بهترین جای ایران برای سفر در پاییز

بهترین جای ایران برای سفر در پاییز ؛ معرفی 10 مقصد خاص در پاییز + آدرس

آفتاب تازه پاییز، جاده‌های خلوت و هوای خنک این ماه‌های ابتدایی پاییز، فرصت خوبی می‌دهند برای سفر به مقصدهای پاییزی ایران. دوستان عزیز، وقتشه که با هم به جاذبه‌های فصل پاییز در ایران سر بزنیم و ببینیم کجا بهترین جا برای سفر در این فصل زیباست.

همونطور که می‌دونید، ایران چهار فصل مختلف داره و هر فصلی هم جلوه‌ای خاص خودش رو داره. اما پاییز، معمولاً به عنوان پادشاه فصل‌ها شناخته می‌شه. چرا؟ چون طبیعت تو این فصل با تمام رنگها و زیبایی‌هایش به نمایش درمیاد.

 

بهترین جای ایران برای سفر در پاییز

 

پاییز یعنی دوری از گرمای تابستون و همچنین از سرمای یخ‌زده زمستون. حتی در بعضی نقاط ایران، هوا معتدل و دلپذیره. پس اولین سوالی که پیش میاد اینه: “کجا بریم؟” کجای ایران رو انتخاب کنیم که از نظر اقلیم و مناظر طبیعی بهترین تجربه رو برای ما داشته باشه؟ در این مقاله قصد داریم با شما به برخی از مقاصد پاییزی جذاب ایران سر بزنیم. از کویرهای طلایی تا جنگل‌های پر از اسرار، از چشمه‌های آبی تا جاده‌های طلایی و از شهرهای دیدنی تا روستاهای زیبا، همه چیز رو در نظر گرفتیم تا بتونیم یک تجربه پاییزی به یادماندنی بسازیم.

پس تا آخرین خط این مقاله با ما همراه باشید و به دنیای زیبای پاییز در ایران سفر کنید.

 

1. جزیره کیش

جزیره کیش، خب، خیلی شناخته شده و خیلی محبوبه، خصوصاً توی جنوب ایران. این جزیره توی خلیج فارس قرار داره و واقعاً یک مقصد توریستی پربازدیده. خنکی هوای پاییز تا بهار روی کیش خیلی دلچسبه و اونجا سفر ساحلی خوبی می‌شه داشت.

کیش خیلی امکانات رفاهی داره، فرهنگی و تاریخی زیادی هم داره. می‌تونیم بگیم کیش سومین مقصد پربازدید در منطقه خاورمیانه هست. خصوصاً توی فصل‌های سرد، که یه کم خلوت‌تره و میشه از طبیعت و زیبایی‌های جزیره لذت برد.

 

جزیره کیش در پاییز

 

تفریحات زیادی توی کیش وجود داره. مثلاً پارک دلفین‌ها، آکواریوم، غواصی، پاراگلایدر، قایق‌سواری، ورزش‌های هوایی مثل فلای اسکای و پدل بورد. همچنین می‌تونیم جاذبه‌های تاریخی جزیره مثل کشتی یونانی، شهر زیرزمینی کاریز و شهر باستانی حریره رو ببینیم و بیشتر در مورد تاریخ این جزیره بدونیم.

 

بیشتر بخوانید: نقشه رود کارون

 

2. جزیره قشم

به عنوان یکی از بهترین جای ایران برای سفر در پاییز، جزیره قشم واقعاً جذابیت‌های خاص خودش رو داره. قشم یکی از بزرگترین جزایر در خلیج فارسه و دره ستارگان و جنگل‌های حرا جزء زیباترین جاذبه‌های طبیعی‌اش هستن که مخصوصاً در فصل پاییز طرفداران زیادی دارن.

آب و هوای قشم در پاییز و زمستان عالیه. حرارت و رطوبت کم میشن و هوای ملایم و خنکی در انتظار گردشگران هست. این شرایط آب و هوایی به خصوص در فصل پاییز باعث میشه که خیلی از مردم به این جزیره زیبا سفر کنن.

