عید شیراز کجا بریم خوش بگذره

عید شیراز کجا بریم خوش بگذره؟

شیراز تو عید و تعطیلات نوروز حسابی شلوغ میشه. کلی از مردم ایران تو نوروز ۱۴۰۲ راهشون رو کج کردن سمت شیراز و کلی از جاهای دیدنیش رو پر از آدم کردن. البته که شیراز تو هر فصلی یه چیزی داره، مخصوصاً بهار که بهار نارنج‌ ها شکفتن و کل شهر بوی خوش می‌گیره. حالا میخوایم با هم بریم ببینیم تو نوروز 1403 میشه تو شیراز کجاها رو دید که خوش بگذره:

بهترین مکان های شیراز در عید

باغ عفیف آباد (تاریخی، طبیعی و موزه)

و شیراز یه باغ تاریخی خوشگل هستش که اسمش “باغ عفیف آباد” یا “باغ گلشن”ه. این باغ الان یه جور موزه نظامی بزرگه که میشه توش کلی ادوات جنگی قدیمی مثل شمشیر، تفنگ، توپ و تانک رو دید.جالبه که بدونید باغ عفیف آباد جزو آثار ملی ایران هم هست و زیر نظر ارتشه. یه جای عالی برای کسایی که به تاریخ و جنگ افزارها علاقه دارن!

باغ عفیف آباد بهترین مکان برای سفر عید به شیراز

باغ عفیف آباد یه باغ قشنگ و قدیمی تو شیراز هست که از دوره صفویه یادگاریه. توی اون زمان، شاه‌های ایران برای تفریح و خوشگذرانی به این باغ می‌اومدن. باغ عفیف آباد پر از چیزای دیدنیه، مثل:

  • کاخ سلطنتی: که الان شده موزه نظامی و توش کلی سلاح و ابزار جنگی از دوره‌های مختلف تاریخ ایران می‌تونی ببینی.
  • حمام سنتی: که یه حمام قشنگ و قدیمی با معماری خاص ایرانه.
  • باغ ایرانی: با یه عالمه گل و گیاه و درخت و حوض و آب‌نما که آدم رو محو خودش می‌کنه.
  • قهوه‌خانه سنتی: که می‌تونی یه چایی یا قهوه بزنى و از حال و هوایی که داره لذت ببری.

ساعت بازدید : از 8 تا 20

باغ و عمارت شاپوری (تاریخی، طبیعی و رستوران)

تو شیراز که پر از باغ و عمارته، یه جای خاص هست که دل هر آدمی رو می‌ بره. اسمش عمارت شاپوریه. یه قصر قشنگ که از دوره پهلوی اول مونده و با معماری قاجاریش، آدم رو می‌بره تو یه دنیای دیگه. این عمارت انقدر قشنگه که جزو اولین بناهایی هست که به سبک معماری آزادانه ساخته شده و اسمش تو فهرست آثار ملی ایران هم ثبت شده. حالا یه خبر خوب! عمارت شاپوری الان شده یه کافه و رستوران دنج و شیک. می‌تونی بری اونجا یه قهوه خوشمزه بخوری و از دیدن زیبایی‌های این عمارت تاریخی لذت ببری.

سفر عید به باغ و عمارت شاپوری شیراز

تو عمارت شاپوری یه عالمه گل و بلبل و درخت می بینی که آدم دلش میره واسه یه چای و یه کیک تو هوای آزاد. فرقی نمی‌کنه که اهل چایی هستی یا قهوه، تو این کافی‌شاپ هرچی که بخوای پیدا می‌ کنی.غذاهاشون هم حرف نداره! انواع کباب، کوفته، لاپلویی، دیزی، خورشت و… خلاصه که هرچی که دلت بخواد. یه عالمه دسر خوشمزه هم دارن، مثل فالوده معروف شیراز که یه چیز دیگه‌ست!

خلاصه که اگه دنبال یه جای دنج و خوشگل واسه عید می‌ گردی، عمارت شاپوری عالیه.

ساعت بازدید: از 8 تا 23

 

 

خانه زینت الملک (تاریخی، فرهنگی و موزه)

اگه دنبال یه جای خوشگل و باحال تو شیراز می‌گردی که هم تاریخی باشه و هم تو فصل بهار یه عالمه گل و بلبل داشته باشه، حتما یه سر به خانه زینت‌الملک بزن. این خونه قشنگ که قبلاً مال دختر قوام‌الملک، یکی از حاکم‌ های فارس بوده، پر از نقاشی‌های قشنگ و تزئینات ظریف دوره قاجاره.

تاریخچه:

ساخت این خونه از سال ۱۲۵۱ شمسی شروع شده و ۱۲ سال طول کشیده تا بالاخره تو سال ۱۲۶۳ شمسی تموم بشه.
خاندان قوام‌الملک که یه زمانی حاکم فارس بودن، دستور ساخت این خونه رو دادن.
خانه زینت‌الملک دقیقا تو جنوب غربی باغ نارنجستان قوام قرار داره و با یه راه پله زیرزمینی به هم وصل می‌شن.

مشخصات:

بیشتر از ۲۰ تا اتاق تو این خونه پیدا می‌شه.
زیربنای خونه حدود ۲۷۰۰ متر مربعه و باغش هم ۳۲۰۰ متر مربع مساحت داره.
بهار که میشه، باغ خونه پر از گل و بلبل میشه و یه جای فوق‌العاده برای گشت و گذاره.

