غار آق بلاغ یا آغ‌ بولاق

غار آق بلاغ یا آغ‌ بولاق | مسیر دسترسی + لوکیشن و عکس

غار آق بلاغ، که به اسم‌های آغ بلاغ، آغ بولاغ و آق‌ بلاق هم می‌شناسنش، یه غار قشنگ و دیدنیه که تو ۱۸ کیلومتری شمال شرقی هشترود، نزدیک روستای آق بلاغ هستش. یکی از غارهای ایران هستش که کوهنوردها و طبیعت‌گردها عاشقش هستن. اگه تبریز رو برای سفر انتخاب کردی، حتما یه سر به این غار بزن. یه تجربه‌ی فوق‌ العاده منتظرته!

غار آغ بلاغ هشترود

غار آق بولاغ کجاست؟

برای رفتن به این غار استالاکتیته، اول باید بری روستای قره چمن، بعدش هم روستای آق بلاغ. اگه با ماشین خودتی، پایین ورودی غار یه پارکینگ هست که می‌تونی ماشین رو بذاری اونجا.

آدرس کامل: آذربایجان شرقی – مابین هشترود و قره چمن – روستای آقبلاغ مهمان – ورودی روستای اقبلاغ – در بالای کوه کچل (کچل داغ)

غار آغ بلاغ بستان آباد

مشخصات غار آق بلاغ

این غار که یکی از جاهای دیدنی تبریز حساب میشه، روی کله کمر قرار گرفته. ارتفاعش از سطح دریا ۲۱۱۰ متره که حسابی بلنده! غار آق بلاغ خیلی قدیمیه! قدمتش به دوره اشکانیان و حتی قبل از اون می‌ رسه. یعنی خیلی سال پیش ساخته شده. عرض دهانه غار هم ۲ متره.

از دهنه غار که رد شدی، یه اتاقک کوچولو می‌بینی که ۳ در ۴ متره. چند تا قبر هم داخلش هست که متاسفانه غارت شدن. انگار قبلاً جسدها رو توی کوزه‌های سفالی می‌ذاشتن و دفن می‌کردن. از این اتاقک که به سمت جنوب بری، بعد از ۱۰۰ متر یه چاه می‌بینی. چاهه یه شیب تند داره و ۳۰ متر می‌ره پایین. یه عالمه قندیل آهکی قشنگ هم داخلش داره که می‌تونی از دیدنشون لذت ببری.

اگه میخوای بری اونجا حتما باید با یه تیم غارنوردی کاربلد و با تجهیزات کامل بری. شوخی نیس ها، غار خطرناکه و ممکنه گم بشی یا آسیب ببینی. باورت میشه که با وجود این همه آدمی که میرن تو غار، تا حالا هیچ کس نتونسته تا تهش بره؟ انگار یه راز بزرگ ته این غاره که هیچ کس نمیتونه کشفش کنه.

اطلاعات غار آق بلاغ

افسانه غار آغ بولاق چیست؟

میگن یه زمانی یه راس گاو، میرن تو غار و بعد از هفت سال، با هفت تا گوساله یا گاو دیگه از غار بیرون میاد! البته معلومه که همش یه افسانه است و واقعیت نداره.

چون اولا یه زمانی این غار دهانه خیلی کوچیکی داشت، انقدر تنگ و باریک بود که رفت و آمد حسابی سخت بود. مردم مجبور بودن خم بشن و خودشون رو یه جوری توی غار جا بدن. فقط چند ساله که با دینامیت دهانه غار رو بزرگتر کردن.

دوم اینکه تو غار به اندازه هفت تا گاو غذا نیست! هفت تا گاو چجوری میخوان تو اون سوراخ زندگی کنن و سیر هم بشن؟!

سوما مگه میشه گاو ماده بدون گاو نر بچه بزنه؟! این چه کاریه؟! اصلاً منطقی نیست که یه گاو هفت تا گوساله بدون هیچ کمکی دنیا بیاره.

غار آغ بولاق یه زمانی پناهگاه امن برای مردم بود. وقتی بلایای طبیعی مثل سیل و زلزله اتفاق می افتاد، یا اینکه از دست دشمن فرار می کردن، به داخل غار پناه می بردن. مثل یه خونه امن بود که ازشون در برابر خطرات محافظت می کرد.

 

Related Posts

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پنج × دو =

مقالات پربازدید