱
بزرگراه وکیل‌آباد، کوهستان پارک ایستگاه کوهستان پارک ۲
تقاطع وکیل‌آباد – نمایشگاه ایستگاه نمایشگاه ۳
تقاطع وکیل‌آباد – اقبال لاهوری ایستگاه اقبال لاهوری ۴
تقاطع وکیل‌آباد – صیاد شیرازی ایستگاه صیاد شیرازی ۵
تقاطع وکیل‌آباد – صدف ایستگاه صدف ۶
تقاطع وکیل‌آباد – هفت تیر ایستگاه هفت تیر ۷
تقاطع وکیل‌آباد – دانش‌آموز ایستگاه دانش‌آموز ۸
تقاطع وکیل‌آباد – سیدرضی ایستگاه سیدرضی ۹
تقاطع وکیل‌آباد – کوثر ایستگاه کوثر ۱۰
تقاطع وکیل‌آباد – امامت ایستگاه پارک ملت ۱۱
میدان آزادی، ابتدای بلوار ملک‌آباد ایستگاه آزادی ۱۲
سه‌راه خیام ایستگاه خیام ۱۳
میدان فلسطین ایستگاه فلسطین ۱۴
خیابان احمدآباد، چهارراه کلاهدوز ایستگاه طالقانی ۱۵
خیابان احمدآباد، ابتدای خیابان قائم ایستگاه قائم ۱۶
میدان دکتر شریعتی (تقی‌آباد) ایستگاه شریعتی ۱۷
خیابان بهار، چهارراه لشکر ایستگاه امام خمینی ۱۸
میدان بسیج ایستگاه بسیج ۱۹
چهارراه نخریسی ایستگاه هفده شهریور ۲۰
تقاطع نخریسی – پروین اعتصامی ایستگاه پروین اعتصامی ۲۱
بزرگراه بسیج، ابتدای خیابان نخریسی ایستگاه غدیر ۲۲
میدان پرواز، ابتدای ورودی فرودگاه ایستگاه بوستان ریحانه ۲۳
فرودگاه شهید هاشمی‌نژاد ایستگاه فرودگاه شهید هاشمی‌نژاد 24

 

بیشتر بخوانید: نقشه حرم امام رضا و راهنمای بازدید

 

ایستگاه های خط دو مترو مشهد

خط ۲ متروی مشهد، همون خط آبی رنگ توی نقشه، از آخر طبرسی شمالی، نزدیکای روستای کشف، شروع می‌شه و تا رضاشهر می‌ره. طول این خط حدود ۱۴.۵ کیلومتریه و ۱۳ تا ایستگاه داره.

۶ تا از ایستگاه‌ها، از آخر طبرسی تا میدان شهدا، توی فاز اول خط ۲ که سال ۱۳۹۵ افتتاح شد، ساخته شدن. بقیه ایستگاه‌ ها هم تا سال ۱۳۹۸، توی فازهای بعدی به مرور افتتاح شدن. خط ۲ مترو از ساعت ۶ صبح تا ۱۰ شب فعال هست و مسافر می‌بره. فاصله بین دو تا قطار توی این خط هم تقریباً ۱۰ دقیقه است.

آدرس نام ایستگاه ردیف
انتهای طبرسی شمالی ایستگاه طبرسی ۱
بین طبرسی شمالی ۱۴ و ۱۶ ایستگاه ولایت ۲
میدان فجر ایستگاه فجر ۳
خیابان طبرسی، چهارراه گاز ایستگاه نبوت ۴
خیابان طبرسی، چهارراه برق ایستگاه شهید مفتح ۵
میدان راه‌آهن ایستگاه راه‌آهن ۶
میدان شهدا ایستگاه شهدا ۷
میدان سعدی ایستگاه سعدی ۸
میدان دکتر شریعتی (تقی‌آباد) ایستگاه شریعتی ۹
خیابان کوهسنگی، بالاتر از بلوار ملاصدرا ایستگاه الندشت ۱۰
انتهای کوهسنگی، بوستان کوهسنگی ایستگاه کوهسنگی ۱۱
میدان شهید کاوه (جام عسل) ایستگاه شهید کاوه ۱۲
میدان شهید جوان، دانشگاه علوم پزشکی مشهد ایستگاه سلامت ۱۳

ایستگاه های خط چهار مترو مشهد

ایستگاه های خط سه مترو مشهد

خط 3 مترو مشهد یه جورایی میشه گفت مهم‌ ترین خط مترو تو آینده شهره. این خط با 28 کیلومتر طول، جنوب شرق مشهد رو به شمال غربش وصل می ‌کنه. از سال 94 شروع به ساختنش کردن و هنوز تموم نشده و در حال حفاری و ساختِ.

