روستای بندر هنزا

روستای بندر هنزا کرمان | معرفی کامل + مسیر + جاهای دیدنی

کرمان یکی از بزرگترین استان های ایرانه که توی یه بخش عظیم کویری تو کشورمون جا خوش کرده. پر از جاذبه های تاریخی و قیمتیه که فقط ۷۰۰ تاشون تو لیست آثار ملی ایران ثبت شده. همین موضوع هم باعث شده که به عنوان پنجمین شهر تاریخی ایران شناخته بشه. شاید خیلی ها کرمان رو فقط یه منطقه کویری می دونن، ولی باید بگم که اینطور نیست. توی کرمان جاهایی هست که می تونه نظرتون رو درباره گرم و خشک بودن کرمان عوض کنه. یکی از این جاها روستای بندر هنزا هست که تو بخش رابر، شهرستان بافت و توی مسیر جاده بافت به جیرفت قرار گرفته. این روستا ۱۵ کیلومتری بخش ساردوئیه هم هست. منطقه گردشگری هنزا پر از درختای گردوی سر به فلک کشیده هستش که یه رودخونه خروشان هم داره. مردمش هم خیلی با صفا و مهمان نواز هستن و هر گردشگری رو جذب خودشون می کنن.

روستای هنزا کرمان کجاست؟

هنزاء یه روستای قشنگه که توی ۳۰ کیلومتری شرق رابر، نزدیک مرز جیرفت قرار گرفته. این روستا یه رودخونه هم به همین اسم داره که حسابی بهش صفا داده. هنزاء پر از درختای سردسیری و گردوهای قشنگه. کوچه باغ‌های شیب‌دارش هم برای گشت‌وگذار و پیاده‌روی عالیه. اگه به شمال غربی هنزاء بری، به رابر می‌رسی. از شمال شرقی هم به راین می‌رسی و از جنوب شرقی به ساردوییه. یه جورایی میشه گفت بُندر هنزا دقیقا بین رابر و جیرفت قرار گرفته.

لوکیشن روستای هنزا روی نقشه

تاریخ روستای هنزا

مسیر کرمان به هنزا

از کرمان تا هنزا حدود ۱۷۴ کیلومتر راهه که با ماشین سواری ۲ ساعت و ۱۸ دقیقه طول میکشه تا برسی. مسیر رسیدن به هنزا اینطوریه که اول باید بری کرمان و بعدش راهی جاده بافت به جیرفت بشی. بعد از اینکه حدود ۱۰ کیلومتر تو این جاده رفتی، یه جاده فرعی پر پیچ و خم و خاکی پیدا میکنی که پر از درختای گردو و یه رودخونه قشنگه.

علت نام گذاری روستا هنزا کرمان

یه سوال جالبی که شاید تو ذهنتون باشه اینه که چرا اسم این روستا هنزائه. بذارید یه چیز جالب بهتون بگم. اسم این روستا از “هنزاءب” گرفته شده که به خروجی آب آسیاب می گفتن. توی این روستا یه زمانی کلی آسیاب آبی بوده و به خاطر همین هم بهش میگن هنزاء.

روستاي هنزا درب بهشت کرمان

معرفی روستای بندر هنزا

رابر و هنزا یه منطقه‌ست توی کرمان که حسابی بارون میاد و به همین خاطر پر از گیاه‌های رنگارنگه. هواش هم عالیه! ارتفاعش ۲۸۰۰ متره و واسه همین بهار و تابستون‌ها خنک و معتدله، زمستون‌ها هم که حسابی سرد میشه. قدیما توی این منطقه، پر از آسیاب‌های آبی بوده که با قدرت آب رودخانه کار می‌کردن. هنوز هم می‌تونی بقایای این آسیاب‌ها رو توی بعضی از قسمت‌ها ببینی. رودخونه‌ی دائمی هنزا هم از وسط روستا رد می‌شه و صفای هوا و خنکای توی بهار و تابستون یه عالمه آدم رو می‌کشونه سمت خودش.

این روستای قشنگه که توی یه منطقه کوهستانی قرار گرفته، خونه هاش خیلی به هم نزدیکن و انگار که روبروی هم قدی کشیدن. بیشتر خونه ها یه طبقه هستن و روی دامنه کوه ساخته شدن. بخاطر همین، سقف یه خونه حیاط خونه ی بالاییشه. یه چیز جالب اینه که توی این روستا بهترین گردوهای منطقه رو میتونی پیدا کنی. میشه گفت بهترین منطقه ییلاقی و جاهای دیدنی کرمان هم محسوب میشه.

