دریاچه چورت ساری

معرفی دریاچه چورت ساری [بهشت مازندران] + لوکیشن و نظرات مردم

دریاچه چورت ساری، یه تیکه نگین قشنگ وسط جنگل‌ های مازندرانه که دوستدارای طبیعت عاشقش می‌ شن. این دریاچه کوچولو، مثل یه آینه ‌ی عمیقه که تمام زیبایی ‌های طبیعت رو توش می‌تونی ببینی. صبح که می ‌رسی کنار دریاچه، صدای پرنده‌ ها و مه روی آب، یه عالمه بهت آرامش می ‌دن. درخت‌های دور و بر دریاچه هم قشنگ قابش کردن و یه منظره ‌ی بی‌نظیر خلق کردن.

دریاچه چورت که محلی ‌ها بهش می‌ گن “میانشه”، همیشه قشنگه، ولی بهار و پاییز یه چیز دیگس. پاییز که می‌ شه، درخت‌ها هزار رنگ می‌ شن و یه عالمه رنگ قشنگ می ‌ریزن دور و بر دریاچه.

اگه می ‌خوای با این گوهر طبیعی بیشتر آشنا بشی، با ما همراه شو تا یه عالمه چیز قشنگ ببینی.

ماهی های دریاچه چورت

پیدایش دریاچه چورت

همه میشناسنش، چه به اسم چورت، چه به اسم میانشه. یه دریاچه جوون که حدود ۸۰ سال پیش به وجود اومد. داستانش هم جالبه. سال ۱۳۱۸ یه زلزله اومد و زمین لرزید، طوری که مسیر یه چشمه کنار یه دره بسته شد و آب جمع شد و شد این دریاچه قشنگ.

اما یه چیزی این دریاچه رو خاص تر میکنه. بعد از یه مدت، سطح آب دریاچه کم شد و یه عالمه درخت که قبلاً زیر آب بودن، دوباره پیداشون شد. حالا یه منظره فوق العاده خلق شده که آدم دلش میخواد ساعت ها بشینه و تماشاش کنه.

دریاچه چورت تو یه دره عمیق قرار گرفته و دور تا دورش پر از جنگل های بکر و درختای خیلی قدیمیه. شکلش بیضیه و عمقش هم به بارندگی توی سال بستگی داره.

تو این دریاچه پر از ماهی هم هست. یه سری از ماهی ها رو محلی ها انداختن تو آب، یه سری هم با پرنده ها اومدن و اینجا موندن و تولید مثل کردن. خلاصه که ماهیگیری تو این دریاچه حسابی طرفدار داره.

 

آدرس دقیق دریاچه چورت کجاست؟

این دریاچه حدود 10 کیلومتری روستای چورت و بین ساری و کیاسر قرار داره.
اگه بخوای از تهران به این دریاچه بری، 350 کیلومتر راه داری. دریاچه چورت تو جنگل ‌های بکر روستای چورت، تو بخش چهاردانگه شهرستان ساری و 50 کیلومتری جنوب این شهر قرار گرفته.

مسیر دریاچه چورت با ماشین

 

تا خود روستای چورت با ماشین میشه رفت، ولی 11 کیلومتر آخرش جاده خاکی و خیلی باریکه. ماشین های سواری به سختی میتونن از این جاده رد بشن. برای همین دو تا راه داری:

  • پیاده روی: حدود 11 کیلومتر پیاده روی داری تا به دریاچه برسی. این مسیر برای کسایی که عاشق طبیعت گردی هستن عالیه، چون میتونی از زیبایی های جنگل لذت ببری.
  • نیسان کرایه کردن: میتونی از ماشین های نیسان که مال بومی های منطقه هستن استفاده کنی. این نیسان ها به راحتی میتونن از جاده خاکی عبور کنن و شما رو تا کنار دریاچه میبرن.

دریاچه چورت روی نقشه

 

جاذبه های گردشگری دریاچه چورت

دریاچه چورت تو بخش چهاردانگه یه جای دیدنیه که چشمه باداب سورت با اون پله‌ها و رنگ‌های قشنگش آدم رو می‌بره تو یه دنیای دیگه.

حیف که این چشمه با وجود اینکه یه زمانی دومین چشمه آب شور بزرگ دنیا بود، یه مدتیه که خشک شده و دیگه مثل قبل قشنگ نیست.

تو این چند سال، انقدر گردشگر اومده اینجا و رو پله ‌ها عکس گرفته که پله‌ها خراب شدن. قبلاً اینجا ممنوع الورود بود، ولی حالا که چشمه خشک شده، دیگه جذابیت خاصی نداره.

اما مسیر رسیدن به دریاچه چورت خیلی قشنگه، مخصوصاً تو بخش سالاردره. می‌تونی یه ذره تو جنگل پیاده ‌روی کنی و از طبیعت لذت ببری.

سد سلیمان تنگه هم یه جای دیدنی دیگه تو این منطقه است.

آب بندان الندان هم یه جای قشنگه که تو دل جنگل قرار داره و می‌تونی با قایق روی آبش بری. نزدیک‌ ترین راه برای رسیدن به آب بندان از روستای ازنیه، ولی از سه راه الندان هم می ‌تونی بهش برسی.