تو نقشه مترو مشهد، خط 3 رو با رنگ قرمز نشون دادن. 24 تا ایستگاه داره که از شهرک ابوذر شروع میشه و تا پایانه جدید اتوبوسرانی برون ‌شهری غرب مشهد ادامه پیدا می ‌کنه. مسیر خط 3 از پایانه اتوبوسرانی که آخر خیابون امام رضاست شروع میشه، از چهارراه خسروی و چهارراه شهدا رد میشه و به میدان شهدا می ‌رسه. تو این مسیر هم به زائران حرم امام رضا و هم به بقیه مردم خدمات ارائه میده.

بعدش، خط 3 تا میدان فردوسی ادامه پیدا می ‌کنه، از میدان جانباز رد میشه و با عبور از بلوار جانباز به بزرگراه امام علی می ‌رسه. بعد از طی کردن تمام مسیر امامیه، به اراضی امامیه می ‌رسه و در نهایت به پایانه جدید اتوبوسرانی برون ‌شهری غرب مشهد ختم میشه.سرعت قطارهای این خط بین 36 تا 80 کیلومتر در ساعته. یه جورایی میشه گفت با یه چشم به هم زدن، یه عالمه آدم رو از یه نقطه شهر به یه نقطه دیگه می‌بره! خط 3 می‌تونه تو هر ساعت 20 هزار نفر رو جابجا کنه.

خلاصه که خط سه مترو مشهد یه پروژه خیلی مهم و بزرگه که می ‌تونه خیلی تو حمل و نقل عمومی شهر تاثیر بذاره و ترافیک رو کم کنه.

ایستگاه های خط چهار مترو مشهد

خط ۴ متروی مشهد یه خط جدیده که قراره از بلوار حر تا خواجه ربیع (از شرق به شمال) ساخته بشه. طول این خط ۱۷.۵ کیلومتریه و کار حفاریش از سال ۱۴۰۰ شروع شده. این خط ۶ تا ایستگاه داره که ۲ تا از این ایستگاه‌ها توی شارستان و نزدیک حرم مطهر امام رضا قرار دارن. یه مزیت دیگه این خط هم اینه که تو میدان شهدا به خط ۲ مترو وصل میشه.

روی نقشه، خط ۴ با رنگ نارنجی مشخص شده. مسیر این خط از خواجه ربیع شروع میشه، از میدان شهدا عبور می‌کنه و بعد به سمت حرم مطهر میره. بعد از حرم، خط ۴ از بلوار مصلی به سمت شهرک شهید رجایی، جاده سرخس و بلوار حر و در نهایت میدان شهید عباس‌پور می‌ره.

یه خبر خوب هم اینکه بعد از افتتاح این خط، زائران می‌تونن به راحتی و از نزدیک‌ترین نقطه به حرم مطهر امام رضا دسترسی داشته باشن.

قیمت بلیط مترو مشهد

قیمت بلیط متروی مشهد

استفاده از مترو مشهد برای جابه‌جایی در این شهر، مانند مترو تهران و اصفهان، نیازمند تهیه بلیط است. برای آسودگی و صرفه‌جویی بیشتر، استفاده از بلیت‌های شارژی به جای بلیط تک‌سفره توصیه می‌شود. قیمت بلیط تک‌سفره 2000 تومان و بلیط با کارت مترو 1200 تومان است

قیمت بلیط‌ها هر ساله کمی افزایش می‌یابد. تهیه کارت مترو مقرون به صرفه‌تر است. می‌توانید کارت مترو را از گیشه‌های ایستگاه‌های مترو یا نمایندگی‌های فروش تهیه کنید.با شارژ کارت مترو، می‌توانید از تخفیف در قیمت بلیط‌ها بهره‌مند شوید.

مزایای استفاده از کارت مترو:

  • راحتی: نیازی به خرید بلیط تک‌سفره در هر سفر نیست.
  • صرفه‌جویی: قیمت بلیط با کارت مترو ارزان‌تر است.
  • سرعت: از صف خرید بلیط عبور می‌کنید و سریع‌تر سوار مترو می‌شوید.
  • امنیت: کارت مترو قابل شارژ مجدد است و در صورت مفقود شدن قابل مسدود کردن است.

 

دانلود پی دی اف نقشه مترو مشهد

 

بیشتر بخوانید: هتل های نزدیک حرم امام رضا

Related Posts

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوزده − 2 =

مقالات پربازدید