روستای کریک

روستای کریک | معرفی + اقامت + جاهای دیدنی

قراره باهاتون درباره روستای پلکانی کریک، که به ماسوله جنوب ایران هم معروفه، حرف بزنیم. تو این مطلب، می‌خوایم ببینیم این روستا کجاست، چه جاهای دیدنی داره و چطوری می‌شه بهش سفر کرد. روستای کریک با خونه‌های پلکانی و طبیعت خوشگلش، حسابی حال آدمو جا میاره. فرشید کرمی، معاون گردشگری کهگیلویه و بویراحمد، می‌گه تو معماری ایران، روستاهایی مثل کریک رو به خاطر شباهت معماریشون، به اسم ماسوله‌ای می‌شناسن. از این نوع روستاها توی گوشه‌و‌کنار ایران هم پیدا می‌شه.

تبلیغات

 روستای کریک کجاست؟

روستای کریک توی ۱۵ کیلومتری جنوب غربی شهر سی‌سخت، مرکز شهرستان دنا و ۲۵ کیلومتری شهر یاسوج، مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد واقع شده. این روستا توی شهرستان دنا قرار داره و مردمش لر زبان هستن و از زاگرس‌نشینان جنوبی به حساب میان. یکی از قدیمی‌ترین روستاهای دناست که توی ارتفاعات بلند دنا قرار گرفته و حدود ۱۷۰۰ متر از سطح دریا بالاتره. یکجانشینی تو این منطقه به دوران قبل از مهاجرت آریایی‌ها به فلات ایران برمی‌گرده. همچنین، یه شاهراه تاریخی که از ۱۵ کیلومتری کریک رد می‌شده، باعث شده که تجارت و رفت‌وآمد تو این ناحیه حسابی رونق داشته باشه.

لوکیشن روستای کریک روی نقشه

روستای کریک سی سخت

معرفی روستای کریک سی سخت

روستای کریک زمستون‌های سخت و پربرفی داره، ولی تابستوناش خنک و حسابی دل‌پذیره. این روستا به خاطر درختای سیب، انگور، هلو و سپیدارهای بلندش خیلی جذابه. خونه‌هاش هم جوری ساخته شدن که بوم هر خونه، حیاط خونه بالایی می‌شه. یه قنات قدیمی هم توی این روستا هست که جزو آثار تاریخی و فرهنگی استان به حساب میاد.

وجود مزارع برنج و دره‌ای با مناظری بکر و زیبا، که رودخانه‌ای از ارتفاعات دنا توش جریان داره، به این روستا یه زیبایی خاص داده. درآمد مردم کریک بیشتر از زراعت، دامداری و باغداری تأمین می‌شه و تعدادی هم تو بخش خدمات و صنایع دستی کار می‌کنن.

روستای کریک در یاسوج

جاهای دیدنی روستای کریک

کریک یه روستای خوشگل و دیدنیه که اگه بخوای بری قله دنا، حتما ازش رد می‌شی. این روستا خیلی به سی سخت، اون منطقه‌ی ییلاقی معروف، نزدیکه. اگه اهل تاریخ باشی، کلی جاهای دیدنی تو کریک پیدا می‌کنی؛ مثلاً چند تا امامزاده معروف مثل عسگر، اسحاق داره که خیلی باصفان. یه بقعه هم هست که یه کم خراب شده و به امامزادگان علی و شاه نعمت‌الله تعلق داره. یه چیز دیگه که کریک رو خاص کرده، قالی و گلیم‌هایی هست که اهالی روستا با دستای خودشون می‌بافن. این قالی‌ها و گلیم‌ها طرح‌های خیلی قشنگی دارن و یادگاری‌های خوبی از سفرت می‌شه.

مطلب پیشنهادی : آبشار کمر دوغ | مسیرهای دسترسی + مشخصات و جاهای دیدنی

اقامت در روستای کریک

آداب و رسوم اهالی کریک

قدیم الایام، تو این روستا رسم بود که تو شبای بزرگ، دور هم جمع می‌شدن و شاهنامه می‌خوندن. ماه محرم هم که دیگه جای خودشو داشت، تعزیه داشتن. عید نوروز که می‌شد، همه با هم می‌رفتن کنار امامزاده عسگر و کلی دعا می‌خوندن که سال خوبی داشته باشن. اون موقع‌ها عروسی و حنابندون خیلی باصفا بود، همه با هم خوش می‌گذروندن و کلی شادی می‌کردن.

اگه دوست داری با ماسوله دوم ایران آشنا بشی، مقاله روستای اسفیدان رو از دست نده.

جاهای دیدنی کریک

اقامت در روستای کریک

اگه میخوای تو روستای کریک بمونی، جای نگرانی نیست! میتونی تو یکی از اون خونه های سنتی و بامزه که بهشون میگن اقامتگاه بومگردی بمونی، یا اگه اهل طبیعت باشی، یه چادر بزنی و وسط دل طبیعت شب رو صبح کنی.سوغات این روستا که حرف نداره! از گندم و جو بگیر تا انواع میوه های خوشمزه مثل انگور، هلو و زردآلو. محصولات دامی مثل شیر تازه و کره محلی هم که دیگه نگم برات! زن های روستا هم دستشون خیلی پره. از گلیم و قالی گرفته تا سوزندوزی های خوشگل و سبدهای حصیری بافته شده، هرچی بخوای اینجا پیدا میشه.

پیشنهاد میکنم اگر به این روستا رفتید، حتما از غار ده شیخ هم بازدید کنید.

Related Posts

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات پربازدید

سیری در وب