اوایل بهار که میشه، گل‌های بنفشه، الزی (پیازچه وحشی) و یه عالمه سبزی‌های معطر و دارویی تو این منطقه می‌رویند و قشنگیش دوچندان میشه.

 

اقامتگاه دریاچه چورت

 

اگه حال و هوای کمپینگ و شب نشینی کنار دریاچه چورت رو داری، حتماً یه بار امتحانش کن. زیر اون آسمون پرستاره، یه تجربه فراموش نشدنی خواهی داشت.

 

حالا اگه اهل کمپینگ نیستی، نگران نباش. این منطقه پر از اقامتگاه های مختلفه، از خونه های محلی و ویلا و هتل گرفته تا مهمانسرا و اقامتگاه های روستایی و شهری. توی روستای چورت هم می تونی اقامتگاه های مختلف پیدا کنی. پس با خیال راحت یه جای خوب برای موندن پیدا کن و از زیبایی های دریاچه چورت لذت ببر.

یه سری نکات دیگه هم یادت باشه:

قبل از رفتن، حتماً هواشناسی رو چک کن.

لباس گرم و ضد آب همراهت داشته باش، چون شب ها هوا سرد میشه.

از آشغال نریختن در طبیعت خودداری کن.

به حریم خصوصی اهالی روستا احترام بگذار.

دریاچه چورت در زمستان

امکانات دریاچه چورت ساری

دریاچه چورت یه جای بکر و دست نخورده تو ایرانه که عاشق طبیعت رو مجذوب خودش می‌کنه. اگه می‌خوای بری این دریاچه خوشگل، باید بری روستای چورت که نزدیکشه. اونجا می‌تونی مسجد، رستوران، سرویس بهداشتی و جای اقامت پیدا کنی.

یه چشمه آب هم نزدیک دریاچه هست که فقط دویست متر فاصله داره. اگه تشنه شدی یا می‌خوای آب آشامیدنی داشته باشی، می‌ تونی از این چشمه استفاده کنی.

 

نظرات درباره دریاچه چورت

مکانی بی نظیر و شگفت انگیز ی بود اما به علت اینکه دریاچه حالت گنداب دارد و خروجی آب ندارد شبیه مرداب میباشد و برای ما که از دریاچه ای مانند ولشت دیدن کرده بودیم که چشمه طبیعی و زلال بود جذابیت نداشت و در مسیر تابلو راهنمائی مشاهده نشد و از ما مبلغ بیست تومان ورودی گرفتن و مسیر روستای چرت تا دریاچه خاکی میباشد و دریاچه هیچ گونه امکاناتی مانند سرویس بهداشتی ،برق یا آب آشامیدنی سطل زباله هم نداشت.و افرادی مشاهده میشد که چادر زدن و شب در آنجا میخواهند بمانند.

 

دوستان علاقمند به دیدن دریاچه چورت بهتون بگم که خواهشا با ماشین شخصی نرید سمت دریاچه. علاوه بر سختی مسیر وبدی جاده هیچ تابلویی نیست وما که با ماشین خودمون رفته بودیم گم شدیم وبعداز یک ساعت رانندگی در جاده های وحشتناک دوباره رسیدیم همون جای اول که روستای چورت هست. کاش اهالی روستا برای گردشگر توضیح بدهند واین اطمینان رو بدهند که رفتن با نیسان به نفع آنهاست. متاسفانه رفتار ناجور آنها باعث شد که من رفتن به اینجا را اصلا توصیه نمی کنم. شبیه این دریاچه زیاد در ایران هست.

 

اولا مسیر چورت بعد از سد شهید رجائی و قبل از کیاسر میباشد . در طی مسیر قبل از پل آهنی که از روی رودخانه عبور میکند تبلوی بزرگی با عنوان قادیکلا وجود دارد که مسیر روستای چورت را مشخص میکند.ثانیا برای رفتن به دریاچه میانشه پیشنهاد میکنم به هیچ وجه به روستای چورت نروید و اصرار مسیر یاب ها به طی مسیر از چورت صرفا تبلیغات افراد محلی برای اخذ عوارض راهی است که به شدت خراب و غیر قابل استفاده میباشد .پیشنهاد میکنم بعد از اینکه از جاده اصلی وارد جاده قادیکلا شدید بعد از ۵ کیلومتر (دقیقا ۵ کیلومتر ) و نرسیده به روستای چورت (۸ کیلیومتری چورت ) ، سمت چپ جاده ای خاکی وجود دارد که از جاده بعد از روستا خیلی زیباتر و برای خودرو خیلی بهتر و برای پیاده روی هم عالی میباشد .بعد از اینکه وارد این جاده خاکی شدید و طی مسیر ۵٫۶۰۰ متر به یه دوراهی میرسید که بدون توجه به مسیر سمت چپ به راه خود در مسیر سمت راست ادامه میدهید . بعد از طی مسافت ۶ کیلومتری به پاسگاه جنگلبانی خواهید رسید که باز هم یک دوراهی زیباست که مسیر سمت چپ شما را به زیارتگاه اام زاده ابراهیم و و نهایتا به چهل کیلومتری نکا خواهد رساند و مسیر سمت راست بعد از ۱ کیلومتر شما ره به دریاچه خواهد رساند

Related Posts

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

14 − سه =

مقالات پربازدید