آبشار شاه لولاک

آبشار شاه‌ لولاک | مشخصات + لوکیشن + بهترین زمان سفر

تو دل کوه‌های بلند یه شهر به اسم چرمهین یه آبشار وجود داره که اسمش شاهلولاکِه. مردم محلی بهش شاهلراسب، شالورا، شاهلورا و شالوران هم میگن. یه جاییه که آدم مات و مبهوتش میمونه. از اون آبشارهای دائمیه که یه طبیعت بی‌نظیر دور و برش ساخته. تو این مقاله از مجله گردشگری می‌خوایم آبشار شاه‌ لولاک رو که تو استان اصفهان قرار داره بهتون معرفی کنیم. پس با ما همراه باشید تا یه عالمه چیزای عجیب در موردش بفهمید.

مسیر آبشار شاه لولاک

آبشار شاه لولاک کجاست؟

این آبشار که یکی از جاهای دیدنی اصفهان هستش، تو 65 کیلومتری غرب اصفهان و 35 کیلومتری شهرکرد واقع شده، یعنی یه ساعتی از اصفهان و یه نیم ساعتی از شهرکرد راه داری تا بهش برسی. شاهلولاک تو منطقه کوهستانی زاگرس قرار گرفته و یه تیکه از بهشته. از یه طرف کوه‌های سر به فلک کشیده و از طرف دیگه درختای سرسبز و یه آبشار بلند و خروشان که از دل کوه می‌ ریزه پایین.

آبشار شاه لولاک، جاذبه ای زیبا در دل کوه

مسیر دسترسی به ابشار شاهلولاک

فقط یه راه برای رسیدن به آبشار شاه لولاک هست و اونم از توی شهر چرمهین می‌گذره. از جاده اصفهان به شهرکرد که میری، باید توی چهارراه شهر باغ بهادران به سمت چپ بپیچی و بری سمت چرمهین. بعدش از کمربندی چرمهین برو تا برسی به میدان شهرداری. از اونجا هم باید بری بلوار آبشار تا برسی به شاه‌ لولاک.

مشخصات آبشار شاه لولاک اصفهان

این آبشار چندتا چشمه داره که دائمی و موقتی ان. به خاطر همین آبش تو فصلای مختلف فرق می‌کنه.
در کل سه تا آبشار داره که دوتاش دائمین و یکی موقتی. اسم آبشارهای دائمی چک‌ چک و آب‌ شرشریه. آبشار موقتی اسمش هلکیه که فقط تو فصل بهار آب داره. هلکی تو زبون پهلوی اشکانی یعنی شکاف که ارتفاع 90 متری سرازیر می‌شه.

یه حوض قدیمی قشنگ هست که آب آبشارها می‌ریزه توش. چند تا کتیبه هم رو حوض هست که روشون نوشته: «این حوض گرانمایه را برای آسایش زوار محترم احداث نمودم.» بعد از حوض، آب یه رود کوچولو می‌شه و می‌ره سمت زمین‌های کشاورزی و باغ‌های چرمهین و بهشون آب می‌‌ ده.

آبشار شاهلولاک یه جوریه که انگار از دل کوه می‌ جوشه و با یه شیب تند به پایین سرازیر می‌شه! یه جورایی میشه گفت یکی از عجیب ترین آبشارهای ایران محسوب میشه که خیلی کم می تونی پیدا کنی. بقیه آبشارها معمولاً مثل یه جوی آب آرام از روی یه سطح صاف می‌ ریزن پایین.

دور و برش پر از آبشارهای کوچیکه که از دل صخره‌ها می‌ریزن. پایین آبشار اصلی هم قندیل‌های آهکی بزرگی درست شده که آبشار از روشون می‌ریزه و خزه‌های سبز قشنگی روشون درست میکنه. وقتی آب به قندیل‌ها می‌خوره، توی هوا پخش میشه و مثل قطرات بارون و شبنم روی زمین می‌شینه. اینجوری یه منظره‌ی فوق‌العاده قشنگ درست میشه که خودش یکی از دیدنی‌ های این منطقه به حساب میاد.