 

جزیره قشم در پاییز

 

تماشای مناظر طبیعی جذاب، فعالیت‌های آبی مثل شنا و تفریحات دریایی، و خریدهای با قیمت مناسب از جاذبه‌های قشم هستن. البته در فصل پاییز و زمستان، هزینه اقامت یکم بالا میره، ولی قیمت بلیط برای تفریحات دریایی به شدت پایین میره چون تقاضا کمتری داره. پس میشه با خیال راحتتر از تفریحات دریایی لذت برد. به علاوه، میشه با قایق به جزایر مجاور مثل هرمز و هنگام نیز سفر کرد و از طبیعت زیبای این مناطق لذت برد. جنگل‌های حرا هم از جاذبه‌هایی هستن که در فصل پاییز زیبایی خاصی دارن و طبیعت زنده‌ای رو به نمایش میذارن.

 

3. کویر مصر اصفهان

مصر روستایی کوچک و کم‌جمعیت توی قلب شهر اصفهان و در میانه‌ی دشت کویر ایران، داره واسه خودش یه نقطه‌ی ویژه داره. اخیراً، خصوصاً به خاطر مناظر طبیعی زیبا اطرافش، کویرنوردان، طبیعت‌گردانا و تورهای گردشگری اومدن توشون.

 

کویر مصر اصفهان در پاییز

 

هوای گرم و خشک کویر مصر، جذابیت زیادی برای سفرهای پاییزی و زمستونی داره. علاوه بر لذت بردن از طبیعت خیره‌کننده و آسمون پر ستاره شب، تو این منطقه سرگرمی‌های زیادی هم وجود داره. پیاده‌روی روی شنهای بلند بدون کفش، شترسواری، آفرود و موتورسواری، شن‌سواری، شب‌نشینی کنار آتش و عکاسی، از دلچسب‌ترین گزینه‌ها برای سرگرمی در کویر مصر هستن.

تو این منطقه گردشگری، جاذبه‌های زیادی داره. دریاچه نمک خور، قلعه بیاضیه و چشمه روستای گرمه از جمله این جاذبه‌ها هستن که دیدنشون میتونه خاطرات خوبی رو برای گردشگرا به ارمغان بیاره. اقامتگاه‌های سنتی هم تو اطراف کویر و داخل روستا آماده‌ان برای خوش‌آمدگویی به مهمونا.

 

بیشتر بخوانید: سراب نیلوفر

 

4. کویر خارتوران (آفریقای ایران)

منطقه‌ای داریم به نام خارتوران، توی جنوب شرقی شهرستان شاهرود در استان سمنان. اینجا جایی خوش‌آب و هواست و معروفه به خونه‌ی دو گونه حیوانات کمیاب و در خطر انقراض در ایران، یعنی یوز ایرانی و گور ایرانی. این منطقه به خوبی حفاظت شده و شامل سه دشت بزرگه. پارک ملی خارتوران، که هشت درصد منطقه رو پوشونده، پناهگاه حیات‌وحشه که سه چهارم این منطقه رو در اختیار داره، و باقی‌مونده هم منطقه‌ی محافظت‌شده تورانه.

 

کویر خارتوران در پاییز

 

توی این منطقه دوتا روستا هم داریم، یکی اسمش قلعه بالاست که بهش لقب “دروازه حیات وحش توران” دادن، و دیگه رضاآباد که طایفه چوداری تو اونجا زندگی می‌کنن. این دوتا روستا هم جزو جاهای دیدنی کویر خارتوران محسوب میشن.

اون‌جا کویری هست با بیش از ۳۰۰ گونه حیوون مختلف که شامل یوز و گور ایرانی هم میشن. به این کویر آفریقای ایران هم می‌گن، چون حیات وحشش توی این منطقه خیلی منحصربه‌فرده. همچنین علاوه بر این حیوونات کمیاب، می‌تونین آهو، گربه پالاس، هوبره، زاغ بور، سارگپه، بزمجه، مار جعفری و مار شاخدار ایرانی رو هم تو این منطقه پیدا کنین. یکی از لذت‌های بزرگ کویرگردی در خارتوران تماشای طلوع و غروب خورشیده و دیدن منظره‌های خیره‌کننده‌ای از فراز تپه‌هاست.

 

5. یکی از بهترین جای ایران برای سفر در پاییز جاده اسالم به خلخال

توی مسیر گیلان و اردبیل، یه جاده خوش‌بوم و باحال هست به اسم “اسالم به خلخال”. این جاده واقعاً خارق‌العاده‌ست، چون توش همه چیز داریم: جنگل، دشت، دریاچه، آبشار، تپه‌های سبز، و حتی ابرها! اینجا همش به رویایی بودن معروفه.