سفر عید به شیراز به خانه زینت الملک

خانه زینت‌الملک یه عمارت دو قسمتیه که یه اندرونی و یه بیرونی داره. یه تالار معروف به اسم شاه‌نشین هم تو قسمت غربی‌ش پیدا می‌شه. کل این خونه یه نمونه ناب از خونه‌های قاجاریه که با معماری مدرن اروپایی ترکیب شده.

تصور کن یه عالمه گچ‌کاری و آینه‌کاری ظریف، نقش و نگارهای چوبی، معرق‌کاری، کتیبه و حکاکی‌های پر از جزییات، باغچه‌های قشنگ، حوض‌های فیروزه‌ای، کاشی‌کاری‌های چشم‌نواز، نقاشی‌های دیواری از زن‌های شیک اروپایی، تزیینات سنتی داخلی و… همه اینا یه گوشه‌ای از زیبایی‌های این خونه تاریخین.

تو این خونه کلی انجمن‌های مختلف دور هم جمع شدن، مثل دوستداران طبیعت، عکاس‌ها، نقاش‌ها، عاشقان تاریخ و حتی کسایی که به دنبال کمک به بچه‌های کار هستن.

علاوه بر این، کتابخانه‌های “عبدالعلی دستغیب” و “تخصصی تاریخ و هنر” هم اینجا هستن که می‌تونی کلی کتاب توشون پیدا کنی. یه نگارخانه هم برای دیدن نقاشی‌ها و مجسمه‌ها وجود داره و یه موزه تاریخ فارس که پر از اشیاء قدیمی و قشنگه.

اما یه چیز جالب دیگه هم توی زیرزمین این خونه منتظرت هست: “موزه مادام توسو ایران”! اینجا می‌تونی مجسمه‌های مومی مشاهیر شیراز رو از نزدیک ببینی و باهاشون عکس یادگاری بگیری.

ساعت بازدید: 8 تا ۲۱

 

بیشتر بخوانید: عکس جاهای دیدنی شیراز

 

باغ نارنجستان قوام (تاریخی، موزه، مرکز خرید و تفریحی)

تو شیراز که پر از باغ و بوستان قشنگه، یه باغ هست که یه چیز دیگه‌ست: باغ نارنجستان قوام. بهار که میشه، این باغ میشه یه تیکه از بهشت! درختای نارنج پر از شکوفه می‌شن و بوی بهار همه جا رو پر می‌کنه.

این باغ قشنگ رو یه آقایی به اسم “علی‌محمد خان قوام” (پسر یه آدم بزرگ تو دوره زندیه) سال ۱۲۵۷ ساخت. ساختنش 10 سال طول کشید تا بالاخره این باغ بهشتی تموم شد. باغ دو تا قسمت داره: اندرونی و بیرونی. یه تونل هم این دو تا قسمت رو به هم وصل می‌کنه.

حالا یه خبر خوب: باغ نارنجستان قوام جزو آثار ملی ایران ثبت شده، پس حتما یه سری بهش بزن و از زیبایی‌هاش لذت ببر!

عکس باغ نارنجستان قوام شیراز

باغ نارنجستان قوام حدود 3500 متر مربع مساحت داره. دور تا دور باغ هم پر از ساختمونه، جوری که زیربنای کل این مجموعه به 940 متر مربع می‌رسه.

تو این باغ کلی چیزای قشنگ می‌تونی پیدا کنی، مثل:

  • مکتب‌خانه قوام: که الان بهش می‌گن “خانه عراقی‌ها”
  • حسینیه قوام: یه جای مذهبی برای عزاداری
  • حمام گچینه: یه حمام تاریخی با معماری قشنگ
  • اندرونی قوام: که بهش می‌گن “خانه زینت‌الملک” و جای زندگی خانواده قوام بوده
  • دیوان‌خانه قوام: که الان بهش می‌گن “موزه نارنجستان” و پر از اشیاء قیمتی و قدیمی
  • حمام اختصاصی قوام: که فقط خانواده قوام ازش استفاده می‌کردن

البته یه زمانی تو این باغ چیزای دیگه‌ای هم بوده، مثل زنجیرخانه، اصطبل و بازارچه، ولی بعدها که خیابان لطفعلی خان زند رو کشیدن، خراب شدن.

ساعت بازدید: 8 تا 20

 

 

سرای مشیر (تاریخی، مرکز خرید، تفریحی)

تو شیراز یه بازار تاریخی هستش به اسم سرای مشیر یا سرای گلشن. این بازار از دوره قاجار مونده و دقیقا جنوب شرقی بازار وکیل قرار داره. یه زمانی بهش کاروان‌سرای مشیر هم می‌گفتن.

سرای مشیر شیراز بازار

سرای مشیر یه بنای هشتی شکل داره و خیلی شبیه بازار وکیله. دور تا دورش پر از حجره‌های خوشگل و طاق و گنبدهای رنگارنگه که آدم دلش می‌خواد توش گم بشه.

تو این بازار می‌تونی کلی صنایع دستی ناب فارس مثل قالیچه، مینیاتور، ظروف مسی و قلم‌کاری پیدا کنی و یه عالمه سوغاتی قشنگ برای خودت و دوستات بخری.

ساعت بازدید: 9 تا 21

Related Posts

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

13 − 1 =

مقالات پربازدید