موزه و گنجینه اسناد شیراز

افتتاح موزه‌ای منحصر به فرد در شیراز: نگین انگشتری تاریخ ایران

«موزه و گنجینه اسناد» کتابخانه مرکزی و مرکز اسناد دانشگاه شیراز روز گذشته در سفر وزیر کشور به شیراز افتتاح و در آن بروی علاقمندان فرهنگ و تاریخ ایران و فارس گشوده شد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، دانشگاه شیراز به عنوان دانشگاه مادر و جامع شیراز جایگاه برجسته علمی و فرهنگی در پایتخت فرهنگ و هنر ایران دارد، بگونه‌ای که رهبر معظم انقلاب آن را “دارالعلمی در دارالعلم” خوانده‌اند.

این مرکز دانشگاهی میزبان کتابخانه‌ای است که بر اساس گفته رئیس این دانشگاه، براساس گزارش ایرانداک، بزرگ‌ترین مخزن کتاب دانشگاه‌های کشور است.

دکتر محمد مؤذنی درباره کتابخانه مرکزی و مرکز اسناد دانشگاه شیراز گفت: این کتابخانه دانشگاهی۱۶۰ هزار عنوان کتاب فارسی، ۹۵ هزار عنوان کتاب لاتین، بیش‌از ۳۰هزار سند تاریخی و ارزشمند، ۶ هزار و ۵۰۰ عنوان کتاب مرجع، ۱۲هزار عنوان کتاب تخصصی کودک و نوجوان، سه هزار و ۲۰۰ روزنامه از زمان قاجار تاکنون، ۲۶هزار عنوان نسخ خطی و چاپ سربی و ۲۷هزار پایان‌نامه کارشناسی ارشد و رساله دکتری را در خود جای داده است.

کتابخانه مرکزی دانشگاه شیراز با حدود ۱۱ هزار متر مربع زیربنا، اکنون علاوه بر انچه که داشت، از موزه اسناد ارزشمندی نیز میزبانی می‌کند که گنجینه‌ای از تاریخ و هنر ایران است.

موزه و گنجینه اسناد دانشگاه شیراز چطور شکل‌گرفت؟

به رئیس کتابخانه مرکزی و مرکز اسناد دانشگاه شیراز درباره روند ایجاد «مجموعه موزه و گنجینه اسناد» کتابخانه مرکزی و مرکز اسناد دانشگاه شیراز گفت: وجود دومجموعه ارزشمند کتاب‌های سنگی و سربی و جمع‌آوری حدود سی‌هزار سند از تاریخ فرهنگ و تمدن ایران که به دهه‌ ۴۰ بازمی‌گردد، ما را بر آن داشت تا به فکر ایجاد موزه‌ای در دل کتابخانه‌ مرکزی و مرکز اسناد دانشگاه شیراز باشیم.

به گفته فرزانه عفیفیان شکل‌گیری این موزه در دانشگاه شیراز از خرداد ماه ۱۴۰۱ برنامه‌ریزی و با استفاده از همفکری صاحب‌نظران میراث فرهنگی و کتابخانه‌ اسناد ملی و موزه‌های خصوصی اجرایی شد.

او توضیح داد: در این مدت، همزمان برای آفت‌زدایی، اسیدزدایی نسخ خطی و اسناد و دیجیتال‌سازی، دسته‌بندی و ورود اطلاعات اسناد اقدام شد و پاییز ۱۴۰۲، کار ساخت و تجهیز موزه و گنجینه اسناد به سرانجام رسید.

بیشتر بخوانید: جاهای دیدنی شیراز

Related Posts

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوزده + 5 =

مقالات پربازدید