جاذبه آبشار شاه لولاک

بهترین زمان سفر به جاذبه آبشار شاه لولاک

بهار که میشه، آبشار هلکی جون میگیره و حسابی پر آب میشه. خلاصه که بهار بهترین موقعه برای دیدن این آبشاره. یه عالمه آدم میرن اونجا که از طبیعت و هوای باحال لذت ببرن. البته زمستوناشم یه چیز دیگس. آبشار یخ میزنه و قندیل‌های یخی قشنگی درست میشه. دیدن این قندیل ها هم یه حال و هوای خاص خودشو داره.

بیشتر بخوانید: آبشار هفت چشمه چالوس

آشنایی با آداب و رسوم اهالی آبشار شاه لولاک

یه زمانی، حدود ۷۰ روز بعد از عید نوروز، مردم محل جمع می‌شدند دور حوض قدیمی آبشار. یه رسم خاص هم داشتن که از قدیم الایام تو فرهنگ و رسومشون بوده. روز شصت و نهم سال، می‌رفتن یه سنگ خاص رو توی آبشار تماشا می‌کردن. این مراسم یه هفته طول می‌کشید و پر از شور و حال بود.

مگه چی میشه اگه هنوزم این مراسم برگزار بشه؟ فقط کافیه کسایی که تو این روزا به اونجا میرن، قدر این رسم و رسومات رو بدونن و بهشون احترام بذارن. یادمون باشه که هر وقت می‌خوایم به یه جایی سفر کنیم، خوبه که اول یه سرچ کوچولو بکنیم و ببینیم اونجا چه آداب و رسومی داره، مخصوصاً اگه تو زمان یه مراسم خاص می‌خوایم بریم. آبشار شاه لولاک یه تیکه از طبیعت بکر و دست‌نخورده این منطقه‌ست که خیلی‌ها رو از سراسر ایران و دنیا مجذوب خودش می‌کنه. حالا که شما در جریان فرهنگ و رسوم این منطقه قرار گرفتید، مطمئناً بیشتر قدرشو می‌دونید و بهش احترام می‌ذارید.

آبشار شاه لولاک چرمهین

جای دیدنی نزدیک آبشار شاهلولاک

تو همین نزدیکیای آبشار شاه لولاک یه جای تاریخی دیگه هم هست که اسمش غار چهل دخترانه. این غار یه سوراخ سنگی کوچیکه که شبیه یه غار کوچولو زیر آبشار هلکی قایم شده. واسه مردم محلی اینجا یه جای مقدسه. داخل غار یه چشمه همیشه در حال جریانه و یه درخت هم توش سبز شده.

میگن یه زمانی چهل تا دختر که از جونشون میترسیدن پناه میبرن توی کوه و با تمام وجود دعا میکنن که خدا نجاتشون بده. کوه هم انگار میاد دورشون رو میگیره و ازشون محافظت میکنه. از اون موقع به بعد این کوه برای مردم اون محل مقدس میشه. البته یه روایت دیگه هم هست که میگه این کوه قبل از اسلام هم یه جای مقدس بوده و برای پیروان آیین میترا اهمیت زیادی داشته.هنوزم بعد از این همه سال، مردم محلی این کوه رو مقدس میدونن و برا حاجت روا شدن میرن اونجا شمع روشن میکنن.

 

سوالات متداول

فاصله اصفهان تا آبشار شاه لولاک چقدر است؟

73 کیلومتر

ارتفاع آبشار شاه لولاک چقدر است؟

70 متر

علت نام گذاری شاهلولاک چیست؟

برگرفته از حدیث قدسی: لولاک لما خلقت الافلاک

Related Posts

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دوازده + 19 =

مقالات پربازدید