بیشتر مردم باغداری، کشاورزی و دامداری می‌کنن. یه عده هم تو کارای خدماتی هستن. گندم، جو، نخود، عدس، لوبیا، سیب‌زمینی و یونجه مهم‌ترین محصولاتی هستن که توی زمین‌های این روستا کاشته می‌شن. زمین‌ها هم به دو دسته آبی و دیمی تقسیم می‌شن. آبشون رو هم از رودخونه و چشمه می‌گیرن. توی باغ‌های هنزاء هم بیشتر از همه گردو و بادام می‌کارن. از شیر و ماست و پنیر و اینا هم توی این روستا کلی درست می‌کنن. عسل هم که دیگه نگو!

جاهای دیدنی روستای هنزا

گلوگازر یکی از جاهای دیدنی هنزا

گلوگازر

یه پدیده طبیعی و بی‌نظیر هست که اسمش دره کلوگازره. این دره یه جورایی میشه گفت یه گنجینه ناشناخته گردشگریه که خیلی‌ها ازش خبر ندارن. کلوگازر فقط ۶ کیلومتری جنوب هنزا فاصله داره و ارتفاعش از سطح دریا هم ۲۳۳۰ متره.

سرمشک

تو روستای بندر هنزا یه جای دیدنی هست که اسمش سرمشکه. یه منطقه‌ی تاریخی و طبیعی که انگار یه تیکه از بهشته. از شمال که بهش نگاه کنی، راین و قریبه‌العرب رو می‌بینی، از شرق به دهستان هنزا می‌رسی و از جنوب به دهستان اسفندقه و بحر آسمان. هوا تو سرمشک خیلی عالیه، یه هوای معتدل و دلچسب. مخصوصاً تو تابستون که پر از چشمه‌سار و باغ میوه و کوه‌های قشنگه. کوه‌های هنزا، تخت سرتشتک و دره گلی هوک از جمله جاذبه‌های طبیعی این منطقه‌ان. یه معدن مس درآلو هم اونجا هست که دیدنیش خالی از لطف نیست.

آبشار سرخوئیه

توی روستای قشنگ هنزا یه آبشار هست به اسم سرخوئیه که محلی ها بهش میگن “کمر شرشره”. این آبشار یه جای خیلی باحاله که توی ۳ کیلومتری شرق هنزا قرار گرفته. ارتفاعش حدود ۱۰ متره و دور تا دورش پر از درخت گردوی قشنگه. یه منظره فوق‌العاده و یه تابلوی نقاشی خلق کرده که آدم محو تماشاش میشه.

دره گلی هوک یکی از جاذبه های گردشگری هنزا

دره گلی هوک

این دره تو منطقه سرمشک قرار گرفته، جایی که رودخونه سرمشک توی یه تنگه فوق‌العاده زیبا و تماشایی در حال گذره. این پدیده طبیعی که خدا آفریده حدود ۲ کیلومتر طول داره و توی شیب سنگی دامنه کوه کشیده شده. عمقش هم تو بعضی جاها به ۱۰۰ متر می‌رسه، یعنی یه چیزی شبیه به یه غار عمودی طبیعی! پوشش گیاهی این دره هم درختان اورس و کهکم هست که یه رنگ و بوی خاص بهش دادن. توی این دره هم یه عالمه برکه‌های طبیعی و قشنگ وجود داره که از جریان آب با عمق‌های مختلف به وجود اومدن.

منطقه گردشگری بُندر هنزا

یه دره قشنگ پر از درخت گردو بلند که انگار یه تیکه از جنگلای شمال رو انداختن وسط کویر! شب هاش انقدر سرده که آدم قندیل می بنده و تابستوناش هم خنکِ خنک، ولی آفتابش نگو و نپرس!

امامزاده سید محمد رضا ابوطالب

تو این منطقه یه امامزاده هم هست که مردم محل میگن از نوادگان حضرت موسی کاظم بوده. اسمش هم توی چند تا کتاب تاریخی هم نوشته شده.

بیشتر بخوانید: لاله زار کرمان

Related Posts

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سه × 4 =

مقالات پربازدید