طبیعت اینجا واقعاً وحشیه و چیزی که می‌بینی واقعاً شگفت‌انگیزه. از دست دادن این تجربه حیفه. هوای خوب و تمیز، و رنگهای زیبای پاییز همه تو این مسیر گنجینه‌ای برای یادگاری ایجاد کردن. اگه تو پاییز اینجا بری، می‌تونی ببینی که چقدر همه چیز زیبا و آرام‌بخشه. باران ناگهانی، مناظر زیبا و جاذبه‌های طبیعی اطراف، همه چیز باعث میشه تا این سفر به یادموندنی بشه. و اگه علاقه به جنگل‌نوردی داری، اینجا جای مناسبیه.

 

جاده اسالم به خلخال در پاییز

 

بیشتر بخوانید: رودخانه جاجرود

 

توسط این مسیر، کلبه‌های روستایی هم وجود دارن که می‌تونی توشون بمونی. اونجا بعد از یه شب خوب، صبح زود می‌تونی لذت ببری و مناظر زیبای اول صبح رو ببینی.

یه نکته‌ی مهم دیگه اینکه لباس‌های گرم رو حتماً با خودت ببر، چون تو اواخر پاییز هوا یهو می‌تونه سرد بشه. و همچنین، باید به تغییرات آب و هوایی هم توجه کنی، چون در این فصل باران و حتی برف هم میاد و ممکنه جاده‌ها بسته بشن. پس اگه دوست داری سفری جادویی و خاص رو تجربه کنی، اسالم به خلخال یک گزینه‌ی عالیه.

 

6. جاده چالوس

کمتر کسی رو می‌شه پیدا کرد که به جاده چالوس (یا جاده ۵۹ بهشتی) نرفته باشه و از دیدن زیبایی‌هایش لذت نبرده باشه. این جاده که به اصطلاح “پادشاه فصل‌ها” هم خوانده می‌شه، واقعاً جایی است که طبیعت در تمام فصول سال جذابیت‌های خاص خودش رو نشون می‌ده.

 

جاده چالوس در پاییز

 

از سال ۱۳۱۲ خورشیدی که این جاده به بهره‌برداری رسیده، اومده و با زمان و چشم‌اندازهای جالب خودش، به یکی از مقاصد برجسته گردشگری در ایران تبدیل شده. مخصوصاً توی پاییز، وقتی که درختان اطراف جاده شروع به تغییر رنگ می‌کنن و مناظر رنگین‌کمانی طبیعت نمایش می‌دن، جاده چالوس به یک تخته‌راه شاعرانه تبدیل میشه.

علاوه بر این زیبایی‌های جاده چالوس، دیگه جاذبه‌های گردشگری هم زیاد داره. از جمله میشه به رودخانه جاجرود، آبشار نوجان، سد زیبای کرج و روستای دیدنی واریان اشاره کرد. توی ارتفاعات این منطقه هم یه دره مه‌آلود و جنگلی وجود داره که توی فصل پاییز مثل یه تابلوی نقاشی زنده رنگی هست و به چشم میاد.

 

7. جاده عباس‌آباد به کلاردشت

مازندران، با اون طبیعت سرسبز و مناظر دل‌نشینش، واقعاً برای علاقمندان به طبیعت و کوهستان یک مقصد آرامش‌بخشه. حتی جاده‌ی عباس‌آباد به کلاردشت که توی غرب این استان قرار داره، خودش یک جاذبه بزرگه. این جاده ۲۵ کیلومتری، از دل جنگل‌های باستانی هیرکانی عبور می‌کنه و واقعاً بهترین مکان برای گشت و گذار در پاییزه. تصور کنید که در یک جاده‌ای که محاط با درختان و در آنجا مه بی‌پایانی رقص می‌کنه، قدم می‌زنید. فضای اینجا با آواز خوش‌آهنگ پرندگان عبوری می‌شه، که احتمالاً بهتون احساس می‌کنید که در دنیایی جدید هستید.

 

جاده عباس‌آباد به کلاردشت در پاییز

 

 

وقتی تونل جنگلی عباس‌آباد به کلاردشت رنگارنگ می‌شه و پاییز اینجا را تزئین می‌کنه، واقعاً به یک تخته‌رنگ تبدیل می‌شه. اینجا به شما دعوت می‌کنه تا در جشن رنگ‌ها شرکت کنید و لذت ببرید.

توی این مسیر، چایخانه‌ها و رستوران‌های زیادی وجود داره که منتظر شما هستند. روستاهای دور از شهری مثل عباس‌آباد و کلاردشت هم با آب و هوای خنک و مناظر طبیعی جذاب خودشون، به عنوان یک قسمت از این سفر رویایی می‌تونند لحظات خوبی رو برایتون فراهم کنن. حتی دیدن دریاچه‌های ولشت و هفت‌خوان، مرداب دیوک، آبشار آکاپل و طبیعت بکر کوهستان علم کوه هم نباید از دستتون بره.

 

بیشتر بخوانید: کویر مرنجاب

 

8. بندر چابهار

نگاه کنید، چابهار اون شهریه که همیشه بهاره! تو این شهر، هوا همیشه دلچسب و گرمه، حتی تو فصل سرما. به همین دلیل، اونجا یه مقصد عالی برای سفر تو فصول سرماست.

تو پاییز، هوا تو چابهار خیلی خوبه و خیلی از مردم به اونجا میان برای شنا و تفریحات آبی. خودشونم اینجا رو “گرم‌ترین نقطه کشور تو زمستون” می‌نامن. واقعاً جالبه که تابستونه، ولی در زمستون بهترین هوا رو داره!

 

بندر چابهار در پاییز

 

تو فصل پاییز، اونجا دیگه گرم نیست و برای دیدن جاذبه‌های طبیعی و تاریخی چابهار عالیه. همچنین، می‌تونید از مغازه‌ها و بازارها با قیمت مناسب اونجا استفاده کنید.

همچنین، مردم چابهار خیلی مهمان‌نواز و دوست‌داشتنی هستن و با آداب و فرهنگ خودشون آشنا بشید یه تجربه جالبیه.

همه این چیزها به همراه سواحل زیبا، کوه‌های مریخی عجیب و غریب، و آثار باستانی جذاب، سفر به چابهار رو به یک تجربه فوق‌العاده تبدیل می‌کنن.

 

9. جنگل النگدره گرگان

اگه می‌خواین یه تجربه فوق‌العاده در پاییز داشته باشید، حتماً به جنگل الگندره گرگان برید. این جنگل واقعاً در هر فصلی جذابیت داره، ولی به خصوص تو پاییز، عالیه. اونجا مناظرهای رنگارنگی می‌بینید که اصلاً از دست دادنشون نمی‌خواید. واقعاً مکان خوبیه برای عکس‌های زیبا.

 

جنگل النگدره گرگان در پاییز

 

همچنین، اگه گرسنگیتون زده، تو نزدیکی جنگل مکان‌های خوبی برای نهار داریم که می‌تونید ازشون استفاده کنید. جنگل الگندره گرگان واقعاً یکی از بهترین مقاصد پاییزی در ایرانه و همیشه توسط گردشگرها دنبال می‌شه. تو استان‌های گیلان، مازندران، و گلستان هم جنگل‌های زیادی وجود داره که هر کدوم می‌تونن مقصد خوبی برای سفرتون تو پاییز باشن.

 

بیشتر بخوانید: نقشه مترو تهران

 

10. جنگل گیسوم

یه جنگل فوق‌العاده زیبا تو شمال ایران هست به اسم جنگل گیسوم که تو شهر طالش واقع شده. این جنگل تو مسیر جاده از رشت به آستاراه، ده کیلومتر جنوب‌شرقی اسالم هست.

جنگل گیسوم یکی از بهترین جای ایران برای سفر در پاییز هست. اون موقع دلتون برای یه سفر طبیعتی بهترین جاها رو برایتون داره.

 

جنگل گیسوم در پاییز

 

جنگل گیسوم امکانات خوبی برای گردشگرها داره. اگه دوست دارید وقت خوبی داشته باشید، اینجا مکان مناسبیه. می‌تونید اسب سواری یا دوچرخه سواری کنید و لذت ببرید.

یه چیز دیگه که واقعاً ویژه‌ی این جنگله، اینه که به ساحل دریای خزر دسترسی داره. می‌تونید قایق سواری یا جت‌اسکی انجام بدید و واقعاً از آب و هوای جنگل لذت ببرید. از جمله بهترین مکان‌هایی که می‌تونید تو پاییز به ایران برید، جنگل گیسومه.

Related Posts

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

10 − 7 =

مقالات پربازدید